اسکار آهنگسازی تئاتر برای یک ایرانی

جایزه آنتوانت پری که نام کامل تر همان جایزه تونی است،‌ هر سال از سوی انجمن تئاتر آمریکا (سازمان بال تئاتر آمریکا) و انجمن صنفی لیگ برادوی اهدا می‌شود. آنتوانت پری، بازیگر و صحنه‌گردان نامی آمریکایی است که در سال ۱۹۴۶ میلادی در ۵۸ سالگی درگذشت. او با نام هنری «تونی» معروف بود و از همین رو این جایزه نیز با عنوان تونی مشهور شده است. نخستین دوره این مراسم یک سال پس از درگذشت تونی یعنی در سال ۱۹۴۷ برگزار شد. جوایز تونی بالاترین افتخار و معتبرترین جایزه در تئاتر ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌آید. این جایزه در حرفه نمایش آمریکا مترادف است با جوایز اسکار در سینما، گرمی در موسیقی و امی در تلویزیون.

اما آهنگساز برنده اسکار تئاتر، یک ایرانی-آمریکایی است. جمشید شریفی پدر ایرانی و مادر آمریکایی دارد و در سال ۱۹۶۰ در کانزاس آمریکا به دنیا آمده است. شریفی از سال‌های اول زندگی به واسطه پدر و مادرش با موسیقی آشنا شد و تحصیلات خود را نیز در این زمینه ادامه داد. او در سال ۱۹۸۳ دانشگاه نوتردام جایزه بهترین پیانیست جز را در فستیوال دانشگاهی دریافت کرد. او در سال ۱۹۹۷ آلبومی انفرادی را با نام «دعایی برای روح لیلا» منتشر کرد که موفقیت‌های بسیاری به دنبال داشت. او این آلبوم را با الهام از زندگی دخترش ساخت و با همین آلبوم توانست جایزه اولین دوره موسیقی نیوایج را به‌عنوان بهترین آلبوم موسیقی جهان از آن خود کند. موسیقی نیو ایج یا عصر جدید یکی از سبک‌های شناخته‌شده موسیقی است که با محوریت الهام‌بخشی هنری، ایجاد آرامش روحی و مثبت‌اندیشی تولید می‌شود. شنوندگان این سبک موسیقی معمولا از آن برای ورزش یوگا، مراقبه، مطالعه، مهار استرس، یا ایجاد فضای آرامش‌بخش استفاده می‌کنند.

شریفی درباره این آلبوم گفته است: «برای من انگیزه اصلی ساخت آلبوم «دعایی برای روح لیلا» ساختن موسیقی برای دل خودم و علایقم بوده. من فرصت کار روی تعدادی از پروژه‌های موسقیایی مختلف را داشته‌ام که غالباً کمکی برای دیگر هنرمندان بوده است تا بتوانند الهامات خود را بروز دهند. این آثار نمایانگر علاقه مداوم من برای کاوش ماورای آن چیزی است که ما به عنوان موسیقی غربی شناخته‌ایم.» در این مراسم «هری پاتر: کودک نفرین‌شده» موفق به کسب جایزه «بهترین نمایش» و «بازدید گروه» نیز به عنوان «بهترین نمایش موزیکال» اعلام شد. مراسم دیشب همچون مراسمی از این دست بی حاشیه نبود و بسیاری از گروه‌ها پیام خود را رساندند. گروه‌های مخالف آزادی سلاح در آمریکا، گروه‌های مخالف قانون مهاجرتی ترامپ و از همه قابل توجه‌تر حضور و سخنرانی «رابرت دنیرو» بود هنگامی‌که می‌خواست اجرایی از «بروس اسپرینگستین» را معرفی کند بی مقدمه گفت «لعنت بر ترامپ!» و همین سخن دنیرو باعث تشویق تمامی حاضران در مراسم شد.