دنیای اقتصاد: روز هفتم جشنواره فیلم فجر، پرحاشیه‌ترین روز این دوره از جشنواره و یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای تاریخ جشنواره فجر بود. در نشست‌های خبری فیلم‌ها اتفاقات عجیب و غریبی روی داد که این نشست‌ها را پرجنب و جوش‌تر از فیلم‌ها می‌کرد. در پایان نشست خبری فیلم «زیر سقف دودی» ساخته پوران درخشنده، درگیری میان خبرنگاران بر سر گفت‌وگوی اختصاصی بالا گرفت و این موضوع دقایقی ادامه پیدا کرد. همچنین در نشست خبری فیلم «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری هم اتفاق جالبی افتاد. در دقایق نخست این نشست هیچ‌کسی هیچ پرسشی از گروه سازنده نداشت و این موضوع موجب واکنش پگاه آهنگرانی شد. اما حاشیه اصلی به نشست خبری فیلم «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی مربوط می‌شد. در این نشست حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از خبرنگاران و منتقدان حضور داشتند و حتی در بیرون از سالن هم کسانی ایستاده بودند و نشست را دنبال می‌کردند. درگیری و اختلاف میان منصور لشکری قوچانی، تهیه‌کننده این فیلم و کیمیایی درباره تغییر در فیلم‌نامه و تغییر در مدت زمان نقش‌های فیلم، کانون اصلی تنش‌ها در نشست خبری بود.

این نشست در بیشتر اوقات با سکوت منصور لشکری قوچانی و سخنان متعدد کیمیایی در پاسخ به پرسش‌ها و همچنین تشویق‌های حاضران همراه بود، ادبیات عجیب کیمیایی در پاسخ به منتقدانش زمینه‌های بروز درگیری را فراهم می‌کرد. این در حالی بود که او همزمان با لحنی دوستانه و بسیار صمیمی با برخی از هوادارانش صحبت می‌کرد. در آخر هم ابراز تاسف فریدون جیرانی که در نشست حاضر بود، پایان بخش ماجرا شد. البته این بحث‌ها در بیرون از سالن هم ادامه پیدا کرد و گروهی دور کیمیایی جمع شده با او صحبت می‌کردند، گروهی هم با فریدون جیرانی درباره ماجراهای «قاتل اهلی» بحث می‌کردند و در گوشه‌ای هم بعد از آنکه لشکری قوچانی بحث خود را با خبرنگاران نیمه‌کاره رها کرد، به همراه دختر نوجوانش که به‌خاطر حرف‌های مطرح شده به پدرش در نشست اشک می‌ریخت و از سینما گله می‌کرد، از محل سالن دور شد. این نشست تا ساعت ۲ بامداد ادامه داشت. در این روز مدیران و هنرمندان مختلفی در برج میلاد حضور داشتند که به علی جنتی (وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، وزیر دادگستری، سعید سهیلی، سعید راد، امیرعلی دانایی، شهرداد روحانی، محسن امیریوسفی، احترام برومند، لیلی رشیدی، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داودی و حمیدرضا قربانی می‌توان اشاره کرد.

مرورفیلم‌های سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز هفتم

زیر سقف دودی

پوران درخشنده بعد از چهار سال از ساخت فیلم «هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» باز هم با موضوعی اجتماعی و این بار نگاهی به طلاق عاطفی میان زوج‌ها بازگشته و فیلمش در بخش اصلی سودای سیمرغ اکران شده است. این فیلم ۱۱۰ دقیقه‌ای را خود کارگردان تهیه کرده است.

قصه فیلم: شیرین که در زندگی خانوادگی با فرزند و همسرش به‌تدریج دچار مشکل می‌شود، به‌دنبال پیدا کردن راهی برای ایجاد ارتباط با آنهاست که موفق نمی‌شود و به بحران می‌رسد. تلاش مجدد او برای برون رفت او از این بحران او را با چالش جدیدی رو‌‌به‌رو می‌کند.

بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، فریبا متخصص، شهرام حقیقت دوست، رسول نجفیان، نفیسه روشن، آزیتا حاجیان، حسام نواب صفوی، بهنوش طباطبایی و...

نقد فیلم: آخرین اثر این فیلمساز ایرانی، در پیش‌پاافتاده‌ترین جزئیات هم ضعف اساسی دارد. استفاده از هلی شات‌های بی‌دلیل که هیچ نقشی در روایت ندارند و این روزها به دلیل در دسترس بودن امکانات بسیار باب شده‌اند، بازی فرهاد اصلانی و مریلا زارعی در نقش‌های تکراری و بازی خام و پرورش نیافته نا بازیگران فقط تعدادی از مشکلات فیلم درخشنده است. این فیلم شبیه سریال‌های تلویزیونی پندآموز و سطحی که سال‌ها قبل از تلویزیون پخش می‌شد، است. در بهترین حالت «زیر سقف دودی» یک تله‌فیلم تبلیغاتی و به‌شدت شعارزده است.

سد معبر

سد معبر فیلم جدید محسن قرایی است که فیلم‌نامه‌اش را سعید روستایی نوشته و تهیه‌کننده‌اش بهمن کامیار است. این فیلم مطابق کارهای قبلی نویسنده‌اش یک فیلم تلخ اجتماعی است که به زندگی طبقات فرودست جامعه می‌پردازد. سد معبر در بخش اصلی جشنواره امسال رقابت می‌کند و ۱۱۰ دقیقه است.

