پایان فستیوال پرحاشیه

برپایی این رویداد بیشتر از هر چیز دیگری تحت‌تاثیر همین اتفاق بود و در همین رابطه هم حرف‌های عادل فردوسی پور در آیین پایانی همراه تصاویر علی فروغی مدیر شبکه سه که رفت و برگشتی روی آنتن می‌رفت، در فضای مجازی بازتاب فراوانی پیدا کرد.  مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره جام‌جم با یادی از خشایار الوند نویسنده تازه‌درگذشته سریال‌های طنز همراه شد و در نهایت با تقدیر از منوچهر والی‌زاده دوبلور پیشکسوت پایان یافت. مرتضی میرباقری، معاون سیما جشنواره جام‌جم را یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای رسانه‌ای، علمی، هنری و فرهنگی کشور دانست و برای این ادعای خود دلایلی برشمرد. او با اشاره به اختلال ایجاد شده در رأی‌گیری‌ها، گفت: این اختلال به‌وجود آمد اما رسانه ملی پیگیری کرد و مصونیت و مراقبت انجام داد و آرایی که اشتباه بود حذف شد.

حوزه امنیتی را در جریان قرار دادیم و مراجع ذی‌ربط نتایج پیگیری را اعلام می‌کنند. معاون سیما هدف از برگزاری این جشنواره و معرفی برگزیدگان را توجه به انجام کار مبتکرانه، خلاق و مؤثر دانست تا راه آینده مقابل جامعه رسانه قرار داده شود. او ادامه داد: خوشبختانه رئیس رسانه ملی به‌رغم اینکه مضیقه مالی و امکانات وجود دارد، حمایت‌های زیادی کردند و این حمایت‌ها همچنان رو به رشد است. جامعه هنری استعداد زیادی دارند و خواهش می‌کنم این پشتیبانی ادامه پیدا کند. اگر صدای ما به مسوولان می‌رسد، می‌گویم تلویزیون دارای ظرفیت است و باید سرمایه‌گذاری در عرصه رسانه ملی بیشتر شود تا حال مردم بهتر و خوش‌تر شود. اگر این سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد، سرمایه اجتماعی بیشتر و مقاومت ما در برابر شبکه‌های خارجی بیشتر می‌شود. همچنین فرهنگ ما بالندگی بیشتری پیدا می‌کند. امیدوارم به رسانه ملی بیشتر بپردازند و با این رسانه مهربان باشند.

در بخش دیگری از برنامه از منوچهر والی‌زاده صدای ماندگار دوبله ایران تقدیر شد و این هنرمند گفت: ۵۰ سال است که با میکروفن سروکار دارم اما الان قلبم می‌لرزد. امشب این افتخار نصیبم شد که در این جمع قرار بگیرم و لایق این همه محبت و دوستی نیستم. نمی‌دانم چگونه جواب مردم کشور که این همه صمیمی هستند و محبت دارند را بدهم. مردم هر کجا هستم اسم من را می‌گویند و من مخلص و کوچک شما هستم. مهم‌ترین بخش این مراسم اما به عادل فردوسی‌پور تعلق داشت. او پس از گرفتن دو تندیس جشنواره جام‌جم در سخنانی که چند بار در آن تاکید کرد سخت‌ترین سال کاری‌اش را سپری کرده است، اظهار کرد که گرفتن دو جایزه از کارشناسان رسانه و نیز مردم، پاسخی بوده است به همه سختی‌هایی که به او و گروه همکارانش تحمیل شد. او گفت: خوشحالم که امسال در سخت‌ترین سال کاری‌ام دو جایزه گرفتم؛ یکی از هیات داوران برای بهترین برنامه ترکیبی و دیگری از مردم.

