استقبال گالری‌ها از بهار

دنیای اقتصاد: با فرا رسیدن روزهای پایانی سال ۹۵ و نزدیک شدن به فصل بهار، ‌گالری‌های تهران نیز به استقبال سال نو رفته‌اند. روز گذشته چند نمایشگاه آثار هنری در نقاط مختلف تهران افتتاح شد تا در روزهای واپسین زمستان میزبان هنردوستان باشند. البته نکته قابل توجه این است که بسیاری از این نمایشگاه‌ها فقط چند روز از روزهای پیش رو برپا هستند و فرصت بازدید از آثار به نمایش درآمده در آنها زیاد نیست. با این حال معدودی از نمایشگاه‌ها نیز زمان طولانی‌تری برپا خواهند بود و میهمانان نوروزی شهر تهران و تهرانی‌هایی که عید را در پایتخت می‌مانند، می‌توانند از این گالری‌ها بازدید کنند.

گالری ثمین: نمایشگاه گروهی «عید در آیینه» با نمایش آثار هفت هنرمند گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه آثار شیشه و سرامیک بهرام نفری، سمانه سبزه‌کار، یاسمن شمس‌الدینی، کیمیا عظیم‌بیک، مهناز باقری و حمیرا بزرگ در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. این نمایشگاه ساعت ۱۶ روز گذشته در گالری «ثمین» به نشانی تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، چهارراه حسابی، کوچه کرمعلی حسن‌رضایی، بن‌بست مقدم، شماره ۲ افتتاح شد. «عید در آیینه» تا ۲۷ اسفند هر روز از ساعت ۱۱ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری سایه: نمایشگاه نقاشی گروهی «ساز و رنگ» به سرپرستی سمیرا البرزکوه برپا می‌شود. ۱۳ اثر از سمیرا البرزکوه، سحر ربیعانی، نیوشا رحمانی، سولماز مختاری و نفیسه نوری با تکنیک ترکیب مواد در این نمایشگاه به‌نمایش گذاشته می‌شود. این مجموعه شامل افرادی از شهرهای مختلف با خاطرات و رسوم گوناگون است که از سرزمین خود سخن می‌گویند. این نمایشگاه روز گذشته با حضور آیدین ترکیان - کمانچه‌نواز - و هنرمندان و هنردوستان افتتاح شده و تا ۲۵ اسفندماه شنبه تا چهارشنبه دایر است. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار از ساعت ۱۱ تا ۱۸ به گالری «سایه» واقع در نیاوران، خیابان جمشیدیه، خیابان امیدوار، کوچه آقاخانی، شماره ۳ مراجعه کنند.

موزه هنرهای معاصر تهران: منتخبی از آثار ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که قرار بود برای نمایش به برلین و رم فرستاده شود در محل این موزه به نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه، ۳۱ اثر از آثار هنرمندان ایرانی و ۳۰ اثر از هنرمندان خارجی روی دیوار رفته است. این نمایشگاه تا اواخر خردادماه ۱۳۹۶ ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه هر هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و جمعه‌ها ۱۵ تا ۱۹ (به‌جز شنبه‌ها و تعطیلات رسمی) به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس بگیرند.

موسسه فرهنگی هنری صبا: یک نمایشگاه نقاشی‌خط با نام «در آستانه نوروز» برای حمایت از بیماران ام‌اس گشایش یافته است. در این نمایشگاه گروهی نقاشیخط که بخشی از عواید حاصل از فروش آثار آن به حمایت از بیماران «ام‌اس» اختصاص می‌یابد، بیش از ۳۰ اثر از ۱۱ هنرمند در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه می‌توانند تا ۲۴ اسفندماه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به نشانی خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵، موسسه فرهنگی هنری صبا، تالار فرشچیان مراجعه کنند.

نگارخانه ترانه باران: نمایشگاهی از آثار خوشنویسی و نقاشیخط هنرمندان با عنوان «هنر باران» گشایش یافته است. در این نمایشگاه، ۱۰۰ اثر از هنرمندان برجسته خط و خوشنویسی از جمله غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی، احمد پیله‌چی و محمد سلحشور به‌نمایش گذاشته شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار نمایشگاه تا ۲۵ اسفندماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به نشانی خیابان شریعتی، پل رومی، خیابان شریفی‌منش، نبش کوچه لادن، شماره ۲۷، واحد ۲ مراجعه کنند.

نگارخانه ابوالفضل عالی: نمایشگاه جدیدترین آثار کالیگرافی محسن الهیان با عنوان «او» در نگارخانه ابوالفضل عالی گشایش یافته است. نمایشگاه «او» تا ۳۰ اسفندماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری ابوالفضل عالی به نشانی تهران، انتهای خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی میزبان علاقه‌مندان است.

باغ موزه هنرهای ایرانی: بخش ویژه تصویر سال با عنوان «پدربزرگ و مادر بزرگ ایرانی» برای بازدیدکنندگان تهرانی و مسافران نوروزی برپا شده است. در این بخش عکس‌هایی که از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ایرانی به‌صورت پرتره، زندگی روزمره، حضور در آیین‌ها و مراسم ملی و مذهبی و سایر جنبه‌های زندگی‌شان (از جمله محل سکونت با حضور یا با یادگاری‌های به‌جامانده از آنها) گرفته شده‌اند، ارائه شده است. موزه ایرانی در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیگ)، خیابان دکتر حسابی، شماره‌ ۳۰ واقع است. نمایشگاه تا پایان فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت.

