نارضایتی مسعود کیمیایی از پوستر فیلم‌های اخیرش

مسعود کیمیایی معتقد است هنر گرافیک در عرصه پوستر‌سازی فیلم دیگر از بین رفته است. او که از طراحی پوستر آخرین فیلمش گله‌مند است، در گفت‌وگو با «ایلنا» عنوان کرد:‌ از پوستر فیلم‌های اخیرم اصلا راضی نیستم. الان دیگر نمی‌توانم برای مثال از آیدین آغداشلو چنین توقعی را داشته باشم که در ازای مبلغ ناچیزی، یک اثر هنری در قالب پوستر به من بدهد. البته او همیشه این لطف را به من داشته که هر وقت چیزی ازش خواسته‌ام با بزرگواری انجام داده، اما من باید خودم رعایت جوانب کار را بکنم.کیمیایی ادامه داد: امروزه هنر بزرگی مثل گرافیک دیگر از بین رفته است. الان چند تا کله از فیلم‌های فرنگی را برمی‌دارند و به زعم خودشان پوستر طراحی می‌کنند.

قبلا هر کار گرافیکی یک اثر هنری بود. پوسترِ فیلم «طبیعت بی‌جان» سهراب شهید ثالث فوق‌‌العاده است. پوستر فیلم «خاک» که مرتضی ممیز طراحی کرد، در زمان خودش برنده‌ چندین بی‌ینال‌ شد.وی درباره سابقه طراحی پوستر فیلم‌هایش توضیح داد: پوسترِ اولین فیلمم، یعنی «بیگانه بیا» را یک گرافیست ایتالیایی به نام لیگارِتو طراحی کرد که مطابق پوسترهای همان روزها بود. این گرافیست ایتالیایی در مولن‌روژ کار می‌کرد. مولن روژ یک کمپانی بزرگ جهانی بود. من در مولن‌روژ بیلی‌وایلدر، ویلیام وایلر، ویلیام هولدن و بسیاری از چهر‌ه‌های مطرح سینمای دنیا را دیدم. این کارگردان سینما افزود: پوستر و تیتراژِ «قیصر» را عباس کیارستمیِ عزیزم طراحی کرد. فیلم بعدی‌ام «رضا موتوری» بود که باز عباس تیتراژش را درست کرد، ولی پوسترش را نرسید کار کند و آن را به آقای منصوری نامی داد. بعد از آن «داش‌آکل» بود که باز هم پوسترش را آقای منصوری طراحی کرد.کیمیایی درباره طراحی پوستر دیگر فیلم‌هایش چنین گفت:‌ پوستر فیلم «تیغ و ابریشم» را آیدین آغداشلو طراحی کرد که خیلی زیباست. یک دستی وسط پوستر است که با یک تیغ بریده شده. پوستر فیلم‌های «غزل»، «خاک» و «گوزن‌ها» را مرتضی ممیز طراحی کرد. پوستر فیلم «سفر سنگ» خورد به جریان فیلم‌های بازاری، ولی جدا از اینها «سفرسنگ» یک پوستر دارد که فرشید مثقالی طراحی‌اش کرده و در آن یک سنگی‌ است که دارند آن را می‌کشند. خیلی روی این پوستر کار شده است.