ورود ستاره‌ها به سریال مبارزه با قاچاق

این در حالی است که هنرمندان و صاحبان آثاری که قاچاق می‌شوند همچنان به اعتراض خود ادامه می‌دهند. در چند ماه اخیر بسیاری از چهره‌های سینمایی اعتراض خود را به گسترش قابل‌توجه قاچاق فیلم اعلام کردند. در مشهورترین نمونه سعید سهیلی، ‌کارگردان فیلم سینمایی «گشت ۲» در اعتراض به آنچه رفتار منفعلانه خانه سینما در برابر قاچاق فیلمش خواند، کارت عضویتش در این نهاد سینمایی را آتش زد. پس از این حرکت، بسیاری از عوامل فیلم ازجمله حمید فرخ‌نژاد هم با سهیلی هم‌صدا شدند. این گونه اعتراض‌ها در چند سال گذشته به صورت گسترده ابراز شده است.

سال گذشته نیز نسخه قاچاق برخی فیلم‌ها از جمله «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی و... در بازار توزیع شد. در سال‌های گذشته نیز فیلم‌های مطرح روی پرده همزمان با اکران در بازارهای غیررسمی و حتی گاهی در مراکز رسمی عرضه آثار سینمایی هم توزیع می‌شد. این در حالی بود که در مقابل نیروی انتظامی در چند نوبت توانست تعداد پرشماری از این نسخه‌های قاچاق را کشف و ضبط کند با این حال سوداگران این بازارهای غیرقانونی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بیش از ۱۵۰۰ عملیات در کمتر از ۵/  ۱ سال

ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری وزارت ارشاد با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی در سال ۹۴ رسما آغاز به فعالیت کرد. این ستاد طی یک‌سال کشفیات بسیاری انجام داد و در اولین رونمایی ۷ میلیون و ۹۵۰ سی دی قاچاق غیرمجاز را نابود کرد. در دومین رونمایی از سی‌دی‌های ضبط شده، ۵ میلیون و ۱۱۰ هزار سی‌دی غیرمجاز نابود شد. طبق آمار اعلام شده از سوی مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در مردادماه سال گذشته، در طول یک‌سال فعالیت این ستاد ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نسخه کشف شده است. ابطحی همچنین گفته بود: از ابتدای سال ۹۴ تا مرداد ماه ۹۵ بیش از یک هزار و ۵۴۰ عملیات انجام شده است و به واسطه آن ۴۷۳ پرونده قضایی در خصوص قاچاق غیرمجاز فیلم تشکیل شده است.

رتبه‌بندی استانی قاچاق فیلم

اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار قاچاق فیلم بیشتر در شهرستان‌ها جریان دارد، اما نباید از نظر دور داشت که تهران به عنوان مرکز تولید و عرضه آثار سینمایی، ‌همچنان کانون تولید و توزیع این آثار است. با وجود این به گفته مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در استان‌هایی مانند البرز، اصفهان، خراسان رضوی، قم و فارس وضعیت قاچاق نگران‌کننده است.

کشف ۱۱ میلیون سی‌دی در تهران

روز گذشته در مراسمی با حضور تعدادی از چهره‌های سینمایی کشور ۱۱ میلیون نسخه سی‌دی غیرمجاز نابود شد. در این مراسم چهره‌های شناخته‌شده‌ای ازجمله علیرضا تابش، علیرضا شجاع‌نوری، سیدجمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، پژمان بازغی، رضا داوودنژاد، بهرام رادان و حسین فرحبخش حضور داشتند. مهدی یزدانی دبیرکل ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری وزارت ارشاد در سخنان کوتاهی گفت:‌ چیزی که در فضای مجازی وجود دارد یا مجوز از وزارت ارشاد دارد یا اینکه غیرمجاز است که در موسساتی هم پخش می‌شوند که بعضی از آنها از وزارت ارشاد مجوز دارند و برخی ندارند. اگر مصرف‌کنندگان کالای مجاز از موسسات مجاز فیلم را دانلود کنند برایشان بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود تا از طریق غیرمجاز و این به‌طور طبیعی بازدارنده است؛ مثلا سریال «شهرزاد» با قیمت ۶۰۰ تومان به صورت مجاز در دسترس است. در صورتی که اگر کسی بخواهد به صورت غیرمجاز آن را دانلود کند ۱۲۰۰ تومان برایش تمام می‌شود.

در این برنامه رئیس پلیس پایتخت از کشف ۱۱ میلیون سی دی غیرمجاز و غیر اخلاقی در عملیات ۴۸ ساعت گذشته ماموران پلیس خبر داد. گویا در میان سی‌دی‌های غیرمجاز مقادیر زیادی از سی‌دی سریال‌های شبکه خانگی و تلویزیونی از جمله «شهرزاد» و همچنین سریال «پایتخت» به چشم می‌خورد. سردار حسین رحیمی گفت: همکاران من در پلیس امنیت و اطلاعات پس از مدت‌ها کار اطلاعاتی طی ۴۸ ساعت گذشته عملیاتی را آغاز کرده و در آن بیش از ۱۱ میلیون سی دی غیرمجاز و غیر اخلاقی را کشف و ضبط کردند.

وی با بیان اینکه این طرح با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری خوب وزارت ارشاد انجام شد، افزود: نمایندگان وزارت ارشاد در این طرح با پلیس همراهی داشته و طی دو روز گذشته از بیش از ۴۰۰ واحد صنفی عرضه‌کننده محصولات فرهنگی بازدید به عمل آمد که متاسفانه تعداد قابل توجهی از آنها اقدام به عرضه محصولات غیرمجاز نیز کرده بودند.وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ دستگاه تکثیر محصولات فرهنگی نیز در این عملیات کشف شد، ادامه داد: امیدواریم با هماهنگی خوب مسوولان مربوطه با متخلفان برخورد جدی شود تا دیگر شاهد چنین اقداماتی نباشیم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ همچنین از کشف تعداد قابل توجهی از بازی‌های رایانه‌ای کودکان و نوجوانان در این عملیات‌ خبر داد و گفت: متاسفانه این بازی‌ها که به شکل غیرمجاز وارد کشور شده یا تکثیر می‌شود حاوی مسائل ضد اخلاقی است و همچنین بعضا آموزش مسائل شیطان‌پرستی می‌دهد. از این رو لازم است که خانواده‌ها حتما نسبت به چنین بازی‌هایی حساسیت لازم داشته باشند و اگر می‌خواهند برای فرزندانشان بازی رایانه‌ای خریداری کنند حتما به مشخصات این بازی و تاییدیه‌هایی که از سوی دستگاه‌های مسوول صادر می‌شود توجه کنند.