نگارخانه ابراهیمی‌نژاد: آثار هنرهای تجسمی گروهی از هنرمندان همزمان با روز درختکاری و تولد دوباره طبیعت با عنوان «ازدواج رنگ‌ها» به‌نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه گروهی آثاری از رشته‌های نقاشی، طراحی، کاریکاتور، عکس، خط و... نمایش داده می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن نمایشگاه تا پایان اسفندماه هر روز از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به مدت دو هفته به نگارخانه ابراهیمی‌نژاد واقع در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان نبرد، خیابان آهنگ، روبه‌روی بوستان یاس، کوچه نرگس، گلستان ۲، ساختمان شماره ۷۲ مراجعه کنند.

گالری «دستان ۲+»: تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی بابک اطمینانی با عنوان «گستره‌های ارگانیک» گشایش یافته است. اطمینانی در این نمایشگاه مجموعه‌ای از نقاشی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است. این نمایشگاه تا ۲۵ اسفندماه در گالری «دستان ۲+» به نشانی خیابان فرشته، شماره ۸۲، طبقه ۲ از ساعت ۱۱ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان است. گالری روزهای شنبه تعطیل است.

نمایشگاه‌های دیگر

گالری آران: نمایشگاه گروهی خیریه مجسمه به نفع بنیاد دهش‌پور به انتخاب و گردآوری مازیار مهین با ارائه آثاری از سارا ابرى، میترا ارباب، درسا اسدى، سپهر بختیارى، فرناز ربیعى‌جاه، امیرحسین ردایى، مجتبی رمزى، یاسمین سینایى، رنه صاحب، کامبیز صبرى، نسترن صفایى، قدرت‌ا‌لله عاقلى، محسن غلامى، مهسا کریمی‌زاده، امیل لازار، بهداد لاهوتى و محمد مروستی تا ۲۲ اسفند برقرار است.

گالری گذار: نمایشگاه «هنرکاربردی» با ارائه آثاری از اوژن سیروسی، محمد غفاری، صفا حسینی، مولا میرثریا، لعبت میرگلی، محمد کتابی و ماریا بشیریان تا ۲۸ اسفند میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری دنا: «زو سادیسم» نمایشگاه گروهی نقاشی است که پوریا علیزاده و احمد مرادی آن را جمع‌آوری کرده‌اند و در آن آثار مریم آزاد فلاح، ساوالان جماعتی، مهرشاد خسروی یکتا، رزا زرشناس، میلاد شریفی‌زاد، شیرین سلیمانی نذیر، پیمان کنجکاو و عباس نسل شاملو از ۲۰ تا ۲۵ اسفند به نمایش درمی‌آید.

گالری دلگشا: نقاشی‌های پورنگ پیرعطایی، شباهنگ طیاری، فرخ نور‌و‌نی و هادی فلاح‌پیشه با عنوان «پل ۱۹۹۷» تا ۲۷ اسفند به نمایش در می‌آید.

گالری سیحون دو: «گل‌های بهنام» نمایشگاه گروهی نقاشی به مناسبت رونمایی تقویم سال ١٣٩٦ خیریه بهنام دهش‌پور با ارائه آثاری از هدی جزایری، ناصر عزیزی، عبدی اسبقی، فرزانه محجوبی، عالمه باقریان، الیکا ابراهیمی قاجار، لیلا خطیبی، بهرام دبیری، عبدالحمید پازوکی، مهناز پسیخانی، محمد هادی فدوی و رایکا میلانیان تا ۲۵ اسفند برگزار می‌شود.

گالری نقش جهان: نمایشگاه نقاشی وحید وحیدلو با عنوان «شمع مجسمه‌وار» تا ۲۵ اسفند برپا خواهد بود.

گالری AG: «تصویر کوچک، آینه بزرگ: ۱۳۹۵» نمایشگاه گروهی عکس با ارائه آثار هنرمندانی از جمله محمود بخشی موخر، بهزاد جایز، مهدیار جمشیدی، شهرزاد چنگلوایی، آرش حنایی، خسرو حسن‌زاده، محمد حسن‌زاده، علی زنجانی، پرنیان فردوسی، محبوبه کرملی، عباس کوثری، علی مبصر، احمد مرادی، مهرداد نراقی و پیمان هوشمندزاده روز گذشته همزمان با رونمایی از سومین کتاب عکس پیمان هوشمندزاده که از سوی نشر نظر با عنوان «یک» منتشر شده، افتتاح شده است.

گالری طراحان آزاد: ژینا شمس الواعظین نمایشگاهی از آثار خود را تحت عنوان «شاهد بینی» تا ۲۵ اسفند برپا کرده است.

نگارخانه نگر: این نگارخانه نمایشگاه از آثار متنوع هنرمندان مستر و منتخب آثار هنرمندان جوان را تحت عنوان «اکسپوی فروش بهاره» تا ۲۷ اسفند برپا کرده است.

گالری 26: «درباره سکوت» عنوان نمایشگاه مشترک شاهین نوروزی و رنالد دپه است که از روز گذشته افتتاح شده و تا ۲۲ اسفند ادامه دارد.