آغاز ششمین آیین کتابگردی در ایران

افزون بر تهران در بسیاری از شهرهای کشور مردم با حضور در راسته‌های کتاب‌فروشی یا کتاب‌فروشی‌های محله خود و همچنین با استفاده از تخفیفی که وزارت ارشاد با همراهی خانه کتاب به‌عنوان «طرح‌های فصلی» در نظر می‌گیرد، کتاب‌های مورد نیاز و مورد علاقه خود را خریداری می‌کنند. بسیاری از کتاب‌فروشان سراسر کشور با حمایت از برگزاری این طرح، ‌آن را یکی از عوامل بقای کتاب‌فروشی‌های کوچک می‌خوانند. امروز در تهران آیین کتابگردی با حضور برخی از مسوولان، نویسندگان، ‌پژوهشگران و دوستداران کتاب و کتاب‌خوانان به‌طور رسمی از غرب تهران و مشخصا از شهرک اکباتان آغاز و در دیگر نقاط تهران نیز برگزار می‌شود. در دو سال اخیر با توجه به افزایش قیمت کاغذ و در  پی آن گران شدن بهای کتاب‌ها، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده بود، اما به‌نظر می‌رسد که تبدیل شدن این طرح به پاتوقی برای گردهمایی جوانان و همچنین کتابخوانان باتجربه در کنار تخفیف ۲۰ درصدی خریدن کتاب که به‌عنوان «طرح پاییزه» در جریان است،  آیین «کتابگردی» را محبوب‌تر از پیش کرده و بانی تداوم ‌آن شده است. در این آیین چهره‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، مسوولان و متولیان تشکل‌های صنفی حوزه نشر و ناشران و کتاب‌فروشان با حضور در کتاب‌‌فروشی‌‌هاى سراسر کشور و خرید کتاب، به گفت‌و‌گو با مردم و خریداران کتاب می‌پردازند.

اما این طرح به همین بسنده نکرده و گویا بسیاری از نهادها و موسسه‌های دولتی و غیردولتی نیز مشارکت در چنین رویدادی را به فال نیک گرفته‌اند. در تازه‌ترین مورد هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در راستای تحقق شعار خود در ایام هفته کتاب مبنی بر «پیوند کتاب‌فروشی‌های محله با خانواده‌ها» صبح روز دوشنبه از برخی کتاب‌فروشی‌های تهران دیدار و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت. بر اساس اعلام قبلی هیات مدیره اتحادیه در این بازدید که با پنجمین روز از هفته کتاب نیز همزمان بود از کتاب‌فروشی‌های مارلیک، سروش و کتاب اکباتان در غرب تهران بازدید کرد. این برنامه روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد و کتاب‌فروشی‌هایی در مرکز و شمال تهران مورد بازدید قرار گرفتند. این بازدید با هدف تاکید بر اهمیت نقش کتاب‌فروشان محلی انجام شده و در همین راستا تلاش دارد تا خانواده‌ها را به بازدید از کتاب‌فروشی‌ها تشویق و ترغیب کند.

فراخوان عمومی

روز گذشته احمد مسجدجامعی با انتشار فراخوانی از مردم کتابخوان و کتاب دوست برای حضور در ششمین دوره کتابگردی در سال ۱۳۹۸ دعوت کرد. او در متن فراخوان عمومی خود نوشته است: «شش سال از راه‌اندازی آیین مردمی کتابگردی می‌گذرد. شش سال پیش این آیین برای پشتیبانی از کتاب‌فروشی‌ها به‌عنوان کانون‌های ارتباط میان نویسندگان و خوانندگان و بخشی از فضای عمومیِ با نشاط و پویای شهری و قدردانی از کتاب‌فروشان شکل گرفت. از نخستین دوره این پویش، گروه بزرگی از فرهیختگان و نخبگان به دعوت‌کنندگان آن پیوستند و  به همراهی مردم در سراسر کشور با این حرکت کمک کردند. امسال در حالی به استقبال برنامه کتابگردی می‌رویم که تحریم‌ها بر انتشار کتاب نیز تاثیر گذاشته و باعث گرانی قیمت کتاب شده است و ممکن است این تاثیر به کم‌رونق شدن کتاب‌فروشی‌ها بینجامد. کتاب‌فروشی‌ها بخشی از فضای عمومی جامعه است که انتقال فکر و دانش را تسهیل می‌کنند و خاموش شدن چراغ کتاب‌فروشی‌ها آسیب‌هایی به دنبال دارد که نتایج آن برای جامعه فاجعه‌بار است.

در چنین شرایطی نباید بگذاریم چراغ کتاب‌فروشی‌ها خاموش یا کم‌ نور شود، زیرا چراغ کتاب‌فروشی‌ها خانه‌های ما را نیز روشن می‌کند و نور امید را همچنان در دل‌های ما زنده نگه می‌دارد. ما می‌توانیم با حضور خود در کتاب‌فروشی‌ها و خرید کتاب به روشن ماندن این چراغ‌ها کمک کنیم و شهر و خانه هایمان را روشن نگه داریم. همراه با گروهی از فرهیختگان از مردم شریف ایران دعوت می‌کنیم به منظور احیای فرهنگ کتابخوانی و خرید کتاب از کتاب‌فروشی‌ها روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان با حضور پرشور در قالب گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی، دوستانه و... از کتاب‌فروشان سراسر کشور تقدیر کنند.»