حضور بی‌واسطه مردم در کمپین کتابخوانی

دنیای اقتصاد- یاسین نمکچیان: سومین دوره کتابگردی پنج‌شنبه گذشته در تهران و برخی شهرهای دیگر کشور برگزار شد و امسال هم علاقه‌مندان کتاب خود را به کتاب ‌فروشی‌ها رساندند تا در این جنبش فرهنگی شرکت کنند. این حرکت سه سال پیش با پیشنهاد احمد مسجدجامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو کنونی شورای شهر تهران شکل گرفت و در همان زمان بسیاری از هنرمندان و اهالی قلم به این دعوت پاسخ مثبت دادند و همین نکته باعث شد تا طیف وسیعی از مردم هم به همین بهانه در این حرکت حضور پیدا کنند. سال گذشته هم وضعیت بر همین روال گذشت اما پنج‌شنبه گذشته این حرکت فرهنگی در فاز جدیدی حرکت کرد و این بار مردم بدون دعوت هنرمندان و اهالی قلم آمدند.

اگرچه در روزهای گذشته برخی چهره‌های فرهنگی از مردم خواسته بودند در کتابگردی شرکت کنند ولی دعوت‌ها نسبت به دو سال پیش بسیار کمتر بود و با این حال علاقه‌مندان به‌صورت خودجوش به کمپین کتابگردی پیوستند و بدون توجه به حضور سلبریتی‌ها در کتابفروشی‌های شهر کتاب خریدند و درباره این کالای فرهنگی حرف زدند. دستاورد مهم کتابگردی در سومین سال برگزاری‌اش حضور بی‌واسطه مردم بود و تکاپوی آنها برای خرید.البته در این میان تاثیر تلاقی برگزاری جشنواره پاییزه کتاب با این رویداد را نباید نادیده گرفت و تخفیف‌هایی که تا سقف ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد و باعث شد کتاب در یک روز پاییزی و در هوای سمی تهران رشد قابل توجهی را از لحاظ فروش سپری کند.

هرچند هنوز آمارهای رسمی از میزان فروش در روز کتابگردی منتشر نشده است اما گزارش‌های آماری از راسته کتابفروشان کریم خان و انقلاب از افزایش۲۰ تا ۵۰ درصدی فروش حکایت دارد. در همین رابطه برخی کتابفروشان میزان افزایش فروش خود را ۲۰ درصد و برخی کتابفروشان دیگر حتی تا سقف ۵۰ درصد اعلام کرده‌اند که میانگین آماری این رویداد از رقم‌های قابل توجهی حکایت می‌کند. تحلیل‌های بازار کتاب درماه‌های اخیر گواهی می‌دهد که برعکس سال‌های گذشته کتاب تا حدودی به سبد مصرف خانواده‌های ایرانی بازگشته است و طراحی و اجرای ایده‌هایی همچون تخفیف‌های فصلی و... توانسته تقاضا در بازار کتاب را تحریک کند و نتیجه مطلوبی حاصل شود. اگرچه هنوز وضعیت فروش و سرانه مطالعه در کشور شکل مطلوبی به خود نگرفته است اما حال و هوای این روزهای کتاب آفتابی‌تر از گذشته است.

پیشنهادی برای ساخت دکه‌های کتاب

حضور دو چهره فرهنگی در کتابگردی ۹۵ بیشتر از بقیه به چشم آمد که اولی احمد مسجدجامعی مبتکر این طرح بودکه بازدیدهای متوالی از کتاب‌فروشی‌ها داشت و دومی هم رضا صالحی‌امیری وزیر تازه از راه رسیده فرهنگ و ارشاد اسلامی است که حضور فعالی در این زمینه داشت. مسجدجامعی کتابگردی‌اش را از ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه با حضور در دفتر انتشارات قدیانی آغاز کرد و سپس برای ادای احترام به مرحوم توران میرهادی به شورای کتاب کودک رفت و به نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب پیشنهاد مشارکت این شورا برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشارکت کودکان در حل بحران آلودگی هوا را مطرح کرد. مسجدجامعی سپس به ناصرخسرو رفت و از کتابفروشی‌های آنجا از جمله مروی و کتابفروشی‌های بازار حاج نایب که در آنها عمدتا کتاب‌های مذهبی به فروش می‌رسد بازدید کرد و حتی به قدیمی‌ترین دکه کتابفروشی شهر تهران واقع در خیابان خیام که ۵۵ سال قدمت دارد و کتاب‌های تاریخی و کتاب‌های دست دوم را به فروش می‌رساند سر زد و گفت این دکه‌ها خود یک ویترین است و اولویت ما باید سرمایه‌گذاری روی همین بخش باشد.

