منوی تلویزیون بعد از مسابقات جام جهانی

دیروز اما آخرین مسابقه جام جهانی هم روی آنتن رفت و برگ برنده این رسانه در تابستان امسال هم به پایان رسید و حالا مدیران شبکه‌ها در تکاپوی تولید برنامه‌های جدید هستند. در سال‌های دور یعنی زمانی که تلویزیون تنها یکی دو شبکه داشت و تکنولوژی تا این اندازه سایه‌اش را روی زندگی مردم پهن نکرده بود؛ سریال‌سازی برگ برنده تلویزیون به حساب می‌آمد و پخش یک مجموعه می‌توانست مخاطبان گسترده‌ای را جذب کند. حالا اما شرایط فرق کرده است و یک سریال باید ویژگی‌های زیادی داشته باشد تا بتواند مخاطب را ترغیب کند که پای گیرنده بنشیند.

تلویزیون نشان داده که در صنعت سریال‌سازی در سال‌های اخیر ناموفق بوده و این اتفاق هم دلایل بسیاری دارد. با این حال این روزها بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ تلویزیون یک بار دیگر دست خالی است و تنها برای خالی نبودن عریضه مجموعه‌هایی را تدارک دیده است. البته هنوز مدیران شبکه‌ها به تصمیم قاطعی نرسیده‌اند و جدول برخی پخش شبکه‌ها تا عصر دیروز خالی مانده بود و شاید همین نکته نشان دهنده بحرانی باشد که رسانه ملی با آن مواجه شده است. در این گزارش پخش برخی سریال‌ها از سوی شبکه‌های مختلف اعلام شده است و برخی هم هنوز اعلام نشده؛ اما بر اساس گمانه زنی‌ها و احتمالات پخش آنها قطعی است.

شبکه یک: «شب عید» در هفته کرامت با بازی حمید لولایی

این روزها سریال «راه و بیراه» هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه یک می‌رود و پخش آن تا پایان هفته ادامه دارد. به نظر می‌رسد با شروع ماه جدید و از هفته آینده سریال جدیدی روی آنتن این شبکه برود. گویا قرار است «شب عید» به کارگردانی سعید آقاخانی برای پخش در نظر گرفته شود. این مینی سریال ۶ قسمتی قرار بود در ایام نیمه شعبان روی آنتن برود و پیش‌تر از آن هم به تعبیر سعید آقاخانی قرار بود جزو کنداکتور عید نوروز باشد. این مینی سریال اپیزودیک که هر قسمت آن قصه متفاوتی دارد در مشهد تصویربرداری شده و قصه‌های آن با حرم امام رضا (ع) مرتبط است. این روایت داستانی سفر خانوادگی به مشهد مقدس را سیدکمال طباطبایی و جواد فرحانی تهیه کرده و حمید لولایی، مرجانه گلچین، حسین محب اهری، افسانه ناصری، زهره صفوی، نعیمه نظام‌دوست، سروش جمشیدی و علی هاشمی در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

شبکه دو: «پدر» با بازی مهدی سلطانی و لعیا زنگنه

سریال «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقاست؛ این سریال داستان حامد پسر جوانی را روایت می‌‌کند که طی یک ماجرا درگیر داستانی عشقی می‌شود. او به خاطر اعتقاداتش و پدری که برایش الگویی تمام عیار است ناچار سر یک دوراهی قرار می‌گیرد که باید دست به انتخابی سرنوشت‌ساز بزند. از بازیگران اصلی «پدر» می‌توان به مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، مسعود فروتن، نیما رئیسی، مجید مشیری، اکبر رحمتی، مژگان ترانه، الهام طهموری، ساناز طاری، شهاب مهربان، مهتاب شیروانی، پوریا سلطانزاده، سیدحسام میثاق با حضور بیژن امکانیان و معرفی ریحانه پارسا در نقش لیلا اشاره کرد. مجموعه تلویزیونی «پدر» هر شب از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه روی آنتن شبکه دوم سیما می‌رود.

شبکه سه: «شرایط خاص» یا «افسانه اوکنیو»

تا پایان وقت اداری روز گذشته این شبکه سریال جدید خود را اعلام نکرده بود و در جدول پخش شبکه نام سریال هم خالی بود. روابط عمومی سیما اما پیش‌تر اعلام کرد که احتمالا یا «شرایط خاص» کنداکتور شبکه سه را از فوتبالی‌ها تحویل می‌گیرد یا سریال کره‌ای «افسانه اوکنیو» اواخر تیرماه به تلویزیون می‌آید. «شرایط خاص» سریال طنزی است که وحید امیرخانی کارگردانی کرده و قرار بود در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن برود و حالا این کمدی قصه‌گوی موقعیتی قرار است حال و هوای مخاطب را تغییر دهد. البته این سریال توأمان با ایجاد لحظات مفرح و شاد، نگاهی گذرا به دفاع‌مقدس دارد و مضامین اجتماعی جدی را با زبانی طنز در آن طرح می‌کند. کامبیز دیرباز، بهرام افشاری، پروانه معصومی، نادر سلیمانی، سیروس گرجستانی، کاظم سیاحی، مریم سعادت، شهره سلطانی، سوگل قلاتیان، معصومه رحمانی، صحرا اسداللهی، مصطفی ساسانی و اسدالله یکتا ترکیب بازیگران سریال تلویزیونی «شرایط خاص» را تشکیل می‌دهند.

