دهن‌کجی بازار کتاب به ترامپ

نکته جالب‌ اینکه تنها کتاب‌هایی پرفروش می‌شوند که علیه ترامپ نوشته شده‌اند و آثار موافق‌ نظرش نه‌تنها در فروش موفق نبوده‌اند، بلکه با کمترین استقبال از سوی مخاطبان مواجهند. ترامپ اوایل سال میلادی در صفحه توییتر خود یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌اش با عنوان «ترامپ و چرچیل: مدافعان تمدن غرب» را تبلیغ کرد و درحالی‌که ۸۶ میلیون دنبال‌کننده در این شبکه‌ اجتماعی دارد، فروش کتاب در نهایت چیزی کمتر از ۳ هزار نسخه شد. در نقطه مقابل کتاب‌هایی قرار دارند که ترامپ از آنها متنفر است. همین که ترامپ علیه کتابی موضع می‌گیرد و در توییتر درباره‌اش می‌نویسد، می‌توان روی پرفروش‌ شدنش حساب کرد. ماجرایی که بارها اتفاق افتاده است. مت لیتیمر، مدیر آژانس ادبی ژاولین در واشنگتن در این باره می‌گوید: «دعا کنید که ترامپ از کتاب شما متنفر باشد و درباره‌اش در توییتر بنویسد.» معلوم نیست این کم‌اقبالی به آثار پیشنهادی رئیس‌جمهوری آمریکا از بدسیلقگی او ناشی می‌شود یا از کتاب‌نخوانی هوادارانش. جنجال‌های ترامپ آنقدر همه را به خود مشغول کرده است که نه فقط کتاب‌های افشاگرانه پرفروش‌ شده‌اند که به ادعای نیویورک‌تایمز فروش قانون اساسی آمریکا به نسبت دوران اوباما ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. انگار که مردم می‌خواهند خودشان بررسی کنند که حرف‌ها و کارهای ترامپ تا چه اندازه براساس قانون است؛ حتی گزارش مولر که سندی قضایی است نیز در این ایام به فروش بالایی دست پیدا کرده است.

  دوستانی که دشمن شدند

در روزهای نخست ریاست‌جمهوری ترامپ نخستین کتاب افشاگرانه درباره او با عنوان «آتش و خشم» و «ترس: ترامپ در کاخ سفید» روانه بازار شدند. «آتش و خشم» را می‌توان نخستین کتاب افشاگرانه درباره ترامپ نامید که در آغاز دوران ریاست‌جمهوری او با فروش فوق‌العاده قابلیت‌های این دست نوشته‌ها درباره ترامپ را عیان کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این کتاب در روزهای آغازین در بازار عملکردی فوق‌العاده داشت و در مدت کوتاهی فروشش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نسخه هم بیشتر شد. «ترس: ترامپ در کاخ سفید» هم کتابی غیرداستانی نوشته باب وودوارد روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی است. این کتاب هم از جمله نخستین کتاب‌های غیرداستانی علیه ترامپ بود که بازار داغی پیدا کرد و بیش از ۲ میلیون نسخه‌اش فروخته‌ شد. این کتاب‌ها در دورانی به بازار آمدند که هنوز ترامپ در آغاز کار سیاسی بود و دولتش در ابتدای مسیر. سیل بعدی کتاب‌ها قرار بود به قلم کسانی نوشته شود که مدتی را در دولت با او همکاری کرده‌اند.

علاوه بر اینها بسیاری از همکاران سابق ترامپ در دولت دست به قلم شدند و درباره او نوشتند. این افشاگری‌ها خیلی زود بازار داغی پیدا کرد. مخاطبان می‌خواستند بدانند که در دولت جنجالی ترامپ چه خبراست؟ برای پی بردن به ماجراهای پشت پرده چه چیز بهتر از اعترافات همکاران سابق ترامپ است.

این کتاب‌ها بیشتر در قالب خاطرات منتشر می‌شود و از مشهورترین نویسندگان آنها می‌توان به جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، جیمز کومی مدیر سابق پلیس فدرال آمریکا «اف‌بی‌ای» و اماروسا نیومن دستیار سابق ترامپ اشاره کرد. حتی آنتونی اسکاراموچی که فقط ۱۱ روز مدیر ارتباطات کاخ سفید بود هم آن‌قدر حرف برای گفتن داشت که دست به قلم شود.

این افشاگری‌ها درباره پشت پرده ترامپ در دولتش است، اما جنجال‌های رئیس‌جمهور آمریکا فقط به دوران ریاست‌جمهوری او محدود نیست. اینجا است که پای کسانی مثل مری، برادرزاده دونالد ترامپ به میدان باز می‌شود. از آغاز به بازار آمدن این کتاب‌ها تاکنون از جذابیت‌شان برای خوانندگان کم نشده است. همین بس که کتاب بولتون بیش از یک میلیون نسخه فروش داشت و کتاب مری ترامپ به چاپ بیستم رسیده است.

البته احتمال بسیاری وجود دارد که پس از انتخابات پیش‌رو و شکست احتمالی ترامپ این تب هم فروکش کند. هرچند در دوران رقابت‌های داغ بایدن با ترامپ، دو ماه مانده به انتخابات، بهترین زمان برای انتشار هر آن‌ چیزی است که درباره ترامپ افشاگری کند. از این رو باید منتظر آثار جدیدی در این زمینه باشیم.