سوال محمود دولت‌آبادی از خودش در این روزها

این نویسنده افزود: در این روزها از خودم بارها پرسیده‌ام که چرا نه هیچ چیز می‌توانی بگویی و نه هیچ چیز بنویسی. خیلی فکر کردم، پاسخ این بود که نویسنده، شاعر، ادیب، پژوهنده، مترجم و اهل اندیشه وقتی سخنی می‌گوید یا متنی می‌نویسد، اساس این گفت و سخن‌ها چه هست؟

 به خودم پاسخ دادم، اساس آن یک سلسله ارزش‌های اخلاقی است. یک اصل قانونی، حقوق انسانی است، یک اصل آن جامعه مدنی است، اصل دیگرش اخلاق است. در اخلاق شرم و انصاف هست، در قانون قاعده هست و پایه دیگر آن دلدادگی‌هایی است که آدم‌ها نسبت به آنچه میهن، کشور و سرزمین گفته می‌شود، دارند. ولی وقتی که ضد این ارزش‌ها چنان اوج گرفته و چنان به سرعت در اوج جهش است که از باور انسان گذشته است، بنابراین من چه سخنی بگویم که هموزن این میزان از تباهی باشد. نمی‌توانم. بنابراین سکوت می‌کنم؛ زیرا برای سخن حرمت قائل هستم، مرا ببخشید و بسیار متشکرم.

احمدپوری، در این مراسم به نقش محمود دولت‌آبادی در ادبیات معاصر ایران اشاره کرد و گفت: در تاریخ ادبیات هر کشوری معمولا زمان‌هایی می‌رسد که دوره فترت است، بعد از آن یک دوره خیزش و درخشان می‌رسد. برای مثال اواسط قرن نوزدهم در روسیه یک دفعه شاهد پدید آمدن چندین چهره بزرگ در ادبیات جهان بودیم که سایه بسیار بزرگ و قابل توجهی داشتند؛ همچون تولستوی، داستایوفسکی، چخوف و ماکسیم گورگی.

این مترجم در ادامه تصریح کرد: این چهره‌ها معمولا تبدیل به قله می‌شوند. به این صورت که غربال زمان وقتی به دنبال هنرمند می‌افتد و آثار او را غربال می‌کند، اگر آثار هنرمند دانه درشت باشند، در غربال می‌مانند و اگر خیلی دانه درشت باشد، اصلا در غربال نمی‌رود و تبدیل به قله می‌شود. شما هر قدر هم از قله دور شوید، باز اگر نگاه کنید قله را خواهید دید.

احمدپوری با تاکید بر اینکه «محمود دولت‌آبادی یک از قله‌های ادبیات امروز ماست» افزود: نمی‌توان به محمود دولت‌آبادی بی‌اعتنایی کرد و می‌توان از جنبه‌های مختلف درباره او صحبت کرد. شاید یکی بگوید که با آثار او زیاد انیس نیست؛ ولی هیچ‌گونه نمی‌شود، محمود دولت‌آبادی را کنار گذاشت؛ چون قله است. قله بودن او اتفاقی نیست. دولت‌آبادی ادبیاتی را در این کشور آفریده است که ریشه در ادبیات گذشته دارد و هم کاربرد زبانی بسیار خیره‌کننده دارد.

سعید امکانی، یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه نیز درباره این رویداد گفت: این نخستین اتفاق فرهنگی است که به این شکل افتاده و جالب است که هنرمندان در چنین رویدادهایی از هم حمایت و قدردانی کنند. این اتقاق به‌عنوان یک قدردانی از یک هنرمند ادیب است که با سوژه‌ها و واژه‌هایش برای این مرز و بوم زحمت کشیده است. استاد دولت‌آبادی با آثارش، کتاب شعر می‌گوید به جای نثر و فضای رئالیسم جادویی که ایجاد می‌کند، باعث می‌شود، نقاش رویاپردازی کند.در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار هنرمندان تجسمی به نمایش درآمده و از ۲۲ تا ۲۸ مرداد در گالری سرزمین هنر میزبان عموم علاقه‌مندان است.