رقابت سنگین بازیگران در «امی»

شرکت نتفلیکس در مجموع با ۱۶۰ نامزدی بیشترین شانس را برای دریافت جوایز امی امسال دارد. اچ‌بی‌او با ۱۰۷ نامزدی در رده بعدی است.در بین سریال‌ها، «نگهبانان» از اچ‌بی‌او با ۲۶ نامزدی شامل بهترین سریال کوتاه پیشتاز است. «خانم میزل شگفت‌آور» از آمازون با ۲۰ نامزدی ازجمله در بخش بهترین سریال کمدی رده بعدی بیشترین نامزدی را به خود اختصاص داده است. دو سریال «اوزارک» از نتفلیکس و «وراثت» از اچ‌بی‌او، هر یک ۱۸ نامزدی ازجمله در بخش بهترین سریال درام کسب کرده‌اند. نامزدهای جوایز امی ۲۰۲۰ از میان برنامه‌های تلویزیونی انگلیسی ‌زبان که از تاریخ اول ژوئن ۲۰۱۹ تا ۳۱ مه ۲۰۲۰ از شبکه‌های مختلف تلویزیونی در آمریکا روی آنتن رفتند، انتخاب شدند.

به نقل از ورایتی، امسال مجموعه «محافظان» (Watchmen) محصول مشترک دو شبکه اچ‌بی‌او و نت‌فلیکس پیشتاز نامزدها بود. برندگان هفتاد و دومین دوره جوایز امی ۲۰ سپتامبر (بامداد دو‌شنبه ۳۱ شهریور به‌وقت ایران) در مراسمی در مایکروسافت تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند. 

نت‎فلیکس رکورد  بیشترین نامزدی را از بین تمام شبکه‌ها، کمپانی یا سرویس پخش آنلاین با ۱۶۰ نامزدی شکست. سال گذشته این رکورد در اختیار شبکه «اچ‌بی‌او» بود. امسال شبکه «اچ‌بی‌او» با ۱۰۷ نامزدی رتبه دوم را دارد.

رقابت بخش مجموعه‌های کوتاه امسال میان دو برنامه جاه‌طلبانه  با موضوعات اجتماعی است: «خانم آمریکا» محصول شبکه «هولو» و «اف ایکس» و مجموعه «محافظان» محصول شبکه  «اچ‌بی‌او».

 رقابت سخت بر سر جایزه بازیگری

رشته بهترین بازیگر درام یکی از سخت‌ترین رقابت‌های امسال محسوب می شود: «اولیویا کولمن»، «جنیفر انیستون» و «زندایا» نامزدهای این بخش هستند. مراسم روز بیستم سپتامبر برگزار و از شبکه «ای بی سی» پخش می‌شود. جنیفر انیستون از بازیگران معروف تلویزیون بارها توانسته جوایز مهمی را به خاطر بازی در آثارش از جمله سریال معروف «فرندز» کسب کند،  اما این همه ماجرا نیست. همسر سابق جنیفر انیستون هم در میان نامزدهای بازیگری مرد قرار دارد؛ برد پیت، بازیگر مطرح هالیوودی که اوایل سال ۲۰۲۰ برای بازی در فیلم «روزی روزگاری هالیوود» برنده جایزه اسکار شد، حالا این شانس را دارد که در ماه سپتامبر جایزه امی را نیز ازآن خود کند.

این بازیگر ۵۶ ساله برای بازی در نقش دکتر آنتونی فائوچی این نامزدی را کسب کرد. پیت با ایفای نقش این پزشک مشهور در روزهای اولیه شیوع کرونا در آمریکا در مجموعه «اجرای زنده شنبه شب» این نامزدی را کسب کرد و در بخش بهترین بازیگر مهمان در سریال کمدی، در میان نامزدها جای گرفت.

دیگر رقبای وی در این بخش فرد ویلارد، آدام درایور، دو پاتل، ادی مورفی و لوک کربای هستند. این بازیگر تاکنون در مجموع ۴ بار نامزدی امی را کسب کرده و سال ۲۰۱۵ آن را در بخش بهترین فیلم تلویزیونی برای «قلب نرمال» به دست آورد. وی تهیه‌کننده این برنامه بود.

برد پیت ۲۵ آوریل در برنامه «اجرای زنده شنبه شب» در نقش دکتر فائوچی ظاهر شد و در قالب وی به نقد رفتارهای ترامپ در مواجهه با ویروس کرونا پرداخت.

ویدئوی این بخش بیش از ۱۳ میلیون بار در یوتیوب مشاهده شد و خود دکتر فائوچی نیز از برد پیت برای این نقش‌آفرینی و پیامش تشکر کرد. او در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: وقتی از من پرسیدند مایلم چه کسی نقش مرا بازی کند از برد پیت نام بردم. او از بازیگران محبوب من است. به نظرم کار او عالی بود و نشان داد که درجه یک است.

وی افزود: وقتی او کلاه‌گیسش را برداشت و از من و تمام جامعه پزشکی تشکر کرد، نشان داد نه تنها بازیگر فوق‌العاده‌ای است، بلکه انسان درجه یکی هم هست.

با این نامزدی سال ۲۰۲۰ به سالی موفقیت‌آمیز برای برد پیت بدل شده است، زیرا او با بازی در نقش کلیف بوث در فیلم کوئنتین تارانتینو در آغاز این سال موفق به کسب جایزه اسکار شد و علاوه بر آن جایزه منتخب منتقدان، گلدن گلوب و جایزه انجمن بازیگران را هم دریافت کرد.

 مروری بر برندگان سال گذشته جوایز امی

در هفتادویکمین دوره جوایز امی، سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) برای چهارمین سال متوالی عنوان بهترین سریال درام را به دست آورد و جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد نیز به پیتر دینکلیج یکی از بازیگران کلیدی این سریال پرطرفدار رسید. سریال فلیبگ (Fleabag) بهترین سریال کمدی سال شد و سریال تاریخی چرنوبیل از شبکه HBO در بخش مینی ‌سریال‌های برتر سال خوش درخشید.