مسیر فرهادی برای اسکار 2022

نخستین کار، باز کردن راه برای ورود فیلم‌هایی بود که اکران آنلاین داشتند. این تصمیم دامنه رقابت‌ها را بسیار گسترده‌تر می‌کرد؛ اما همچنان مساله پابرجا بود. زیرا شرایط کرونایی، امکان اکران فیلم‌ها را نمی‌‍‌داد.اما حالا با گسترش واکسیناسیون در کشورهای توسعه‌یافته جهان و بازگشت نسبی به دوران پیش از کرونا، سینماها بازگشایی شده و آثار سینمایی مطرح نیز روی پرده رفته‌اند؛ با این حال در بسیاری از کشورهای توسعه‌نیافته، همچنان اوضاع بحرانی است و کرونا یکه‌تازی می‌کند.در چنین شرایطی هم صاحبان فیلم‌های مطرح در این کشورها تمایلی به اکران ندارند و طبیعی است که عدم اکران در کشور مبدأ، یعنی کشور سازنده فیلم، مانع معرفی فیلم به اسکار خواهد بود.اما حالا با درک اهمیت این مساله آکادمی تصمیم گرفته است تا شرط اکران در مبدأ را برای معرفی فیلم به اسکار بردارد. بنابراین فیلم‌هایی که نه در کشور خود بلکه در هر کشور دیگری روی پرده رفته‌اند، شرط اصلی را برای در رقابت اسکار دارند.

همچنین بر اساس قوانین نود‌وچهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار و برای تسهیل حضور آثار سینمایی در این جوایز در شرایط کنونی، فیلم‌ها برای معرفی رسمی برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی الزاما نیاز به اکران در کشور مبدأ ندارند و در صورتی که در یکی از کشورها غیر از آمریکا به مدت حداقل هفت روز پیایی اکران تجاری داشته باشند، واجد شرایط معرفی به‌عنوان نماینده رسمی کشور معرفی‌کننده خواهند شد.فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی پس از حضور رونمایی موفق در جشنواره فیلم کن و کسب جایزه بزرگ هیات داوران این رویداد سینمایی، بخت نخست انتخاب به‌عنوان نماینده رسمی ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نودوچهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار است.

هنوز تاریخ اکران «قهرمان» در ایران مشخص نشده است؛ اما این فیلم قرار است از ۱۲ نوامبر در سوئد و ۲۲ دسامبر در فرانسه اکران عمومی شود و در این صورت و طبق قوانین اسکار می‌تواند بدون اکران در ایران نیز به‌عنوان نماینده کشورمان در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نودوچهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار انتخاب شود.

کمپانی آمازون پخش فیلم «قهرمان» در آمریکا را در اختیار دارد و این فیلم برای اینکه بتواند در سایر شاخه‌های اسکار ۲۰۲۲ واجد شرایط رقابت شود، باید در بازه زمانی تعیین‌شده در آمریکا اکران شود. اصغر فرهادی را به‌عنوان یکی از شانس‌های شاخه بهترین کارگردانی اسکار پیش رو نیز معرفی کرده‌اند. تاریخ اکران «قهرمان» در آمریکا نیز هنوز مشخص نیست.

آخرین مهلت معرفی نماینده رسمی کشورها برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار، ۱۵ دسامبر (۲۴ شهریور) است و هر سال در آخرین لحظات باقی‌مانده از این فرصت، جدل‌ها و جنجال‌ها بر سر معرفی فیلم‌ها اوج می‌گیرد؛ اما امسال دست کم در میان آثار اکران‌شده تا این جای کار، به نظر می‌رسد که رقیبی برای قهرمان فرهادی وجود ندارد و او امسال مسیری کم‌دردسر را تا جمع نامزدهای اسکار بهترین فیلم بین‌المللی (فیلم غیرانگلیسی سابق) خواهد داشت.