جشن نوروزی تئاتری با تقدیر از پیشکسوت‌ها

خانه تئاتر که خانه دوم همه بزرگان و پیشکسوتان هنرهای نمایشی است، به‌تازگی جشنی با نام «نوروزگان» برگزار کرد و از نام‌های آشنا و محبوب ژاله علو، داریوش اسدزاده، پری صابری، سعید پورصمیمی، مهین میهن، شمسی فضل‌اللهی، شهلا ریاحی، آزیتا لاچینی، فردوس کاویانی، صدیقه کیان‌فر، توران مهرزاد و اسماعیل خلج تقدیر کرد و به‌جز ژاله علو، مهین‌میهن و فردوس کاویانی که غایب شب نوروزگان بودند، باقی چهره‌های آشنا و محبوب مردم را کنار هم نشاند. این مراسم غروب پریروز در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. مراسم با خواندن آوازهای نوروزی آغاز شد و اصغر همت به‌عنوان مجری و شهرام گیل‌آبادی به‌عنوان مدیرعامل خانه‌تئاتر و همچنین پیروز حناچی، شهردار تهران سخنرانی کردند و سپس تقدیر از پیشکسوتان انجام شد. در طول مراسم تقدیر، مردم به‌صورت ایستاده این هنرمندان را تشویق می‌کردند.

آزیتا لاچینی که در هنگام تقدیر روی سن رفته بود در سخنانی کوتاه گفت: از همه شما که آمدید تا ما را در این سن و سال تشویق کنید، متشکرم. سپس دو گروه یکی پس از دیگری به روی صحنه آمدند و به‌طور هماهنگ حرکات نمایشی با آهنگی بندری و کُردی برای مردم اجرا کردند. بعد از این برنامه، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی گفت: در روزگاری که برای مردمان این سرزمین بسیار سخت می‌گذرد، جز این از خانه تئاتر برنمی‌آید که این‌طور مردم را شاد کند. این جایگاه هنر است که می‌تواند جشن و شادی را به مردم هدیه کند. حق‌شناس افزود: بزرگان تاریخ فرهنگ این سرزمین خود را فدا و قربانی مردم می‌کنند و عمری برای شادی این مردم و بیان حقایق تلاش کرده‌اند. چگونه باید سپاسگزار این همه ایثار باشیم؟!

در ادامه مراسم، حاجی‌فیروزها دوباره به روی جایگاه آمدند و شعری را درباره سفره هفت‌سین عید خواندند که در این بین طنز و کنایه‌هایی در صحبت‌های حاجی‌فیروزها شنیده می‌شد. به درخواست یکی از حاجی فیروزها، اسماعیل خلج نیز دو تا از رباعی‌های خود را خواند. بهزاد فراهانی هم آوازی خواند. ایرج راد نیز در جملاتی کوتاه گفت: آرزوی سال خوبی را برای مردم دارم و امیدوارم هنرمندان تئاتر همواره روی صحنه باشند.  در ادامه فتحعلی بیگی روی صحنه آمد و پرده‌خوانی کرد. علی بی‌غم نیز در بخش پایانی مراسم حافظ‌خوانی کرد و پس از آن مردم صدیق تعریف را در اجرای تصنیفی همراهی کردند. در پایان مراسم اصغر همت هم از اینکه تلویزیون روی سیاه حاجی‌فیروز را نشان نمی‌دهد، گلایه کرد و گفت: دیدن ساز و روی سیاه و کف زدن گناه نیست.