نقشه جدید صداوسیما در سال 1401

در نقطه مقابل شبکه نمایش خانگی از این استعدادها استفاده کرده و توانسته موقعیت ممتازی برای خود به وجود بیاورد. در واقع شبکه‌های‌کوچک از سازمان عریض و طویل صداوسیما  با بودجه کلان و هزاران نیرو پیشی گرفته‌اند. با این حال به نظر می‌رسد مدیران صداوسیما هنوز از این موضوع درس نگرفته‌اند. این در حالی است که پیمان جبلی در نخستین روزهای حضورش در کسوت ریاست سازمان صداوسیماحرف‌های قابل‌توجهی مطرح می‌کرد ولی حالا چند ماه پس از حضورش به نظر می‌رسد قرار نیست چیزی تغییر کند. چینش مدیران جدید صداوسیما نشان می‌دهد که در بر پاشنه سیاست‌های قبلی خواهد چرخید. در روزهای اخیر احتمال کنار گذاشتن معدود چهره‌های موفق صداوسیما هم مطرح شده و می‌گویند مجریانی همچون احسان علیخانی و رضا رشیدپور و برنامه‌های پرطرفداری همچون «عصر جدید» و «خندوانه» هم از این رسانه حذف خواهند شد. یعنی تنها برنامه‌هایی که چراغ رسانه ملی را روشن نگه داشته‌اند هم در خطر جدی قرار گرفته‌اند. اگرچه مثل همیشه خبرها با تکذیب روبرو شده‌اند اما تجربه نشان داده معمولا شایعه‌ها درست بوده است.

دو روز پیش مصاحبه‌ای از محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم منتشر شد که از او درباره کنار گذاشتن مهران مدیری و تعطیلی «خندوانه» سؤال شده بود. او با وجود این‌که پرسش درباره تغییر مجری «دورهمی» صریح بود، اما این اتفاق را تکذیب نکرد و ادامه پخش دو برند اصلی شبکه‌اش را با ارتقای فرم و محتوا تأیید کرد، اما درباره حذف احتمالی مهران مدیری از اجرای «دورهمی»، اظهار نظر نکرد. این اظهارنظر مشابه واکنشی است که خوشرو دو ماه پیش درباره تغییر مجری «کتاب‌باز» در گفت‌وگو با «ایسنا» مطرح کرده بود و بعد سروش صحت حذف شد. او در آن زمان نیز دقیقا عبارت «ارتقای فرم و محتوا» را به کار برد، اما استفاده نکردن از حضور سروش صحت را تکذیب نکرد؛ صحبتی که تأیید تلویحی ادامه «کتاب‌باز» بدون صحت تعبیر شد. در هر دو مورد، به نظر می‌رسد اگر قرار بر حفظ مجری «کتاب‌باز» و «دورهمی» بود، مدیر شبکه نسیم، اخبار تغییر آن‌ها را به‌صراحت تکذیب می‌کرد، اما تأکید بر حفظ برنامه، بدون اظهارنظر درباره مجری، شائبه تغییرات را تقویت می‌کند.

چندی پیش نیز پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، با اذعان بر کاهش مخاطبان سیما در سال‌های اخیر، با تاکید بر اهمیت تغییر و تحولات، درباره سرگرمی‌سازی و رقابتی که با وی‌اودی‌ها وجود دارد سخن گفته و توضیح داده بود: «یکی از عناصر اصلی تلویزیون سرگرمی است. برای سرگرمی هدفمند، اصیل و سالم در دوره‌ی جدید برنامه‌های بسیاری داریم.» و تاکید کرده بود که  «متناسب با شرایط رقابتی و سیاست‌های تحولی، باید شعارهای محوری همچون «عدالت‌گستری» و «هویت‌محوری» کنار ارتقای محتوا در سرگرم‌سازی، با هم پیش بروند.» حال باید دید این ارتقا به بازگشت مجریان قدیمی منجر خواهد شد یا به دلسرد شدن چهره‌های محبوب.

خانه‌تکانی در خبررسانی

تغییرات در سیما به برنامه‌های سرگرم‌کننده محدود نمی‌شود و اخیراً تغییراتی در خبررسانی نیز به چشم می‌خورد. به همین مناسبت روز گذشته معاون سیاسی سازمان صداوسیما نیز درباره حذف برخی برندهای خبری از شبکه‌های سیما و همچنین تعطیلی چند برنامه مطرح در شبکه خبر به ارائه توضیحاتی پرداخت. علیرضا خدابخشی درباره دلیل حذف برخی برندهای خبری در شبکه‌های سیما و همچنین شبکه خبر گفت: این بخش‌های خبری بخش‌های خبری موازی با خود داشتند مثل ساعت ۱۳ که مشروح بود یا ساعت ۱۴ که آن هم مشروح بود یا در بازه‌های زمانی دیگر هم این‌گونه بود. وی درباره حذف «گفتگوی ویژه خبری» از آنتن شبکه دوی سیما هم عنوان کرد: بخش خبری ۲۲:۳۰ اصلاً مخاطب جدی‌ای نداشت و اتفاقاً این‌گونه وضع بهتر شد. گفتگوی ویژه از شبکه دوی کم‌مخاطب به شبکه یک پرمخاطب آمد و به این ترتیب تقویت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون سیاسی سازمان صداوسیما درباره برنامه «شهر فرنگ» با اجرای حمیدرضا مدقق و پیشینه چندین‌ساله این برنامه نیز ابتدا سوالی طرح کرد، با این مضمون که آخرین باری که خود شما «شهر فرنگ» را نگاه کردید چه زمانی بوده است؟وی در ادامه گفت: مساله این است که شبکه خبر شبکه‌ای خبری است و «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت. این برنامه به مسائل صنف سینما می‌پرداخت و اگر ما یک برنامه خبری درباره سینما راه بیندازیم اتفاق خوبی است. بحثی هم بر سر آن نیست.

وی اضافه کرد: خبر هم اجزایی دارد، از گزارش خبری گرفته تا تحلیل خبری که همه این اجزا باید مبتنی بر خبر باشد. آن برنامه به صورت میزگرد و برای صنف سینما برگزار می‌شد که می‌توانست برای یک شبکه دیگر هم خوب باشد. کما اینکه برنامه‌های دیگری هم در شبکه خبر هست که به طور مثال آموزشی است و من می‌گویم نباید در این شبکه باشد و باید به جای دیگری برود. مثل این می‌ماند که شما در خبرگزاری آموزش آشپزی داشته باشید؛ آیا آموزش آشپزی بد است؟ خیر، خیلی هم خوب است اما با رویکرد شما متفاوت است. «شهر فرنگ» هم خبری نبود.