مجری و تهیه‌کننده «نود» خود را فرزند رسانه ملی دانست و با بیان اینکه من به تلویزیون مدیون هستم، اظهار کرد: در این ۲۲ سال، در رسانه صادقانه و پاک کار کردم. خوشحالم در سخت‌ترین سال کاری‌ام که در رسانه خودم هم به من بی‌مهری شد، دیده شدم؛ هم از طرف مردم و هم از طرف اهالی رسانه. جایزه دوم که مردم به من دادند بسیار برایم ارزشمند است و نمی‌دانم با چه زبانی از مردم تشکر کنم. او که در حین صحبت‌هایش منقلب شده بود، گفت: برای سختی‌هایی که امسال کشیدم منقلب شدم، ولی این جایزه که لطف مردم و سازمان بود، مثل یک اکسیر است و تمام غم‌هایم را کنارمی‌گذارم. فردوسی‌پور با اشاره به اختلال در سیستم رای‌گیری در جشنواره جام‌جم، از وزیر ارتباطات، پلیس فتا و همچنین معاون سیما و ستاد برگزاری جشنواره که از آرای مردمی صیانت کردند، تشکر کرد و یادآور شد که صیانت از آرای مردمی همواره از خط قرمزهایش بوده است.

او همچنین جایزه‌اش را متعلق به مردم دانست. در این بخش همچنین شهیدی‌فر در سخنانی بیان کرد: حاکمان جهان امروز برنامه‌سازان تلویزیون هستند و می‌گویند چگونه مردم زیست کنند. ۱۴ شبکه و سه کانال داشتیم و آنچه داوران دیدند برنامه‌های شبکه‌ها بود. جشنواره جام‌جم تا دستیابی به شیوه مناسب فاصله دارد. همچنین احسان علیخانی در بخش برنامه ترکیبی جایزه بهترین اجرا را دریافت کرد و در سخنانی، خاطرنشان کرد: ممنون از کسانی که اینجا حضور دارند. دم در ورودی عزیزی را دیدم که شاید در ۱۸ سالگی با او آشنا شدم و روزهایی که گذراندم یادم آمد. من تجربه اجرای جشنواره در دور سوم را دارم و می‌توانم بگویم اوضاع سازمان صدا و سیما خراب است، زیرا هنوز پول ما را از آن زمان نداده‌اند. با مسوولان صحبت کردیم برای پایان ماه عسل و شروع عصر جدید که روی آنتن است.


برگزیدگان بخش مردمی

سریال‌ منتخب: پایتخت ٥

برنامه شاخص: «نود» با اجرای عادل فردوسی‌پور

برنامه‌ پرمخاطب: «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور

تیتراژ: مهران مدیری (دورهمی)

بازیگر زن: مریم مومن

بازیگر مرد: حسام منظور

مجری زن:  فاطمه امینی برای برنامه تلویزیونی «مل مل»

مجری مرد: رضا رشیدپور برای «حالا خورشید»

بهترین مدیر دوبلاژ و صداپیشگی: افشین زی‌نوری و سعید شیخ‌زاده

بهترین صداپیشگی: مینو غزنوی


برگزیدگان هیات داوران

برگزیدگان کمیسیون مسابقات و سرگرمی جشنواره جام‌جم

بهترین اجرا: محمدرضا گلزار برای مسابقه «برنده باش»

بهترین کارگردان: مصطفی امامی برای مسابقه «پنج ستاره»

بهترین مسابقه: مسابقه «کودک شو» به تهیه‌کنندگی ابوذر پورمحمدی و رضا نصیری

برگزیدگان کمیسیون نمایش جشنواره جام‌جم

بهترین تهیه‌کننده: ایرج محمدی برای سریال «دلدادگان»

بهترین کارگردان: احمد معظمی برای سریال «سارق روح»

بهترین نویسنده: احسان جوانمرد، سریال «بانوی عمارت»

بهترین بازیگر زن: گلچهره سجادیه، سریال «آنام»

بهترین بازیگر مرد: حسین محجوب، سریال «محکومین»

بهترین دستاورد ویژه هنری: محسن چاوشی خواننده تیتراژ سریال «سایه‌بان»

تندیس ویژه جشنواره برای اثرگذاری و امید‌افزایی: سریال «پدر»

تندیس ویژه پنجمین جشنواره جام‌جم برای گروه خردسالان: سریال «بچه مهندس»

 تندیس ویژه جشنواره برای اثر جریان‌ساز در جذب مخاطب تلویزیون: سریال «پایتخت ۵»