بزرگداشت عباس کیارستمی به مناسبت روز سینما

مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» به کارگردانی سیف‌الله صمدیان به مناسبت روز ملی سینما با حضور سیف‌الله صمدیان و سفرای کشورهای خارجی به همت بخش بین‌الملل گروه سینمایی هنر و تجربه در موزه سینما برگزار شد. به گزارش «ایسنا»، در این مراسم سیف‌الله صمدیان درباره روند شکل‌گیری این فیلم توضیح داد و گفت: طبیعتا مسائلی وجود داشت که از ساخت این فیلم پرهیز داشتم اما الان بسیار خوشحال هستم که این فیلم را ساخته‌ام به‌خصوص زمانی که در کشورهای عجیب و غریبی که حتی یکبار هم اسمشان را روی کاغذ نیاورده بودم، حضور داشتم و در آنجا دیدم که آنها با عباس کیارستمی چه برخورد شگفت‌انگیزی دارند و فهمیدم که راز جهانی شدن با وسعتی که در پدیده حساسی مثل فرهنگ توسط کیارستمی وجود دارد از کجا آمده است.

صمدیان با اشاره به شناختش از عباس کیارستمی که در طول ۳۰ سال رفاقت، همکاری و دوستی شکل گرفته است، گفت: بسیار سریع متوجه شدم که کیارستمی با ملی اندیشیدن جهانی شد. در این مراسم مائورو کنچاتوری سفیر کشور ایتالیا با اشاره به عباس کیارستمی، جوایز و آثار متعددش بیان کرد: کیارستمی از سینمای ایتالیا شناخت خوبی داشت، او در بسیاری از مصاحبه‌ها تحسین خود از نئورالیسم ایتالیایی پساجنگ را بیان کرد و گذشته از تمام ویژگی‌ها در رویکرد خاص خود همیشه یک به‌روزرسانی از ایتالیا داشت.

وی ادامه داد: همواره کیارستمی به روبرتو روسلینی یا ویتوریو دسیکا شبیه دانسته می‌شود، همچنین برخی ایرانیان همچنان در میان قهرمانان نئورالیسم ایتالیا جا دارند، به عنوان مثال خسرو خورشیدی با بسیاری از سینماگران و فیلمسازان ایتالیایی بزرگ آن دوران، همکاری داشت که بعد از آن، این تجربه فوق‌العاده را به ایران آورد. در ادامه ویدئویی از صحبت‌های ژیل ژاکوب و ژولیت‌بینوش با سیف‌الله صمدیان درباره جشنواره کن ۲۰۱۴ پخش شد. سپس ژمل اوکشو، رایزن فرهنگی کشور فرانسه در تهران با اشاره به ویدئوی پخش شده از ژیل ژاکوب و ژولیت بینوش گفت: این تصاویر نشان‌دهنده آن است که شاهد وجود ارتباط عاشقانه‌ای بین سینمای ایران و فرانسه هستیم. رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در تهران هم در سخنانی گفت: شکی نیست که عباس کیارستمی یک نابغه ژنی بود، اما نه فقط در حوزه سینما، بلکه در حوزه عکاسی، گرافیک و چیدمان هم یک نابغه بود.

سپس تاکاشی کامادا، ریاست مرکز اطلاع‌رسانی و فرهنگی سفارت ژاپن برای احترام به فرهنگ ایران و آثار برجسته کیارستمی به زبان فارسی سخن گفت و ادامه داد: عباس کیارستمی تنها چهره‌ای متعلق به ایران نبود بلکه او مورد احترام بسیاری از کشورهایی که با سینما آشنا هستند، بود. در این مراسم نمایندگانی از سفارتخانه‌های کشورهای فنلاند، آلمان، بلغارستان، اسپانیا، ژاپن، لهستان، تایلند، فرانسه، کره‌جنوبی، ترکیه، برزیل، صربستان، ایتالیا، آرژانتین، لبنان، ارمنستان و سینماگران و هنرمندانی مانند رضا میرکریمی، جعفر صانعی مقدم، مانی حقیقی، امیر اسفندیاری، بهناز جعفری و شقایق فراهانی حضور داشتند. پایان‌بخش این مراسم نمایش مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» برای حاضران ایرانی و خارجی بود.