آغاز دوباره موج انتقادها از تلویزیون

گسترش دامنه اعتراض‌ها به تلویزیون باعث شده تا هر چند روز یک‌بار، گوشه‌ای از عملکرد رسانه ملی نقد شود و موجی تازه از اعتراض‌ها و انتقادها شکل بگیرد. از این نظر شاید بتوان گفت تلویزیون به‌طور میانگین، هر یک یا دو هفته یک‌بار با بحرانی تازه روبه‌رو می‌شود که برخاسته از انتقادها و اعتراض‌های گروهی منحصربه‌فرد از مخاطبان یا کارشناسان است. در سال‌های اخیر عملکرد صداوسیما در سانسور برخی آثار نمایشی داخلی و خارجی، پوشش ندادن یا تحریف برخی اخبار، پخش نکردن تعدادی از برنامه‌های ضبط‌شده و حذف بعضی چهره‌ها از تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی، انعکاس زیادی در جامعه داشته و حاشیه‌های زیادی را با خود همراه کرده است؛ تا جایی که در بسیاری از مواقع، اعتراض‌ها و واکنش‌های برخی از مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس و هنرمندان را نیز به دنبال داشته است.

درحالی‌که هفته گذشته عمده انتقادها به تلویزیون درباره پخش نکردن برنامه دورهمی با حضور مرحوم ناصر ملک‌مطیعی بود، ‌این هفته سانسور یک سریال مناسبتی ماه رمضان دستمایه نقد و اعتراض قرار گرفته است. در این میان با توجه به اینکه سال‌هاست «جذب اعتماد مخاطب» جزو اصول اصلی موفقیت یک رسانه محسوب می‌شود، سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای که لقب سنگین «ملی» را یدک می‌کشد، با اتخاذ رویکردهای اینچنینی تنها روز به روز از محبوبیت خود در بین مخاطبانش می‌کاهد.

انتقاد از بی‎‌توجهی تلویزیون به سینما

تلویزیون از بیش از یک دهه پیش همیشه متهم بوده که سینما و به‌ویژه سینمای مستقل را نادیده گرفته یا دست کم چنان‌که باید و شاید مورد توجه قرار نداده است. این موضوع هم عمدتا به تبلیغات فیلم‌های روی پرده مربوط می‌شود. اما همه ماجرا این نیست. اخیرا نقدهای دیگری هم درباره رابطه تلویزیون و سینما بیان شده که نشان می‌دهد رسانه ملی، توجه چندانی به سینما ندارد. رضا سعیدی‌پور مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر با اشاره به اجرای طرح اکران ماه مبارک رمضان در سال‌جاری و استقبال از آن گفت: متاسفانه این روزها فروش فیلم‌ها در سینماها چندان رضایت‌بخش نیست که دلیل آن هم این است که هیچ‌گونه تبلیغاتی برای طرح اکران ماه مبارک رمضان در تلویزیون پخش نشده است. وی ادامه داد: در چنین شرایطی مخاطبان هیچ آگاهی از این طرح ندارند و به همین دلیل استقبالی از آن صورت نگرفته است.

سعیدی‌پور در پاسخ به اینکه این طرح هر سال اجرا می‌شود و مردم از آن آگاه هستند پس چرا شکست آن را صرفا به نداشتن تبلیغات تلویزیونی نسبت می‌دهید، عنوان کرد: هرچند سال‌های گذشته این طرح در طول ماه مبارک رمضان اجرا می‌شد، اما با توجه به اینکه طرح هر سال با تغییراتی همراه است درنتیجه نیازمند تبلیغ و اطلاع‌رسانی در هر سال هستیم. مدیر پردیس سینمایی آزادی توضیح داد: با توجه به اینکه طی روزهای آتی سینما با روزهای تعطیل بسیاری همراه است، می‌توان گفت دیگر طرح اکران ماه مبارک رمضان به پایان رسیده است و اگر بخواهند از الان تبلیغات انجام دهند هیچ تاثیری در جان گرفتن دوباره این طرح ندارد.وی افزود: از آغاز اکران ماه مبارک رمضان تا امروز پردیس سینمایی آزادی حتی یک سانس نیمه شب هم نداشته است. البته طبق روال عادی پنج‌شنبه‌ها، جمعه‌ها و سه‌شنبه‌ها مانند گذشته سانس‌های نیمه شب داریم که یک امر عادی است اما در طول هفته مانند سال‌های گذشته سانس نیمه شب نداریم. سعیدی‌پور در پایان گفت: می‌توان گفت طرح اکران رمضان در سال ۹۷ نسبت به سال‌های گذشته یک طرح کاملا شکست‌خورده است.

دیگر انتقادها

پیش از این نیز سانسور یک سریال خبر ساز شده بود.یکی از آخرین سانسورهای صداوسیما، حذف بخشی از قسمت شانزدهم سریال رمضانی «رهایم نکن» به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور و تهیه‌کنندگی علی پورکیانی است. شانزدهمین قسمت این سریال در حالی پنج‌شنبه (۱۰ خرداد ماه) راهی آنتن شبکه ۳ شد که بخش‌هایی از یکی از مهم‌ترین سکانس‌های آن با موضوع تجاوز از سوی صداوسیما حذف شد. این درحالی است که پیش از این محور این سریال با موضوع پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و تجاوز، از سوی تلویزیون تایید شده بود. همچنین تلویزیون ترجیح داد با حذف نوبت تکرار بامدادی و صبحگاهی این سریال که قرار بود حدود ساعت یک بامداد و ۹ صبح جمعه (۱۱ خرداد ماه) روی آنتن برود، سریال «متهم گریخت» و قسمت پانزدهم این سریال را راهی آنتن کند.

البته این رویکرد با انتقاد صریح محمدمهدی عسگرپور، کارگردان سریال رمضانی «رهایم نکن» مواجه شد؛ او در گفت‌وگویی با «ایسنا» با تاکید بر اینکه تغییرات این سریال بدون اطلاع او صورت گرفته است، در بخشی از صحبت‌هایش گفت که «من این بار نمی‌توانستم خویشتن‌داری کنم و به تهیه‌کننده سریال هم گفتم تا زمانی که یک مدیر فرهنگی پاسخگوی این اتفاق نباشد من ادامه مونتاژ و صداگذاری سریال را انجام نمی‌دهم. حرکت مدیر پخش شبکه ۳ به نظرم بسیار غیرفرهنگی و غیرحرفه‌ای بود. او احتمالا طرف مقابلش را نمی‌شناسد که چنین کاری کرده است. من نمی‌دانم سازمان صداوسیما چگونه به این نقطه رسیده که چنین حرکت غیرفرهنگی در آن عادی شده است. فکر می‌کنم بهتر این است که در ادامه پخش سریال، نام مدیر پخش شبکه ۳ و بازبین سریال را به عنوان کارگردان و تدوینگر «رهایم نکن» در تیتراژ جایگزین کنند.»

این کارگردان همچنین با ابراز تاسف از اینکه قبل از پیش‌تولید، فیلمنامه کامل را به شبکه داده است، تصریح کرد: واقعیت این است که دیگر سخت می‌توانم این سازمان را با سال‌هایی که خودم در آن کار می‌کردم تطبیق دهم. سانسور برنامه دورهمی با حضور مرحوم ملک‌مطیعی، حذف تصویر باران کوثری در تیزر تبلیغاتی فیلم «عصبانی نیستم!»، سانسور لوگوی باشگاه رم، سانسور حمایت فردوسی‌پور از حضور بانوان در ورزشگاه و... ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بوده‌اند که در چند ماه اخیر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.