سهم بلورین ایران از «کارلووی واری»

این فیلم محصول مشترک کانادا و ایران است و داستان شناگر نوجوانی را روایت می‌کند که در حال تمرین سخت است تا یک رقابت شنای پرخطر در اقیانوس را پشت سر بگذارد. داستان فیلم در شمال ایران می‌گذرد و لیلی رشیدی بازیگر آن است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی فروغی و همچنین تهیه‌کنندگی کیارش انوری و  «کریستینا پیووسان» جایزه ۲۵هزاردلاری را به خود اختصاص داد که بین کارگردان و تهیه‌کنندگان تقسیم می‌شود. فیلم کمدی اسپانیایی «باید بیایی ببینی» ساخته «جوناس تروبا» که گفت‌وگوهای دو زوج بین زندگی شهری و روستایی را به تصویر می‌کشد، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره را همراه با جایزه نقدی ۱۵هزاردلاری دریافت کرد. جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره هم به صورت مشترک به  «تاکی موملادزه» و  «ماریا خندادزه» برای نقش‌های اصلی فیلم گرجستانی «اتاقی از خودم» ساخته «سوسو بلیادزه» اعطا شد.

فیلم‌های کشور میزبان، جمهوری چک، نیز حضور موفقی در مراسم توزیع جوایز داشتند و «بئاتا پارکانوا» جایزه بهترین کارگردان و مارتین فینگر جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را برای فیلم «کلمه» دریافت کردند. همچنین فیلم  «داستان بی‌پایان PSH» جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره را از آن خود کرد و هیات داوران انجمن بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) نیز جایزه خود را به فیلم «مرزهای عشق» اثر  توماس وینسکی دادند. در این مراسم از  بنیسیو دل‌تورو و  جفری راش، هنرپیشه‌های معروف هالیوودی نیز تجلیل شد. پنجاه‌و‌ششمین جشنواره فیلم کارلووی واری از تاریخ اول تا نهم جولای (۱۰ تا ۱۸ تیرماه) در کشور جمهوری چک برگزار شد و فیلم «آسمان زیر آب» ساخته «درناز حاجیها» نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی پروکسیمای این جشنواره بود و «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در بخش نمایش‌های نیمه‌شب و مستند «جمعه می‌بینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی محصول مشترک فرانسه، سوئیس، ایران و لبنان هم در بخش «خارج از گذشته» این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته شدند.

جشنواره فیلم کارلووی‌واری از سال ۱۹۴۶ آغاز به کار کرد و از سال ۱۹۴۸ به جشنواره‌ای رقابتی تبدیل شد و جایزه گوی بلورین نیز در همان سال به وجود آمد. این جشنواره از سال ۱۹۵۹ به بعد، هر دو سال یک‌بار با جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو به صورت یک سال در میان برگزار می‌شد. این جشنواره از سال ۱۹۹۴ تا کنون به صورت سالانه برگزار می‌شود. جشنواره کارلووی واری به ‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد سینمایی اروپای شرقی، بیش از ۴۰ سال در فضای بسته سیاسی چکسلواکی سوسیالیست برگزار می‌شد. پس از تغییرات سیاسی اجتماعی این کشور در پی وقوع انقلابات در کشورهای بلوک شرق در سال ۱۹۸۹، مدیریت جشنواره به گروهی تازه از هنرمندان سپرده شد و در طی چند سال به جشنواره‌ای سازمان‌یافته تبدیل شد.