هم‌آوایی هنرمندان جهان علیه ترامپ

 هنرمندان آمریکایی در ماه‌های اخیر همواره صدای اعتراض خود را به گوش دنیا رسانده‌اند و در برخی موارد هم ترامپ نسبت به چنین اعتراض‌هایی واکنش نشان داده است. از سویی دیگر از ابتدای سال جدید میلادی، یک مقابله کتابی هم با ترامپ شکل گرفته است و نویسندگان و فعالان مدنی با چاپ کتاب سعی دارند تا مقابله خود را با سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا به شیوه مستدل‌تری بیان کنند.

هیلاری کلینتون، کیتی تور، تا-نهیسی کوتس، لورا اینگراهام، آلک بالدوین، کورت اندرسن و جو بایدن کسانی هستند که در این‌باره کتاب نوشته‌اند و آثار برخی منتشر شده و برخی هم در انتظار نشر به سر می‌برد. با این حال دیگر تنها هنرمندان و نویسندگان آمریکایی علیه ترامپ موضع نمی‌گیرند، بلکه دامنه انتقاد از ترامپ گسترده‌تر شده است و هنرمندان سرشناس نقاط دیگر دنیا هم به صف مخالفان پیوسته‌اند و نسبت به عملکرد رئیس جمهور آمریکا انتقاد‌های تند و تیزی را مطرح می‌کنند. در همین رابطه روز گذشته پل مک کارتنی خواننده سرشناس انگلیسی هم وارد میدان شد و با انتقاد از دیدگاه ترامپ درباره تغییرات اقلیمی، برخی کارهای او را مصداق «دیوانگی» دانست.پل مک‌کارتنی که پیش‌ترها عضو گروه موسیقی «بیتلز» بود در صحبت‌های تازه‌ای رئیس‌جمهور آمریکا را مسوول از میان رفتن بسیاری دستاوردهای بین‌المللی در زمینه محیط زیست خواند؛ چراکه رئیس‌جمهوری آمریکا چندی پیش در ماه ژوئن آمریکا را از معاهده پاریس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بیرون آورد.

او از جمله افرادی است که تحقیقات علمی درباره گرمایش جهانی را باور ندارد و آن را توطئه‌ای از سوی چینی‌ها برای گرفتن قدرت رقابت از صنایع آمریکایی می‌داند.خواننده سرشناس انگلیسی که معمولا علاقه‌ای به مصاحبه ندارد در این باره گفت: «شایعه دانستن گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی از سوی فردی مانند ترامپ برای من و افرادی که مثل من فکر می‌کنند چیزی جز دیوانگی نیست.»او که در برنامه‌ای درباره تاثیر دامپروری روی محیط‌زیست صحبت می‌کرد، گفت:‌ «شاید زمان خوبی باشد که تلاشمان را بیشتر کنیم و با جلب توجه مردم به آنها یادآوری کنیم که باوجود کسانی مانند ترامپ هنوز هم می‌توانیم کاری انجام دهیم.»