قصه فیلم: قاسم مامور سد معبر شهرداری است که مشکلات خانوادگی و مالی متعددی دارد. او در جریان یک درگیری با دستفروش‌های کنار خیابان و اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد به مبلغ بالایی دلار دست پیدا می‌کند. او در گیر و دار پس دادن پول به صاحب اصلی‌اش وسوسه می‌شود...

بازیگران: حامد بهداد، باران کوثری، نادر فلاح، اکبر رحمتی، آوا شریفی، عرفان ناصری، مرتضی آقاحسینی، بهرام سروری‌نژاد، سجاد رحیمی و محسن کیایی.

نقد فیلم: شروع فیلم، شروع مناسبی است و ضربه آغازین خوبی برای پیگیری داستان از سوی تماشاگر دارد. با این حال پرداخت داستان چه در فیلمنامه و چه در کارگردانی چیزی نیست که بتوان توقع داشت. فیلم ایده مرکزی برای قصه گویی ندارد. اهمیت گره داستان برای مخاطب چنان که باید باشد، برجسته نمی‌شود و بازی پر تنش بازیگران هم آنها را از تبدیل شدن به شخصیت، دور کرده است. نقش‌های فرعی اصولا تاثیر چندانی در پیشبرد داستان ندارند و کنش‌های کاراکتر اصلی هم به خلق شخصیت کمکی نمی‌کند.

سارا و آیدا

مازیار میری، بعد از پنج سال از ساخت آخرین فیلمش «حوض نقاشی»، در جشنواره فیلم فجر سی‌وپنج با فیلم «سارا و آیدا» حضور دارد. «سارا و آیدا» مانند کارهای قبلی میری اثری است اجتماعی و مانند «سعادت‌آباد» به سراغ موضوعی عمومی‌تر رفته است. نویسنده این فیلم امیر عربی و تهیه‌کننده آن مازیار میری است.

قصه فیلم:‌ روایت زندگی زنی است که به واسطه مشکلات مالی و بدهی سنگین مجبور به انجام تخلفی می‌شود، اما با شکل‌گیری اتفاقاتی تخلف وی به پای نزدیک‌ترین دوستش که مرده است، ثبت می‌شود او در آخرین لحظات به تخلفی که انجام داده اقرار می‌کند.

بازیگران: غزل شاکری، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، شیرین یزدان بخش، تینا پاکروان و...

نقد فیلم: غیرقابل‌انکار است که آثار متاخر میری تحت‌تاثیر آثار فرهادی و تعلیق‌های ناشی از انتخاب‌های اخلاقی که مشخصه آثار وی است، قرار دارد. میری در آخرین فیلم خود مستقیما به سراغ مساله انتخاب اخلاقی میان عقل و وجدان رفته است. با این حال فیلمنامه امیر عربی، چندان پیچیده نیست و این در مورد شخصیت‌پردازی هم صدق می‌کند. حتی کاراکترهای اصلی هم بسیار سطحی و تیپیک هستند و انگیزه‌هایشان واضح و قابل‌پیش‌بینی است. به‌نظر می‌رسد که انتخاب غزل شاکری برای بازی در نقش سارا مناسب نیست، اما در عوض پگاه آهنگرانی بازیگر مناسبی برای نقش آیدا بوده است.

قاتل اهلی

فیلم جنجالی کارگردان صاحب‌نام ایرانی مسعود کیمیایی که حاشیه‌های بسیاری به‌دنبال داشته آخرین فیلمی بود که روز شنبه در برج میلاد به نمایش درآمد. فیلمنامه« قاتل اهلی» را کیمیایی نوشته و منصور لشکری‌قوچانی آن را تهیه کرده است. آخرین فیلم کیمیایی ۱۱۰ دقیقه است و مهم‌ترین چالش میان تهیه‌کننده و کارگردان هم درباره مدت زمان فیلم است.

قصه فیلم: جلال سروش مدیر یک شرکت بزرگ است که رقبایش برایش پاپوش درست کرده‌اند تا به جرم پولشویی او را از بازار رقابت بیرون کنند، سروش در کش و قوس این ماجرا به اتفاقاتی در روابط خانوادگی‌اش پی می‌برد و...

بازیگران: پرویز پرستویی، پگاه آهنگرانی، امیر جدیدی، پرویز پورحسینی، لعیا زنگنه، حمیدرضا آذرنگ، رضا رشید پور، پولاد کیمیایی و...

نقد فیلم: آدم‌های فیلم‌های کیمیایی، قرار نیست همان جنس آدم‌های پیرامون ما در زندگی روزمره باشند. او جهان فیلمش را خودش می‌سازد و متناسب با همان جهان هم کاراکترهایش را خلق می‌کند. آدم‌هایی که دقیق، سر ضرب و نیشدار و کنایه آلود حرف می‌زنند و مصمم بودن خصیصه اصلی آنها است. در این فیلم برخی اصول فیلمسازی همچون تدوین، دکوپاژ، میزانسن، نور و قاب بندی و... استاندارد و دقیق است، اما همچنان فیلمنامه به‌ویژه در دیالوگ نویسی ضعف‌های بزرگی دارد. فیلم همچون سایر فیلم‌های اخیر کیمیایی چیزی به کارنامه کارگردان اضافه نکرده است.