سریال پرحاشیه در صدر پرمخاطبان سیما

حالا همزمان با این جنجال‌ها، بعد از ظهر دیروز روابط عمومی سازمان صداوسیما نتایج یک نظرسنجی را درباره سریال‌های خودش منتشر کرده است. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «دودکش ۲» که البته از سوی منتقدان و کاربران شبکه‌های اجتماعی انتقادهای زیادی را برانگیخته، با ۳/ ۴۳ درصد مخاطب، پربیننده‌ترین سریال سیما شده است. این سریال توانسته تا ۱/ ۸۱درصد نیز رضایت مخاطبانش را جلب کند. «دودکش۲» نام سریالی به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و نویسندگی برزو نیک‌نژاد، محمد تنابنده، شهاب مهربان و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی است که این شب‌ها از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. این سریال، ادامه سریالی با همین نام است که در تابستان سال ۱۳۹۲ از تلویزیون روی آنتن می‌رفت و البته همان سال هم توانسته بود رضایت ۷/ ۶۸درصد مخاطبانش را جلب کند. البته در آن سال، سریال مادرانه از دودکش جلو زده بود و با ۷۵درصد رضایت‌بخشی، رتبه نخست محبوب‌ترین سریال را به دست آورده بود. اما همان‌طور که گفته شد، آمار رضایت بینندگان در شرایطی بیش از ۸۱درصد بوده که برخی از رسانه‌ها انتقادهای زیادی علیه فضای تکراری سریال دودکش ۲ مطرح کرده‌اند.

  بینندگان دودکش‌۲ چه می‌گویند؟

برخی از بینندگان این سریال معتقدند ضعف فیلمنامه موجب افت «دودکش‌۲» نسبت به «دودکش ۱» شده است. خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی از نظرات بینندگان سریال دودکش‌۲ نوشت: «سریال «دودکش۲» حتی نسبت به «پادری» هم ضعیف‌تر است. دیگر حتی کلماتی مثل «قُمپُز» و «بلدم‌بلدم» هم که در قسمت‌های قبل جواب می‌داد انگار جذابیت ندارد. مشکل هم بیشتر این است که دچار شلوغ‌بازی‌های الکی شده است و همچنین فیلمنامه ضعیفی را شاهد هستیم. بازیگران هم درخشش قبل را ندارند که البته زیاد مقصر نیستند، نقش‌ها خوب نوشته نشده و کارگردانی هم ضعیف است.» این خبرگزاری از قول یکی از مخاطبانش نوشته: «‌ بعد از ۸سال هم بازیگران پیر شده‌اند و هم بد بازی می‌کنند.»

«ایسنا» هم از قول یکی از منتقدان سینما درباره این سریال نوشته: «دودکش ۲» نسبت به فصل اول و حتی «پادری» کار ضعیفی است. «دودکش ۱» و «پادری» اگرچه ضعف‌هایی داشتند اما هر دو قابل قبول بودند؛ این درحالی است که متاسفانه «دودکش۲» فاقد عناصر جذاب و پرکشش است.

در ساخت ادامه سریال‌ها که عموما خوب درنمی‌آیند (به‌جز «نون خ» و «پایتخت») عموما دوستان بر اساس همان عناصر و کلیشه‌های جواب‌داده فصل‌های اول جلو می‌روند؛ درحالی‌که ادامه سریال باید مستقل باشد و در عین حفظ کاراکترها با ویژگی‌های ثابتشان، سریال باید دارای ویژگی‌های جدیدی هم باشد. باید کار تازه جلوه کند و وقتی تماشا می‌کنیم احساس کنیم چیز نویی می‌بینیم. در «دودکش۲» ما نوگرایی نمی‌بینیم و حتی از نظر داستان‌پردازی و پرداخت شخصیت‌ها کار عقب‌رفت دارد. مثلا در کنار دو شخصیت اصلی سریال یعنی نصرت و فیروز، شخصیت بهروز نمک سریال بود اما در این فصل شخصیت بهروز نزول پیدا کرده است. خواسته‌اند کار را تغییر دهند و در این مسیر به سمت شخصیت‌های چاق و لاغر و خنگ‌بازی یک شخصیت و کپی‌‌برداری از لورل و هاردی رفته‌اند؛ درحالی‌که زمین تا آسمان با آنها متفاوت هستند و قادر نیستند همچون فضایی را ایجاد کنند.»