مسجد جامعی معتقد است به‌دلیل اینکه تولید کتاب خوب است و عرضه کتاب مشکل دارد سرمایه‌گذاری، روی این ویترین‌ها موثر خواهد بود و ایجاد این دکه‌ها هزینه زیادی ندارد و همکاری شهرداری، اتحادیه ناشران و وزارت ارشاد را می‌خواهد تا این کتابفروشی‌ها در کنار خیابان‌ها دایر شوند.حضور احمد مسجدجامعی در کتابفروشی انتشارات «دنیای اقتصاد» هم یکی دیگر از بخش‌های مهم کتابگردی عضو شورای شهر تهران و فعال فرهنگی کشور بود.این چهره با حضور در این کتابفروشی از فعالیت گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در بخش انتشار کتاب استقبال کرد و چاپ کتاب‌های اقتصادی و مدیریتی را رویداد مطلوب و مناسبی دانست. همچنین این فعال فرهنگی ورود انتشارات «دنیای اقتصاد» به چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان را رویدادی جدی و مهم دانست و گفت که آثار منتشر شده توسط این ناشر نشان می‌دهد که تمرکز خوبی در این حوزه صورت گرفته و کتاب‌های مهم و تاثیرگذاری در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

دستور وزیر برای مبارزه با قاچاق

کتابگردی رضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه دیروز هم قابل توجه بود و آقای وزیر زمان زیادی از برنامه روزمره خود را برای حضور در این رویداد اختصاص داد. کتابگردی وزیر ارشاد هم از ساعت ۱۰ صبح و با حضور در کتابفروشی انتشارات آگاه در خیابان انقلاب آغاز شد و وزیر به خاطر درگذشت محسن بخشی مدیر این انتشارات در هفته گذشته و به احترام سال‌ها حضور او در عرصه چاپ و نشر، مسیر کتابگردی‌اش را از این کتابفروشی شروع کرد. محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کرد و همین فرصت باعث شد تا از قاچاق کتاب هم صحبت به میان آید. حاشیه‌های قاچاق کتاب در این روزها یکی از مهم‌ترین بحث‌های فرهنگی را به وجود آورده و اقدام یک ناشر برای مبارزه با قاچاق و همراهی اتحادیه ناشران باعث شد تا حداقل باب گفت‌وگو و مذاکره در این مسیر باز شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه درباره ممیزی کتاب و دیگر حوزه‌های فرهنگی گفت: سیاست قطعی دولت در حوزه ممیزی اعم از کتاب، نشر، فیلم و تئاتر پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای، روزمرگی و احساسی است و تاکید می‌کنم که اصل ممیزی باید مبتنی بر قانون باشد و ما این مسیر را با جدیت دنبال می‌کنیم.صالحی امیری درباره مساله واسپاری ممیزی کتاب به ناشران که در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم مطرح شده بود هم گفت: درباره این مساله محدودیت‌هایی وجود دارد و خود ناشران هم نسبت به این مساله مشکلاتی دارند که باید پیگیری شود.محمود آموزگار در کتابفروشی آگاه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه نیمی از بازار کتاب ما به دست قاچاقچیان کتاب و آنهایی که به صورت غیرقانونی آثار پرفروش ناشران را تکثیر می‌کنند افتاده است و این مساله ضربه اساسی به بازار کتاب و نشر می‌زند و وزیر هم پاسخ داد به نظر من فربه کردن این مساله بیش از آن چیزی که واقعیت خارجی دارد لطمه به اصحاب نشر و کتاب است.

او در ادامه گفت:‌ تعداد محدودی از افراد هستند که عمل غیراخلاقی قاچاق کتاب را انجام می‌دهند. ما برای رفع این مشکل با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی به سرعت وارد عمل می‌شویم و اجازه نمی‌دهیم عده‌ای سودجو مسیر تحول و تکاملی را که با امید تازه آغاز شده از بین ببرند. اما واقعیت این است که این تعداد بسیار محدود و انگشت‌شمارند. ما در روزهای آینده جلساتی با قوه قضائیه و نیروی انتظامی برگزار خواهیم کرد تا جلوی این کار را بگیریم. وی در همان برنامه دستور برگزاری جلسه با حضور نمایندگان اتحادیه و قوه قضائیه برای پیگیری چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب‌ها را صادر کرد.

حضور بی‌واسطه مردم در کمپین کتابخوانی

حضور بی‌واسطه مردم در کمپین کتابخوانی