چرخیدن کنسرت‌ها بر پاشنه لغوهای سریالی

دنیای اقتصاد: بازهم لغو کنسرت! باز هم خراسان و این بار هم بدون توجیه قانع‌کننده! سرایت سریال لغو کنسرت‌ها از پاپ و راک به موسیقی ملی، اتفاق تازه‌ای نیست اما شگفتی آن است که شاهنامه‌خوانی چهره نامدار و محبوب موسیقی ایرانی، در زادگاه فردوسی هم لغو می‌شود. اتفاقی که نگرانی و اعتراض گسترده مردم، رسانه‌ها و اهالی موسیقی را به دنبال داشته است. قضیه از این قرار است که استاد شهرام ناظری و فرزندش حافظ قصد داشتند شامگاه ٦مردادماه در شهر قوچان کنسرت «آواز پارسی» را برگزار کنند اما ساعاتی پیش از اجرا سالن کنسرت پلمب و در کمال ناباوری از ورود ناظری‌ها به داخل سالن جلوگیری شد. این کنسرت قرار بود که در دو سانس برگزار شود. جالب آنکه دوستداران این کنسرت و برگزارکنندگان تا آخرین لحظات از لغو آن بی‌خبر بوده‌اند.

ناگهانی و ضرب‌الاجلی بودن این اتفاق چنان بود که فشار وارده به استاد شهرام ناظری هنگام اعلام خبر، باعث نامساعد شدن حال عمومی وی و حتی نیاز به بستری شدن در بیمارستان شد. البته یک روز پس از بستری، وی روز گذشته از بیمارستان مرخص شد. به دنبال این اتفاق حافظ ناظری، نوازنده و آهنگساز شامگاه جمعه ۶ مردادماه پس از برگزار نشدن کنسرت مشترک با پدر با عنوان «آواز پارسی، افسانه و مهر» در سالن کارگران شهرستان قوچان، در سخنانی گفت: یک عذرخواهی بزرگ از شما مردم و یک عذرخواهی کوچک به خود ما لازم است که از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه در خیابان نشسته‌ایم. او ادامه داد: متاسفانه حال استاد شهرام ناظری بد شد، به درمانگاه منتقل شد و زیر سرم رفت. هنرمندان که هیچ، اما این چه رفتاری است که با مردم می‌کنند؟! چه کسی مسوول و جوابگو است؟ مردم باید بپرسند و جواب بخواهند. من همه دنیا را گشته‌ام.

هم با کمترین امکانات به اجرای موسیقی پرداخته‌ام و هم در بهترین سالن‌های جهان کنسرت برگزار کرده‌ام، با نوازنده‌های آماتور، بزرگان موسیقی جهان، برندگان ۵۰ جایزه اسکار موسیقی کار کرده‌ام، اما تا امروز این مورد را در زندگی ندیده بودم. وی بیان کرد: حتی از خودم هم تعجب می‌کنم؛ با خودم می‌گویم چرا اینجا هستم، با توجه به اینکه در خارج زندگی کردم و امکانات فراهم بود، اما به عشق مردم ایران همه آنها را رها کردم و به ایران آمدم. هر کاری که می‌کنیم مشکلی پیش می‌آید و نمی‌دانم چرا برای ما مشکل پیش می‌آید. در کنسرت یزد، کفن پوشیدند و جلوی در سالن برگزاری کنسرت آمدند. دفعه گذشته، سه‌بار قرار بود در قوچان کنسرت برگزار شود و کنسل شد. قرار بود بزرگان موسیقی دنیا را به ایران بیاوریم، اما اجازه این کار را ندادند. ناظری درحالی‌که بغض کرده بود، از حال نامساعد پدرش خبر داد و گفت: جناب دادستان با من تلفنی صحبت می‌کنند و می‌گویند سقف این سالن بر سر مردم خراب می‌شود. این ستون‌های بزرگ به چه دلیل باید روی سر مردم بریزد؟ چرا با حیثیت و اعتبار مردم بازی می‌کنید؟

این سخن حافظ اشاره به استدلال علی آذری دادستان قوچان بود که علت لغو کنسرت را نامناسب بودن سالن اجرا عنوان کرده بود. او در این باره گفته بود: به‌رغم اعطای وقت‌های مکرر دادستانی به مسوولان برگزار کننده و با توجه به این مساله که مسوولان شهرستان نیز در حوزه امنیت از برگزاری موسیقی نگران بودند نیاز است که مسوولان برگزارکننده با معرفی مکانی مناسب در شأن شهروندان قوچانی و استاد محترم، زمینه اجرای باکیفیت این برنامه هنری را فراهم آورند. این در حالی است که مکان برگزاری کنسرت پیش از این نیز اعلام شده بود و به فرض نامناسب بودن آن، می‌شد بسیار زودتر از اینها محل برگزاری را تغییر داد. حافظ ناظری پس از این اتفاق، با انتشار ویدئویی گفت:‌ به نظرم این اتفاق تأسف بار نه برای ما بلکه برای مردم عزیز استان خراسان که ۹۰ درصدشان ساعت‌ها رانندگی کرده بودند و به اینجا آمده بودند و ساعت‌ها معطل شدند، به وجود آمد. چیزی به جز شرمندگی و اندوه ندارم که با شما در میان بگذارم. به امید روزی که واقعا نور و روشنایی در وجود بعضی از انسان‌ها بیشتر به وجود بیاید.

همزمان با لغو کنسرت ناظری‌ها، چند کنسرت دیگر نیز در چند روز گذشته لغو شد؛ کنسرت حامد همایون در یزد، کنسرت فریدون آسرایی در کرج، کنسرت موسیقی سنتی در گلپایگان و کنسرت شهاب صادقی در تربت حیدریه. با آغاز سریال لغو کنسرت‌ها، خانه موسیقی نیز با انتشار اعلامیه‌ای در رسانه‌ها از تشکیل جلسه اضطراری خبر داد. روابط عمومی این نهاد اعلام کرد:‌ درپی لغو کنسرت‌های متعدد در بخش‌های مختلف موسیقی و در شهرهای یزد و قوچان و... و اعمال فشارهای غیرقانونی، هیات‌مدیره خانه موسیقی به‌منظور بررسی وقایع اخیر و در واکنش به این مسائل جلسه اضطراری تشکیل می‌‌هد.