پایان قطعی نمایش آثار «لوور» در ایران

این در حالی است که مکانیزم برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها در ایران متناسب با استانداردهای جهانی نیست. بیمه‌های ایرانی استانداردهای لازم برای بیمه این ‌آثار را ندارند و برگزار‌کنندگان نیز با توجه به اختلاف نرخ ارز و بسیاری مشکلات دیگر نمی‌توانند هزینه‌های بیمه این آثار را به راحتی پرداخت کنند. هزینه فایده این گونه رویدادها برای برگزارکنندگان ایرانی به لحاظ مالی چندان جذاب نیست و مشکلاتی از همین دست باعث شد تا موزه لوور در تهران به کار خود پایان دهد و به رغم اعلام قبلی،‌ به مشهد نرود. این در حالی بود که ساکنان شرق کشور و به ویژه خراسانی‌ها منتظر بودند تا آثار موزه لوور را در مشهد ببینند. محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در این باره گفته بود: قرار بود این نمایشگاه پس از پایان مدت‌زمان مشخص شده، برای نمایش در موزه خراسان بزرگ آماده شود اما به‌دلیل عدم همراهی موسسات بیمه‌ای، این امر محقق نشد.

داستان یک رکورد شکنی

صد هزار نفر در طول یک ماه اول از نمایشگاه لوور کوچک در تهران دیدن کردند و به گفته متولیان موزه داری در ایران رکورد بازدید از موزه ملی با این نمایشگاه شکسته شد. چرا که در ایام تعطیلات عید نیز این موزه میزبان افراد زیادی بود که برای دیدن نمایشگاه در صف‌های طولانی می‌ایستادند. اکنون بعد از ۵ ماه محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور خبر از فروش ۲۵۰ هزار بلیت توسط بازدیدکننده‌ها به قیمت پنج هزار تومان می‌دهد و می‌گوید که این آمار تنها آمار فروش بلیت است چون غیر از این، افراد زیادی هم بودند که از نمایشگاه دیدن کردند ولی میهمان موزه بودند یا با تسهیلاتی که بانک خصوصی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌داد امکان تهیه بلیت رایگان نیز وجود داشت، بنابراین آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه لوور بیشتر از ۲۵۰ هزار نفر بوده است. درآمد حاصل از فروش بلیت این نمایشگاه نیز که حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است،‌به خزانه دولت واریز خواهد شد تا پس از بررسی بخشی از آن دوباره به موزه برگردد. موزه داران در این باره امیدوارند بتوانند حداقل ۷۰ درصد این مبلغ از خزانه دولت برگشت داده شود.

میهمانان ساکت ایران

نمایشگاه موزه لوور در تهران میزبان آثاری همچون، دو اثر متعلق به فرهنگ ایرانی است، این دو اثر شامل «تبر کتیبه‌دار» از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی محوطه‌ چغازنبیل و «شی‌ء برنزی از لرستان» متعلق به بورس اوراق بهادار باقی‌مانده از عصر آهن و با حدود سه‌هزار سال قدمت بود. غیر از این آثاری نیز وجود داشت که برای بازدیدکنندگان ایرانی جذاب بود مانند مجسمه کوچک ابوالهول که نمونه‌های زیادی از آن در همان ابعاد در موزه لوور در حال نمایش است. اما شاید این آثار به زعم برخی از موزه داران آثار مازاد موزه لوور بود که در ایران به نمایش گذاشته می‌شد و آثار فاخری نبودند اما آنچه مردم بیشتر در بازدیدهایشان از آن لذت بردند تماشای تصاویر و عکس‌هایی بود که عباس کیارستمی از موزه لوور گرفته بود. درست در کنار نمایشگاه آثار موزه لوور نمایشگاهی از عکس‌های کیارستمی نیز وجود داشت که نگاهی متفاوت به موزه را نشان می‌داد این نمایشگاه نیز با استقبال زیادی روبه‌رو شد.

بیمه آثار بر عهده فرانسوی‌ها بود

خبرگزاری مهر در گزارش خود از این موزه نوشته است که این آثار زمانی که به ایران آمدند تحت بیمه شرکت‌های بیمه‌ای فرانسوی قرار گرفتند. درست از زمانی که در فرانسه جابه جا شدند تا زمانی که قرار است به سرجایشان در فرانسه برگردند تحت حمایت و بیمه فرانسوی‌ها هستند چون هنوز در ایران هیچ شرکت بیمه‌ای نیست که هم استانداردهای جهانی داشته باشد هم بتواند آثار تاریخی را بیمه کند. از این رو دولت ایران می‌خواهد که در زمان برپایی نمایشگاهی از آثار تاریخی کشورهای دیگر، این کشورها آثارشان را بیمه کنند.

معاشرت تاریخی ایران و فرانسه

از سوی دیگر در زمانی که آثار موزه لوور در تهران به نمایش گذاشته شده بود، در روز ۷ فروردین ماه نیز آثاری از دوره قاجار که از موزه ملی ایران و کاخ موزه گلستان به فرانسه رفته بود نیز تحت عنوان نمایشگاه امپراتوری گل‌های سرخ به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه که در آن آثار دوره قاجار موجود در ایران و کشورهای دیگر وجود داشت، در شعبه دوم موزه لوور در شهر لانس فرانسه به نمایش درآمد. هنگام برپایی این نمایشگاه نیز آثار ایرانی از زمانی که در ایران جابه جا و بسته بندی شدند تا زمانی که به ایران برمی گردند تحت حمایت شرکت‌های بیمه‌ای فرانسوی قرار می‌گیرند. ۱۹ اثری که از گنجینه کاخ موزه گلستان به فرانسه رفت بر اساس نظر هیات کارشناسان ایرانی که از اداره کل موزه‌ها انتخاب و معرفی شده بودند پس از بررسی مبلغ ۷۷ میلیون و ۴۰۵ هزار یورو بیمه شدند. این مبلغ بیمه جدا از بیمه دو اثر موزه ایران باستان است.

 آثار به نمایش گذاشته از کاخ گلستان شامل ۱۹ اثر از شاهکارهای هنری است، مانند هشت تابلوی نقاشی رنگ و روغن از عکس‌های ناصرالدین شاه، یک آلبوم عکس که عکس‌های آن توسط ناصرالدین شاه گرفته شده، به همراه دوربین عکاسی، تاج مسی مربوط به آقا محمدخان، دو جلد قرآن نفیس خطی که یک جلد آن در دو برگ کتابت شده و ۶ مرقع به خط‌های ناصرالدین شاه، میرزا بابا،  محمد باقر، اسدالله شیرازی، اسماعیل جلایر و جعفرخان.