سریال‌های کمدی شبکه یک مانند «پایتخت»، «نون خ» و «زیرخاکی» که به دلیل استقبال مخاطبان در فصل‌های جدید ادامه یافته‌اند، معمولا موفق شده‌اند در فصل‌های بعد نسبت به فصل‌های قبلی کیفیت بهتری داشته باشند یا حداقل کیفیت اولیه خود را در ادامه حفظ کنند، اما «دودکش» استثناست. هر چند که هنوز چهار قسمت از سریال پخش شده و برای قضاوت بهتر درباره آن باید صبر کرد، اما «دودکش ۲» نسبت به «دودکش ۱» و حتی «پادری» افت کرده و نتوانسته مخاطبان را راضی کند.

  دیگر سریال‌های نظرسنجی

کلبه‌ای در مه: بعد از فصل دوم «دودکش»، «کلبه‌ای در مه» از شبکه سه سیما با 3/ 25درصد مخاطب و رضایت 1/ 78 درصدی در حد زیاد در رتبه دوم قرار گرفت. «کلبه‌ای در مه» سریالی ۳۴ قسمتی است که تا زمان انجام این نظرسنجی حدود ۲۲ قسمت از آن پخش شده بود. کلبه‌ای در مه یک مجموعه تلویزیونی ایرانی محصول سال ۱۳۹۹ به کارگردانی حسن لفافیان و تهیه‌کنندگی سعید پروینی است که از ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ از شبکه سه پخش شده است. موسیقی تیتراژ کلبه‌ای در مه با صدای فریدون آسرایی و آهنگ‌سازی بهنام کریمی و تنظیم امیرحسین اکبرشاهی و ترانه‌سرایی احمد امیرخلیلی صورت گرفت. این سریال در ابتدا با نام میجان در اخبار منتشر شده بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا عوامل و کارگردان این سریال تغییر کردند و نام این سریال نیز به کلبه‌ای در مه تغییر داده شد. داستان این سریال در بستر وقایع اوایل انقلاب اسلامی می‌گذرد.

زندگی زیباست: همچنین سریال «زندگی زیباست» از شبکه دو سیما هم با 1/ 10 درصد مخاطب و رضایت 4/ 73 درصد درحد زیاد در رتبه سوم سریال‌های نیمه اول تیر ۱۴۰۰ قرار گرفت. این سریال هم با نام قبلی عشق، محصول سال ۱۳۹۸ به کارگردانی قاسم جعفری است که پس از دو سال بلاتکلیفی در نهایت تیرماه ۱۴۰۰ بدون اطلاع‌رسانی به‌طور ناگهانی در ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو پخش شد. این سریال محصول سال ۹۸ و در ژانر عاشقانه و درام ساخته شده است. در پی پخش‌نشدن این سریال بازیگران جوان سریال، به علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما نامه‌ای اعتراضی نوشتند و درخواست کردند سریالشان پس از یک سال بلاتکلیفی تعیین تکلیف شود.

پزشک دربار: در پایان نیز سریال کره‌ای «پزشک دربار» از شبکه پنج سیما هم دراین مدت توانسته است 4/ 8 درصد مخاطب را با خود همراه کند. این سریال کم‌مخاطب، محصول سال ۲۰۱۶ کره به کارگردانی لی‌کوک لپ در ۵۰ قسمت ساخته شده که از شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه پنج سیما رفته است. این سریال تلویزیونی چینی در ژانر درام عاشقانه و تاریخی و خانوادگی و پزشکی است.