حضور مشروط روسیه درکن

همین موضوع باعث شد تیری فرمو، مدیر جشنواره کن در مصاحبه‌‌‌ای که اخیرا با نشریه اسکرین انجام داده در این‌باره توضیح دهد. مدیر جشنواره کن گفته است: امسال جشنواره کن در فرآیند پذیرش آثار با انتخاب دو فیلم از فیلمسازان اوکراینی، همبستگی خود را با اوکراین نشان داده است؛ سرگئی لوزنیتسا با فیلم «تاریخ طبیعی نابودی» و ماکسیم ناکونچنی با فیلم «چشم‌انداز پروانه‌‌‌ای.» فرمو در این باره گفت: «عجیب است که در کشوری که در حال جنگ است، سینما هنوز زنده است... «چشم‌‌‌انداز پروانه» داستان زن جوانی است که به جنگ می‌رود و اسیر می‌شود و در این مدت مورد شکنجه و تجاوز قرار می‌گیرد و سپس به خانه بازمی‌گردد و شاید فکر کنید این فیلم یک ماه پیش فیلمبرداری شده است. فیلم درباره تجاوز جنسی نیست بلکه درباره زشتی جنگ و شکاف بین آنهایی است که جنگ را تجربه کرده‌‌‌اند و آنهایی که تجربه نکرده‌‌‌اند و اینکه چگونه کسی که به جنگ رفته نمی‌تواند به خانه برگردد و یک زندگی عادی داشته باشد. آمریکایی‌ها پس از سال ۱۹۴۵ چنین فیلم‌هایی ساختند. «ویلیام وایلر» فیلم «بهترین سال‌های زندگی‌‌‌ ما» را ساخت و اکنون آنها [اوکراینی ها] نیز در حال ساختن این نوع فیلم‌ها هستند.»

کریل سربرنیکوف، کارگردان روسی مخالف سیاست‌های این کشور نیز امسال با فیلم «همسر چایکوفسکی» در بخش مسابقه اصلی انتخاب شده است. تیری فرمو در جواب به این سوال که آیا نگران این بوده که در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین، از سوی افرادی که خواستار تحریم همه‌‌‌جانبه فرهنگ روسیه هستند، کن با مخالفت‌‌‌هایی در این باره روبه‌رو شود؟ گفت: «ما نمی‌‌‌خواهیم هنرمندان روسی را تحریم کنیم بلکه می‌خواهیم قدرت حمایت خود را از مردم اوکراین و مخالفت خود با جنگ تجاوزکارانه‌‌‌ای را که ولادیمیر پوتین به راه انداخته است، ابراز کنیم. اما سینماگر مبارزی چون «سربرنیکوف» که به دلیل ممنوعیت سفر قادر به حضور در کن نبود حالا می‌تواند به جشنواره بازگردد . او یک هنرمند است.»

امسال از نظر برابری جنسیتی، تنها ۳ فیلم از میان ۱۸ نامزد نخل طلای اعلام شده توسط زنان کارگردانی شده‌‌‌اند و همین برخی انتقادها را برانگیخته است. فرمو دراین‌باره نیز توضیح داد: «ما فیلم‌ها را فقط بر اساس ویژگی‌های هنری آنها انتخاب می‌کنیم. ممکن است یک یا دو فیلم دیگر ساخته شده توسط کارگردانان زن به جشنواره اضافه شود.»فرمو، همچنین جزئیاتی از جشن ۷۵ سالگی کن مطرح کرد که شامل برگزاری سمپوزیومی با نگاهی به آینده سینما می‌شود. این جشنواره همچنین در حال ساخت یک مستند با الهام از اثر «ویم وندرس» در سال ۱۹۸۲ با عنوان «اتاق ۶۶۶» است که وی در آن با فیلمسازان بزرگ در «اتاق ۶۶۶ هتل مارتینز» کن مصاحبه کرد تا در مورد افکار آنها درباره آینده سینما بداند. هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ می‌ (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خردادماه) به صورت حضوری برپا خواهد شد.