بدرقه باشکوه بازیگر خاطره‌ساز

دنیای اقتصاد: مرگ ناگهانی بازیگر سریال‌های خاطره‌ساز دهه هفتاد در صبح زمستانی جمعه پانزدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۵ میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی را بهت زده کرد. شاید کسی تصور نمی‌کرد حسن جوهرچی بازیگر محجوب سینما و تلویزیون در ۴۸ سالگی چمدانش را ببندد و برای همیشه به سفر برود. بعد از مرگ این هنرمند گمانه‌زنی‌های فراوانی به‌وجود آمد که در نهایت با انتشار اطلاعیه بیمارستان امام خمینی (ره) درباره جزئیات بیماری حسن جوهرچی، ابهام‌ها روشن شد. در این اطلاعیه بیمارستان آمده بود که مرحوم حسن جوهرچی از یک سال قبل با بروز زردی و ضعف و بیحالی، متوجه بیماری مزمن کبدی در خود شد و در مدت یکسال گذشته پیگیری‌های اولیه هم انجام شد، ولی به علت عدم بهبودی و پیشرفت مشکلات کبدی در این مدت، از ٣ ماه قبل زیر نظر متخصصان گوارش و کبد قرار گرفت.

در این زمان اقدامات تشخیصی و درمانی و مراقبتی سرپایی جهت تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدی ایشان زیر نظر پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد این مجتمع شروع شد و از ٢ ماه قبل نیز پرونده در درمانگاه پیوند کبد برای او تشکیل شد و در این مدت اطلاعات در مورد تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدی به او و خانواده‌اش هم داده می‌شد. در این سیر درمانی، یکبار در بخش گوارش مجتمع بستری شد و در این بستری درمان‌های لازم به‌عمل آمد و با بهبود نسبی، درمان‌های سرپایی‌اش پیگیری شد. تکمیل مشاوره‌ها و آزمایش‌های مورد نیاز قبل از دریافت پیوند کبد توسط درمانگاه پیوند کبد مجتمع پیگیری می‌شد و در این مدت با توجه به شدت بیماری و ضرورت پیوند، به‌رغم پیگیری‌های همکاران بیمارستان و خانواده، شرایط انجام پیوند فراهم نشد. آخرین مراجعه ایشان در تاریخ دوشنبه هفته گذشته با حال عمومی بد به اورژانس مجتمع بوده که پس از احیا در بخش آی‌سی‌یو اورژانس مجتمع بستری شد.

در این بستری تظاهرات نارسایی شدید کبد شامل نارسایی کلیه همزمان (سندروم هپاتورنال حاد) و عفونت ریوی وجود داشت که به‌رغم اقدامات درمانی، کنترل نشد و منجر به فوت وی شد. با این حال روز گذشته مراسم تشییع پیکر حسن جوهرچی در یک صبح زمستانی و با حضور طیف وسیعی از علاقه‌مندان به این بازیگر که ناباورانه خود را به خانه سینما رسانده بودند برگزار شد تا بدرقه‌ای باشکوه شکل بگیرد. مراسم وداع با حسن جوهرچی در صبح سرد زمستانی بهمن‌ماه با این جمله آغاز شد: «با در پناه تو آمدی و با در پناه خدا بدرقه‌ات می‌کنیم؛ همیشه در قلب ما هستی.» در بخش ابتدایی مراسم امین تارخ، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران در حالی به سخنرانی پرداخت که مراسم به دلیل ازدحام جمعیت از کنترل خارج شده بود و این هنرمند از حاضران خواست تا با آرامش مراسم وداع با حسن جوهرچی برگزار شود. تارخ با بیان اینکه این عزا برای ما غیرقابل تحمل است، یادآور شد این واقعیت وجود دارد که هر وقت عزیزمان را از دست دادیم، بخشی از وجودمان را از دست داده‌ایم، اما امسال (سال ۹۵) بخش‌های زیادی از وجودمان را از دست دادیم. هنرمند از دست رفته عباس کیارستمی، داود رشیدی، کاظم افرندنیا و این عزیز تازه از دست رفته‌مان. از درگاه خداوند برای خانواده حسن جوهرچی آرزوی صبر دارم.

علی جوهرچی، فرزند این بازیگر در جملاتی کوتاه گفت امروز مردم ایران هنرمند خوبشان را از دست دادند، اما من به شما می‌گویم که پدرم را از دست داده‌ام. پدر من بزرگ‌ترین و بهترین الگوی یک جوان دانشجوی هنری است. از طرف خودم به همه اهالی هنر تسلیت می‌گویم. خشایار الوند به‌عنوان دوست صمیمی و فردی که حسن جوهرچی را به تلویزیون و سینما معرفی کرد، گفت: حسن جوهرچی برای ما در ظاهر و شمایل مرد نجیب و دوست‌داشتنی دهه ۷۰ بود؛ مردی که با سریال «در پناه تو» شخصیتی را معرفی کرد که سال‌ها الگو و نمونه مردم ایران قلمداد شد. در بخش پایانی این مراسم اکبر جوهرچی، برادر حسن جوهرچی هم در سخنانی گفت: واقعا فکر نمی‌کردم با این جمعیت روبه‌رو شوم. او گفت: حسن جوهرچی همانی بود که دیده بودید. ما در عالم بچگی خیلی شر بودیم، اما حسن مظلوم‌ترین و صبورترین ما بود. حسن بچه هیأتی بود، هم بچه مسلمان این دوره بود و هم بچه مسلمان آن دوره اما خیلی زود از میان ما رفت. پس از برگزاری این مراسم پیکر زنده‌یاد حسن جوهرچی بر دوش دوستدارانش به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

بدرقه باشکوه بازیگر خاطره‌ساز

بدرقه باشکوه بازیگر خاطره‌ساز