حاشیه‏‏‌های بی‌پایان

لو رفتن رای داوران: پیش از اعلام نام برندگان از سوی مجری، اسامی برندگان سیمرغ‌‌‌ها در گروه‌‌‌ها و کانال‌‌‌ها و صفحات مجازی لو رفته بود. مجری برنامه هم که احتمالا از این موضوع بی‌خبر مانده بود، مدام سعی می‌کرد که هیجان اعلام اسامی را بیشتر کند اما هر بار با اعلام اسامی برندگان هر بخش از سوی تماشاگران، می‌‌‌گفت: چه جالب رای داوران هم همین بوده است. مسعود نقاش‌‌‌زاده دبیر جشنواره درباره لو رفتن فهرست برگزیدگان این دوره از جشنواره پیش از برگزاری آیین اختتامیه هم گفت: در میانه برگزاری مراسم این اتفاق رخ داد. به محض اطلاع از این اتفاق، شخصا مجموعه حراست را مامور کردم که به این موضوع رسیدگی کنند، چراکه معلوم است آرای هیات داوران در اختیار چه کسانی بوده است. ما می‌‌‌دانیم که رای هیات داوران را چه کسانی در اختیار داشته‌‌‌اند و حتما آن را پیگیری خواهیم کرد. برای ما اهمیت دارد که کارها به‌‌‌صورت قانونی انجام شود. در این مسیر گاهی نیاز به جراحی داریم و شاید برخی از ما گله‌‌‌مند هم بشوند، مانند اتفاقی که در آرای مردمی شاهد بودیم.

قطع صدای پخش تلویزیونی: در حالی که جمعه ۲۲ بهمن اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر در سالن مرکز همایش‌‌‌های برج میلاد برگزار شد اما برنامه‌‌‌ها و شبکه‌‌‌های پوشش‌دهنده این مراسم با اختلال مواجه شدند. همچنین برنامه «بسته پیشنهادی» با اجرای مژده لواسانی که از محل برج میلاد روی آنتن می‌‌‌رفت به دلیل قطعی برق برج میلاد حدود ۱۰ دقیقه دچار قطعی پخش شد. با این حال شبکه نمایش و برنامه «سینمایش» که پخش زنده اختتامیه را در دستور کار قرار داده بود با بیشترین انتقادها مواجه شد و البته با رفع اختلاف دقایقی که بدون صدا پخش شد با پایان مراسم دوباره روی آنتن رفت. روابط عمومی شبکه نمایش ساعتی پس از این اتفاق توضیحی را در سایت خود قرار داد و درباره آن اطلاع‌رسانی کرد. در این توضیح آمده است: «در جریان پخش زنده اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر اختلال در دریافت صدای مرکز همایش‌‌‌های برج میلاد باعث شد تا دقایقی پخش زنده این رویداد متوقف شود. این اختلال موجب شد تا تمامی بسترهای پخش رادیویی و تلویزیونی از پوشش اختتامیه باز بمانند.»

خالی شدن سالن: مراسم نزدیک به ۴ ساعت بود. طولانی شدن زمان سبب حذف برخی تصاویر و ویدئوهای آماده شده برای مراسم شد و جوایز بخش سیمرغ بی‌‌‌وقفه اهدا شدند تا زمان اهدای جایزه بهترین فیلم که در واقع آخرین جایزه هم بود و قرار شد در این بخش مروری بر اختتامیه‌های چهل دوره جشنواره شود، اما همین وقفه سبب خالی شدن سالن شد. چون با وجود لو رفتن جایزه‌ها تقریبا همه می‌‌‌دانستند که فیلم «موقعیت مهدی» برنده این جایزه شده و به جز برخی افراد، بخش زیادی از سالن خالی شد.

قهر کارگردان: رضا میرکریمی کارگردان فیلم «نگهبان شب» که سیمرغ بهترین کارگردانی را گرفت، در مراسم حاضر نبود و بازیگرش سیمرغ را گرفت اما بلافاصله بعد از اختتامیه پستی با این عنوان در فضای مجازی منتشر کرد که «سیمرغ آخر و جشنواره‌ای که دیگر نیست!»