دنیای اقتصاد: درحالی‌که تنها ۲۳ روز تا ۳۰ سپتامبر یعنی آخرین مهلت معرفی فیلم‌ها به اکادمی اسکار باقی مانده و بسیاری از کشورها فیلم منتخب خود را برای حضور در این رویداد مهم سینمایی معرفی کرده‌اند، هنوز هیچ فیلمی از سوی ایران انتخاب نشده است. موضوع انتخاب و معرفی فیلم‌ها به اسکار در ایران همواره موضوعی بحث‌برانگیز بوده با این حال تا امروز هیچ بحث جدی و گمانه‌زنی نزدیک واقعیتی در این باره شکل نگرفته است. سال گذشته چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی به اسکار رفت و جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی را هم گرفت؛ اما امسال با توجه به تعدد فیلم‌های مدعی و البته سطح کیفی متوسط آنها گمانه‌زنی درباره فیلم منتخب سخت شده است. نکته دیگر اینکه برخلاف روال سال‌های گذشته هنوز کمیته معرفی فیلم به اسکار ایجاد نشده یا اگر شده دست کم تا بعد از ظهر دیروز اعلام رسانه‌ای نشده است. ضمن اینکه طبق مقررات اسکار، اسامی اعضای کمیته ملی اسکار باید تا ۲۵ مرداد به دفتر آکادمی معرفی شده باشند. رسانه‌ای نشدن اعلام اسامی کمیته ملی اسکار شائبه‌های جا ماندن ایران از این رویداد مهم سینمایی را تقویت می‌کند.

این کمیته باید تمامی فیلم‌هایی را که از ۱۰مهرماه سال گذشته تا ۸ مهر ماه ۱۳۹۶ حداقل یک هفته متمادی در سینما با فروش بلیت و چاپ آگهی به نمایش عمومی درآمده‌اند، بررسی کند و در نهایت یک فیلم منتخب را تا دوشنبه ۱۰ مهر‌ماه به دفتر آکادمی در لس‌آنجلس ارسال کند. بر اساس این قانون آکادمی اسکار، ‌تقریبا هیچ‌یک از فیلم‌های اکران شده در گروه هنر و تجربه شرایط لازم برای معرفی به اسکار را ندارند. از ۳ مهر سال گذشته تاکنون، ۶۰ فیلم بلند سینمایی و ۳۶ فیلم در گروه سینمای هنر و تجربه به نمایش عمومی در آمده‌اند؛ اما این فیلم‌ها استمرار هفت روز نمایش در یک سینما ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد که در صورت احتمال معرفی یک فیلم به اسکار، گزینه نهایی از میان فیلم‌های اکران شده در گروه‌های اصلی اکران باشد. اما نکته مهم آن است که بسیاری از فیلم‌های قابل توجه و شانس‌های اصلی برای معرفی به اسکار در جشنواره‌های معتبر خارجی حضور نداشته‌اند و این موضوع نیز امکان گمانه‌زنی را بسیار دشوارتر می‌کند.

جالب آنکه برخی از فیلم‌هایی که حضور موفقی در جشنواره‌های خارجی داشته‌اند، به‌دلیل مشکل اکران در کشور، امکان معرفی به اسکار را ندارند. از این جمله می‌توان به فیلم «لرد» ساخته محمد رسول اف اشاره کرد که امسال جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه را در جشنواره کن گرفت. فیلم «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی و «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند نیز از آن جمله هستند. همچنین فیلم‌هایی مانند «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «اژدها وارد می‌شود!»، «دختر» و «لانتوری» در سال گذشته و در مقطعی به نمایش درآمدند که امکان بررسی این فیلم‌ها برای امسال وجود ندارد.طبق روال انتخاب آثار در مراسم اسکار نیز، داوران این آکادمی از میان فیلم‌های واجد شرایط، ابتدا ۹ فیلم را به‌عنوان فهرست کوتاه نامزدهای بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌‌زبان (فیلم خارجی) اعلام می‌کنند و در مرحله بعد، پنج نامزد نهایی انتخاب می‌شوند. اسامی این پنج فیلم نهایی باید تا ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸ یعنی ۲۳ دی ماه همراه نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام ‌شود.

بخت‌های اصلی ایرانی اسکار 2018

بخت‌های اصلی معرفی به اسکار زیاد نیستند؛ اما به هر حال سلیقه و خواست کمیته ملی اسکار در ایران ممکن است انتخاب‌ متفاوتی داشته باشد. به هر حال بر اساس چند شاخص مهم از جمله سطح کیفی فیلم، استقبال تماشاگران و موفقیت در جشنواره‌های داخلی و خارجی می‌توان ارزیابی نسبتا جامعی از شانس‌های اصلی معرفی به اسکار ارائه کرد. در ادامه فهرستی از بخت‌های اصلی را مرور می‌کنیم.

ماجرای نیمروز: دومین فیلم بلند سینمایی محمد حسین مهدویان که با استقبال منتقدان و تماشاگران ایرانی روبه‌رو شد یکی از بخت‌های اصلی معرفی به اسکار است؛ اما با توجه به اینکه فیلم مهدویان حضور بین‌المللی نداشته، احتمال معرفی این فیلم به اسکار نیز کاهش پیدا می‌کند. با این حال موفقیت و نقاط قوت فیلم به لحاظ سینمایی همچنان ماجرای نیمروز را به‌عنوان یکی از بخت‌های اصلی ایران در اسکار در فهرست‌ها جای داده است.