شبکه پنج: «درجست‌وجوی آرامش» با بازی مهدی هاشمی

شبکه پنج هم بازپخش سریال «در جست‌وجوی آرامش» را در کنداکتور خود دارد که اواخر سال گذشته روی آنتن این شبکه رفت. این سریال با بازی مهدی هاشمی درباره دکتر بهروز امینی است که از دانشمندان و پژوهشگران حوزه داروسازی در ایران است. او هم خانواده‌ای مثال‌زدنی دارد و هم در حرفه‌اش موفق بوده و بعد از ۲۰ سال تلاش مداوم توانسته در راستای تولیدات ملی و دانش‌بنیان، دارویی برای درمان سرطان تولید کند که مشابه خارجی ندارد. بعد از تولید دارو، جامعه پزشکی برای بهروز امینی جشنی برپا می‌کند و نام او و شرکتش در سراسر جوامع پزشکی جهان می‌پیچد؛ اما یک اتفاق همه معادلات دکتر امینی را به هم می‌ریزد و آبرویش را در معرض خطر قرار می‌دهد! در «در جست‌وجوی آرامش» به کارگردانی سعید سلطانی، مهدی هاشمی، داریوش فرهنگ، پژمان بازغی، حدیث میرامینی و کمند امیرسلیمانی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

شبکه نسیم: رقابت طنازان

در شبکه نسیم هم حال و هوای رقابت‌آمیزتری با آمدن «شبی با عبدی» میان برنامه‌های «خندوانه»، «وقتشه» و «کودک‌شو» ایجاد شده و هرکدام سعی می‌کنند با ایده‌پردازی‌ها و ایده‌آل‌های جدیدی، توجه مخاطب را به سمت خودشان جلب کنند. از طرفی بیوک میرزایی هم خبر داده است که «افسانه هزارپایان» به کارگردانی شهاب عباسی در حال تولید است. اثری طنز که داستانش در ناکجاآباد اتفاق می‌افتد و شباهت زیادی به جامعه امروز ما دارد. این مجموعه طنز روزهای آخر تصویربرداری خودش را پشت سر می‌گذارد. بیوک میرزایی در این سریال یکی از نقش‌های اصلی به نام گُندای را بازی می‌کند. او مردی است که به روش‌های مختلف سر مردم شهر کلاه می‌گذارد! این مرد که خوب و بدش معلوم نیست یک کهن‌شهر را به آشوب می‌کشد! شهری که گُندای در آن سکونت دارد، ناکجاآبادی است که خیلی شبیه جامعه‌ای است که ما در آن زندگی می‌کنیم.

شبکه‌ آی‌فیلم: اجتماع سریال‌های قدیمی

شبکه آی‌فیلم هم بر اساس روال سابق خود چند مجموعه قدیمی را روی آنتن برده است.البته باید تاکید کرد که شگرد این شبکه به مذاق مخاطبان خوش نشسته است و مجموعه‌های این شبکه با اقبال عمومی روبه‌رو شده است. البته همین نشان‌دهنده ضعف صدا‌وسیما در تولید سریال‌های پرمخاطب در سال‌های اخیر است. زندگی به شرط خنده، کلاه قرمزی،گاهی به پشت سر نگاه کن، نقطه چین وگمشدگان مجموعه‌هایی هستند که این روزها روی آنتن می‌روند. مجموعه «زندگی به شرط خنده» به‌کارگردانی مهدی مظلومی در روزهای اخیر به جمع منتخبان پخش این شبکه پیوسته است. داستان آن درباره پیرمرد دغل‌باز و سودجویی به نام خشایار است که به‌عنوان سرایدار از خانه‌ بزرگ دکتر افشار که در ایران نیست، مراقبت می‌کند. خشایار برای آنکه درآمدی هم داشته باشد، از موقعیت استفاده می‌کند و به‌سبب جذابیت خانه، آن را به گروه‌های فیلمبرداری به‌عنوان لوکیشن اجاره می‌دهد؛ اما رفت‌و‌آمد گروه‌ها باعث ناراحتی همسایه‌ها و دردسرهای زیادی می‌شود و همین‌جاست که اتفاق جدیدی می‌افتد و این اتفاق زندگی تمام ساکنان خانه را تغییر می‌دهد...حمید لولایی، یوسف تیموری، علی صادقی، رضا داوودنژاد، بهنوش بختیاری، سحر ولدبیگی، سعید آقاخانی و خشایار راد بازیگران این مجموعه هستند. این سریال هر روز ساعت ۱۶:۰۰ از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود و بازپخش آن نیز راس ساعت‌های ۰۰:۰۰ و ۰۸:۰۰ روز بعد خواهد بود.