آزمون دولت جدید در هفته کتاب

در دوره‌های گذشته این رویداد، نمایشگاه‌های کتاب در مناطق مختل کشور برگزار می‌شد و در چند سال اخیر نیز باب شده که برخی از مسوولان به بهانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها در پیاده‌روها قدم می‌زنند و اصطلاحا «کتابگردی» می‌کردند. همچنین کمپین‌هایی برای خرید کتاب از کتاب‌فروشی‌های کوچک محلی در همین هفته شکل می‌گرفت و کتاب‌خوان‌ها به صورت گروهی در مناطقی از شهر که کتاب‌فروشی‌های کوچکی فعال بودند، جمع می‌شدند و کتاب می‌خریدند تا چراغ این فروشگاه‌های کوچک محلی خاموش نشود.

از همان ابتدا طرح کتابگردی، طرح مستقل دیگری را به وجود آورد که تا همین امسال نیز با عنوان «طرح فروش فصلی کتاب» ادامه داشت. حالا باید منتظر ماند و دید که دولت جدید چه رویدادهایی را در این هفته پی خواهد گرفت.  روز گذشته علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر‌ بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب در نشست خبری بیست این رویداد گفت: شعار این دوره از هفته‌ کتاب «جای خالی را با کتاب خوب پرکنیم» انتخاب شده است. براساس برنامه‌ریزی‌ها دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه با عنوان روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار، روز سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه مطابق شعار هفته کتاب، چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه با عنوان «کتاب، زبان‌فارسی، شعر و ادبیات داستانی»، پنج‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه با عنوان «کتاب، رسانه و هم‌افزایی و تعامل»، جمعه ۲۸ آبان‌ماه با عنوان «کتاب، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی»، شنبه ۲۹ آبان‌ماه با عنوان «ناشران، کتاب‌فروشی‌ها و ارکان صنعت نشر»، یکشنبه ۳۰ آبان‌ماه با عنوان «کتاب؛ مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس» و آخرین روز هفته کتاب، دوشنبه اول آذرماه با عنوان «کتاب کودک و نوجوان؛ آینده نسل مجازی» نام‌گذاری شده است.

 او ادامه داد: رونمایی، نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوانی، سخنرانی، برگزاری بزرگداشت‌ها و تقدیر از فعالان حوزه نشر، اهدای جوایز جشنواره‌های مختلف در حوزه کتاب، گردشگری کتاب، توزیع، اهدا، نذر و وقف کتاب از شاخص‌ترین برنامه‌های مراکز استان‌ها در این دوره از هفته کتاب است. علاوه بر این در ۱۷ استان، اختتامیه جشنواره کتاب‌سال استانی نیز برگزار می‌شود.

 دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب ادامه داد: آیین ملی رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، ۳۰ آبان‌ماه برگزار می‌شود که به‌طور برخط و همزمان در سراسر کشور پخش خواهد شد.   رمضانی درباره برنامه‌ ویژه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: نوزدهمین دوره طرح‌های حمایتی در قالب پاییزه کتاب با ایجاد تغییراتی همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور با مشارکت کتاب‌فروشان برگزار می‌شود. البته هنوز جزئیاتی از تحولات برگزاری این طرح رسانه‌ای نشده است.