پیش‌درآمد بازگشایی کنسرت‌ها

گروه‌های بسیار منتظرند تا با موافقت ستاد ملی کرونا، برگزاری کنسرت‌ موسیقی هم به ردیف شغل‌های گروه دوم بپیوندد و مثل تئاتر، سینما، گالری و... بازار این هنر هم بچرخد. ۲۱ اردیبهشت ماه معاون هنری وزیر بهداشت در نامه‌ای به ستاد ملی کرونا درخواست کرده بود تا موسیقی هم به گروه‌های شغلی مجاز در شرایط نارنجی کرونایی اضافه شود اما هنوز در این باره توضیح و تفسیری اعلام نشده است.حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز در همین راستا گفته که نزدیک به ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط کامل با موسیقی هستند. این‌ها باید در این شرایط چه کنند؟ اکنون که اجراهای زنده موسیقی تعطیل شده‌اند آیا ما می‌دانیم این عزیزان با چه شرایطی مشغول زندگی هستند؟ آیا فهمیده‌ایم حالا که بسیاری از کنسرت‌ها در تعطیلی محض هستند این هنرمندان چگونه زندگی خود را اداره می‌کنند؟ به هر حال این دیدگاه غلطی است که در موسیقی فقط همه‌چیز را با سلبریتی‌ها ارزیابی کنیم چرا که غیر از این افراد شناخته‌شده، هنرمندان شریفی در حوزه موسیقی حضور دارند که به شدت در انتظار آمدن روی صحنه و اجرای برنامه مقابل مخاطبان به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

  دلایل تعطیلی کنسرت‌ها

اگرچه هنوز دلایل عدم موافقت با برگزاری کنسرت‌ها اعلام نشده اما به احتمال بسیار زیاد، دو عامل مهم در این موضوع تاثیر دارد. برخی کارشناسان معتقدند یک عامل مهم تفاوت ماهوی کنسرت با نمایش فیلم و تئاتر است. به گفته این کارشناسان سالن‌های سینما و تئاتر معمولا با سکوت تماشاگران همراه است و به همین دلیل احتمال گستردگی چرخش ویروس در این فضا کمتر از کنسرت‌هاست که در آنها به روال معمول، جمعیت با گروه اجرا همخوانی و همراهی دارند.اگرچه چنین استدلالی چندان توجیه‌کننده نیست اما عامل مهم دیگری که موجب می‌شود بازگشایی کنسرت‌ها دشوار باشد، قوانین منع تردد شبانه است. با توجه به نزدیک شدن روزهای گرم تابستانی و کوتاه شدن شب‌ها، عملا امکانی برای برگزاری کنسرت‌ها که معمولا در شب‌ها برگزار می‌شود نیست.

با این حال به نظر می‌رسد که با بهبود وضعیت کرونا در روزهای پیش رو و گسترش برنامه واکسیناسیون برای گروه‌های پرخطر، شرایط برای برگزاری روزانه کنسرت در فضاهای روباز فراهم شود. با این حال برگزاری کنسرت‌های شبانه مستلزم این است که قوانین منع تردد شبانه نیز لغو شود یا کاهش پیدا کند. اما نکته مهم دیگر درباره بازگشایی کنسرت‌ها که به نظر می‌رسد در صورت بازگشایی کنسرت‌ها حاشیه‌های زیادی به دنبال داشته باشد، موضوع قیمت بلیت‌هاست. کنسرت‌هایی که قرار است در کیش روی صحنه بروند، قیمت‌های بسیار بالایی دارند؛ از ۱۸۰ تا ۳۶۰ هزار تومان. البته به نظر می‌رسد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خالی کردن نیمی از ظرفیت سالن‌های اجرا عامل اصلی گران شدن بلیت باشد. با این حال قیمت بالای بلیت می‌تواند حاشیه‌های قابل توجهی را در زمان بازگشایی کنسرت‌ها ایجاد کند.فعلا که تلاش‌ها و درخواست‌ها برای بازگشایی سالن‌های موسیقی و اجرای گروه‌ها بیشتر شده است و در چند روز پیش رو نیز گروه‌هایی درصدد هستند تا روی صحنه بروند و سازشان را برای دوستداران موسیقی کوک کنند؛ البته یا به صورت آنلاین یا در جزیره کیش.

  کنسرت آنلاین شهرام ناظری

شهرام ناظری در این یک سال اخیر اغلب در خارج از کشور به سر می‌برد و گویا حالا قصد برگزاری یک اجرای آنلاین با همراهی گروه مولوی را دارد. به تازگی بنرهایی در سطح شهر تهران با جمله «شهرام ناظری بر صحنه‌ای به وسعت ایران» همراه با تصویر خواننده، نصب شده است که از اجرای آنلاین «آوای دوست» توسط او خبر می‌دهد.

بر اساس این پوسترها قرار است این استاد موسیقی ایران جمعه- هفتم خرداد- ساعت ۲۱ از طریق یکی از شبکه‌های تلویزیون اینترنتی برای مخاطبان به اجرای موسیقی بپردازد؛ البته حساب رسمی این خواننده در اینستاگرام هنوز خبری درباره برگزاری این اجرا منتشر نکرده است. این اجرا با حضور صابر نظرگاهی نوازنده تار، سینا جهان آبادی نوازنده کمانچه، بابک باربد نوازنده عود، جمشید صفرزاده نوازنده سنتور، توحید وحید نوازنده کمانچه آلتو، فرهاد صفری نوازنده تنبک و شهریار نظری نوازنده دف برگزار خواهد شد. تلویزیون اینترنتی که مسوولیت برگزاری این کنسرت را عهده‌دار شده است،‌به یکی از شرکت‌های خدمات ارتباطی تلفن همراه تعلق دارد که پیش‌تر برپایی کنسرت خواننده‌هایی چون حجت اشرف‌زاده و همایون شجریان را بر عهده داشته است. هرچند پخش کنسرت همایون شجریان از این اپلیکیشن در خرداد سال گذشته، با حاشیه‌هایی از جمله اختلالات اینترنتی و مشکلاتی به سبب فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای دریافت توسط کاربران همراه بود.

  سه کنسرت در کیش

سه خواننده مطرح موسیقی پاپ کشورمان طی سه روز متوالی، امروز، فردا و پس‌فردا در کیش روی صحنه می‌روند. این کنسرت‌ها در فضای باز مجموعه خلیج‌فارس جزیره کیش که پیش از این نیز میزبان کنسرت‌های قابل‌توجهی بوده است، برگزار می‌شود. قیمت بلیت کنسرت‌ها نیز چنان که پیش‌تر گفتیم حداقل ۱۸۰ و حداکثر ۳۶۰ هزار تومان است. بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، امروز کنسرت بهنام بانی، فردا سه‌شنبه آرون افشار و پس‌فردا  چهارشنبه نیز کنسرت علی زندوکیلی روی صحنه می‌رود و برنامه خود را برای دوستداران موسیقی اجرا خواهند کرد.