ریسک ساخت سریال ترسناک در ایران

عباسی‌زاده تهیه‌کننده و کارگردانی است که به تولید آثار در این ژانر علاقه‌منداست و پیش‌تر تهیه‌کنندگی سریال‌های «او یک فرشته بود» و «سقوط یک فرشته» را در تلویزیون بر عهده داشت و حالا با این سریال به شکل جدی‌تری ژانر وحشت را تجربه کرده است. این کارگردان در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به ریسک‌های موجود در این زمینه، به سراغ این ژانر رفته است گفت: سال‌ها قبل در تلویزیون تجربه‌ای به نام «او یک فرشته بود» را در ژانر وحشت به‌عنوان تهیه‌کننده پشت سر گذاشتم که تجربه جذاب و موفقی بود و توانست جزو آثار خوب و ماندگار مناسبتی در ذهن مخاطبان باقی بماند؛ البته جنس ترس این سریال نه از جنس آثار هالیوودی بلکه بسیار نزدیک به فرهنگ ما ایرانی‌ها بود. بعدها این تجربه در سریال «سقوط یک فرشته» نیز دنبال شد که آن سریال هم پاسخ مثبتی از مخاطبان گرفت.

در تمامی این سال‌ها به دنبال شرایطی بودم تا ژانر وحشت را با آزادی عمل بیشتری در قالب یک سریال تجربه و دنبال کنم؛ اما این تجربه در تلویزیون میسر نبود؛ چون رسانه تلویزیون به‌عنوان رسانه‌ای عام، مخاطبان فراوانی دارد و گاهی نوجوانان و حتی کودکان نیز به تماشای سریال‌ها می‌نشینند و اثری نمایشی را دنبال می‌کنند. بنابراین امکان درجه‌بندی سنی برای آثار پخش شده از این رسانه وجود ندارد و بر همین اساس هم برای ساخت سریال «احضار» به سراغ شبکه نمایش خانگی رفتم. وی همچنین درباره علت گرایش پایین کارگردان‌ها به تولید آثار نمایشی در ژانر وحشت گفت: قطعا بخش مهمی از این مساله به علت نبود فیلم‌نامه‌های قوی و با کیفیت است. مهم‌ترین و موفق‌ترین آثار ترسناک سینمای جهان و فیلم‌های ژانر وحشت هم آثاری بوده‌اند که ترس آنها نه متکی بر جلوه‌های ویژه بلکه متکی بر مفهوم ذهنی ترس بوده است.

او همچنین درباره ایده و طرح اولیه سریال «احضار»، توضیح داد: ایده و طرح اولیه متعلق به خودم بود. من این سینما را دوست دارم. علتش هم این است که سینمای ترس سرشار از نوآوری‌ها و شگفتی‌های بدیع است. در حالی که بعضی ژانرهای سینما در حال کمرنگ شدن یا تحول کامل هستند، ژانر ترس در سینما به نسبت کمترین تغییرات را به خود دیده و هنوز هم در گروه محبوب‌ترین‌هاست. اکثر کارگردانان مهم تاریخ سینما این ژانر را تجربه کرده‌ و اتفاقا موفق هم بوده‌اند.  عباسی‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا برخلاف روال کلی از بازیگران چهره استفاده نکرده است، گفت: در سینمای وحشت بازیگر شناخته‌شده جزو الزامات تولید فیلم نیست. ممکن است برخی آثار با حضور یک یا چند چهره‌ شناخته‌شده تولید شده باشند؛ اما فیلم‌های زیادی هستند که با بهره‌گیری از چهره‌های ناشناخته ساخته شده‌اند. این مساله باورپذیری آثار ترسناک را بیشتر می‌کند.