جزئیات برپایی حراج تهران

محافظه‌‌‌کاری در قیمت‌گذاری‌ها؟

مجموع فروش سال ۱۴۰۰ این رویداد با برگزاری دو حراجی (حراجی آثار مدرن و حراجی آثار معاصر) به ۶/ ۵۶میلیارد تومان رسید. حالا در اوایل تیرماه هم قرار است دوره شانزدهم این رویداد با عرضه آثار هنر معاصر برگزار شود و آثار ۱۲۰ هنرمند چکش بخورد. نکته جالب این است که در این دوره از حراج تهران هیچ اثری بالای ۷میلیارد تومان تخمین نخورده است و احتمالا امسال برگزارکنندگان حراج تصمیم گرفته‌‌‌اند تا با لحاظ مقادیری احتیاط و محافظه‌‌‌کاری، از بازتاب رکوردهای میلیاردی حراج پیش‌گیری کنند و در وضعیت دشوار اقتصادی کشور، توجه‌ها را به خود جلب نکنند.

جزئیاتی از حراج ۱۶

اگرچه اسامی تکراری در مقایسه با دوره قبل کمتر به چشم می‌‌‌خورند، اما فریده لاشایی، مهدی سحابی و منیر فرمانفرمائیان از جمله هنرمندانی هستند که در این دوره از حراج نیز حضور دارند. طبق روال همیشگی، رویداد حراج تهران علاوه‌بر اینکه پیش از مراسم اسامی هنرمندان حاضر در حراج را منتشر می‌کند، قیمت‌های تخمینی‌‌‌ نیز برای آثار در نظر می‌گیرد که در مقایسه با دوره قبلی به نظر می‌رسد خبری از رقم‌‌‌های بالای ۷میلیارد‌تومانی نیست.

در این دوره ۲۱ اثر از ۲۱ هنرمند به قیمت‌های میلیاردی و غالبا در محدوده‌‌ ۱تا۵/ ۱میلیارد تومان برای فروش در نظر گرفته شده‌‌‌اند که در این میان بیشترین قیمت به اثری بدون عنوان از منصور قندریز به قیمت ۶-۷میلیارد تومان و اثری با عنوان «شکار سیمرغ» به قیمت ۶-۷میلیارد تومان از رضا درخشانی اختصاص دارد. محمدعلی ترقی‌‌‌جاه، فریده لاشایی، فرهاد مشیری، عباس کیارستمی، قاسم حاجی‌‌‌زاده، رضا آرامش، واحد خاکدان، مهرداد محب‌‌‌علی، آویش خبره‌‌‌زاده، کامران یوسف‌‌‌زاده، شهریار احمدی، منیر فرمانفرمائیان، کوروش شیشه‌‌‌گران، افشین پیرهاشمی، امیرمسعود اخوان جم و فریده لاشایی از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این دوره به قیمت‌های میلیاردی تخمین زده شده‌‌‌اند. حراج شانزدهم تهران با تمرکز بر آثار هنر معاصر ایران دهم تیرماه امسال ساعت ۱۸ در هتل پارسیان آزادی برگزار می‌شود. نمایش آثار این حراج هم چهارشنبه و پنج‌شنبه ـ ۸ و ۹ تیرماه ـ از ساعت ۱۱ الی ۲۱ برپا خواهد بود.