نفس: آخرین فیلم نرگس آبیار از روز ۱۹ آبان ۱۳۹۵ به نمایش عمومی درآمد و موفقیت‌های بین‌المللی قابل‌توجهی نیز داشت که از آن جمله می‌توان به حضورش در جشنواره معتبر شب‌های سیاه تالین و دریافت جایزه بهترین کارگردانی اشاره داشت. نامزدی فیلم برای جایزه بهترین فیلم کودک در جایزه سالانه آسیا و پاسیفیک و دریافت جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره زنان ونکوور نیز از دیگر موفقیت‌های فیلم است.البته نفس اگرچه فیلم خوش‌ساختی است، اما با توجه به شاخص‌های سینمایی شانس اول معرفی به اسکار نیست.

رگ خواب: فیلم تحسین شده حمید نعمت‌الله که در اکران هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت از مهم‌ترین شانس‌های ایران در اسکار ۲۰۱۸ است. حضور لیلا حاتمی به‌عنوان یک چهره شناخته‌شده بین‌المللی نیز به فیلم کمک بسیاری می‌کند؛ البته این فیلم نیز فاقد فاکتور موفقیت بین‌المللی است. به هر حال کمیته ملی اسکار ایران بی‌تردید فیلمی مانند «رگ خواب» را نمی‌تواند نادیده بگیرد.

وارونگی: ساخته بهنام بهزادی نیز از روز اول دی‌ماه روی پرده رفت. این فیلم در جشنواره معتبر کن هم حاضر بود. علاوه‌بر آن جایزه بهترین فیلم در جشنواره مدفیلم رم و دو جایزه در جشنواره جیپور را به دست آورد. همچنین اکران عمومی آن در چند کشور مانند فرانسه، سوئیس و سوئد از دیگر امتیازهای این فیلم است. اما افزون بر فیلم‌های بالا می‌توان برخی دیگر از فیلم‌های مطرح را نام برد که می‌توانند در گستره انتخاب کمیته ملی اسکار قرار بگیرند.

برادرم خسرو: نخستین ساخته احسان بیگلری است که از ۲۰ اردیبهشت‌ماه به نمایش عمومی درآمد و به‌رغم کیفیت قابل قبول فیلم و فروش قابل توجهی که در سینماهای کشور داشت، در نمایش‌های بین‌المللی خود موفقیتی پیدا نکرد و این موضوع شانس این فیلم را کم کرده است.

زیر سقف دودی: ساخته پوران درخشنده کارگردان شناخته‌شده کشورمان است که از روز ۱۷ خرداد به نمایش درآمد و در اولین نمایش بین‌المللی در بخش غیررقابتی سینمای جهان در جشنواره مونترال به روی پرده می‌رود. این فیلم نیز هنوز جایزه معتبری در جشنواره‌های خارجی به دست نیاورده است.

یک روز بخصوص: آخرین فیلم همایون اسعدیان که البته مورد توجه منتقدان هم قرار گرفت و تاکنون حضور موفقی در جشنواره‌های سینمایی نداشته است. به نظر نمی‌رسد که این فیلم شانس قابل توجهی برای معرفی به اسکار داشته باشد. اما از معدود فیلم‌هایی است که به لحاظ کیفی در فهرست فیلم‌های مطرح برای معرفی به اسکار جای می‌گیرد.

تابستان داغ: ساخته ابراهیم ایرج زاد نیز از روز چهارشنبه ۸ شهریور به نمایش عمومی درآمده است و ازجمله فیلم‌هایی است که شانس بررسی برای معرفی به اسکار را دارد. اگرچه نمی‌توان احتمالات را نادیده گرفت اما با این حال شانس چندانی برای این فیلم وجود ندارد.

سارا و آیدا: فیلم تازه مازیار میری که البته چندان مورد توجه منتقدان و تماشاگران ایرانی قرار نگرفت، اما با توجه به اکران این فیلم در هفته‌های اخیر و تناسب کیفی فیلم با برخی از رقبایش در فهرست شانس‌های معرفی به اسکار، می‌توان از این فیلم هم به عنوان یکی از بخت‌های احتمالی یاد کرد. با این حال شانس انتخاب این فیلم نیز زیاد نیست.

والدراما: ساخته عباس امینی نیز که از روز ۱۷ فروردین به روی پرده رفته بود، اولین نمایش جهانی خود را در بخش کودک جشنواره فیلم برلین داشت و پس از آن نیز در چندین جشنواره به نمایش درآمد. شانس این فیلم هم چندان زیاد نیست.

مادر قلب اتمی: ساخته علی احمدزاده است که از ۱۰ خرداد اکران شد. این فیلم در اولین نمایش جهانی خود در جشنواره فیلم برلین به روی پرده رفته بود و به نظر نسخه نمایش داده شده در ایران با سانسور قابل‌توجهی همراه بوده است. مادر قلب اتمی هم شانس زیادی ندارد.

مسافر احتمالی ایران در اسکار

مسافر احتمالی ایران در اسکار

مسافر احتمالی ایران در اسکار

مسافر احتمالی ایران در اسکار