اکران در انحصار انیمیشن‌ها

در دو ماه اخیر، فروش انیمیشن «پسر دلفینی» به آستانه ۶ میلیارد تومان رسیده که با توجه به بازار نفروش فیلم‌ها و وضعیت ملتهب این مدت، فروش قابل‌توجهی است. استقبال از این انیمیشن به‌ویژه در دو سه هفته نخست اکران،‌ بسیاری دیگر از صاحبان انیمیشن‌ها را به صرافت انداخت تا فیلم‌های خود را راهی پرده اکران کنند. پس از موفقیت «پسر دلفینی» حالا انیمیشن سینمایی «لوپتو» با رونمایی از تیزری شاد و مهیج و با شعار «شادی ساختنی است» روی پرده سینما‌ها رفته و استقبال نسبتا خوبی را هم جلب کرده است.. انیمیشن «لوپتو» که از چهارشنبه روی پرده رفت رقم افتتاحیه اکرانش را با حدود ۶‌هزار نفر تماشاگر و بیش از ۱۸۰میلیون تومان در دو روز ثبت کرده است. این فروش در این وضعیت بازار سینما نسبتا خوب است. همزمان با این انیمیشن دو فیلم دیگر نیز روی پرده رفتند و البته هیچ یک نتوانستند به اندازه این انیمیشن نظر مخاطبان را جلب کنند.

به نظر می‌رسد ذائقه سینمایی ایرانیان به فیلم‌های غیرواقع‌گرایانه و فانتزی تمایل نشان داده است. احتمالا تکراری شدن روایت و ساختار فیلم‌های کمدی که پیش از این بیشترین فروش را در سینمای ایران داشتند، تماشاگران را هم دل‌زده کرده است. حالا انگار دور، دور انیمیشن‌هاست. انمیشن «لوپتو» به تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی و کارگردانی عباس عسکری که اولین محصول مرکز انیمیشن سوره است، پس از اکران موفق «پسر دلفینی» دومین انیمیشن سینمایی سال جاری است که امید تازه‌ای برای استمرار حضور مخاطبان کودک و نوجوان در سینماها محسوب شود. «لوپتو» یک انیمیشن سینمایی موزیکال با فضایی شاد و مهیج است که از ۱۱ آبان توسط پخش بهمن سبز روی پرده سینما‌های سراسر کشور رفته است.

اکران «لوپتو» که قرار بود در نوروز سال ۱۳۹۹ انجام شود به دلیل شیوع بیماری کرونا با یک وقفه طولانی روبه‌رو شد و اکنون پس از گذشت نزدیک به دو سال اکران آن آغاز شده است. همچنین «لوپتو» در مدت وقفه اکران خود به دهمین جشنواره یونیورسال کیدز استانبول راه پیدا کرد. سازندگان «لوپتو» این انیمیشن را با هدف شادی‌آفرینی برای کودکان و خانواده‌های ایرانی و با شعار «شادی ساختنی است» همزمان با فرارسیدن روز دانش‌آموز راهی سینما‌ها کردند. همزمان با آغاز اکران سینمایی انیمیشن «لوپتو» تیزر رسمی این اثر نیز رونمایی شد که ساخت این تیزر بر عهده امید میرزایی بود. انیمیشن سینمایی «لوپتو» با تکنیک سه‌بعدی در استودیوی فراسوی ابعاد توسط هنرمندان کرمانی تولید شده است.

خلاصه داستان انیمیشن «لوپتو» از این قرار است که «پدر علی در کارگاه لوپتو با یاد دادن ساخت اسباب‌بازی به بیمارانش، آن‌ها را درمان می‌کند. کارگاه اسباب‌بازی‌های خلاقانه لوپتو که بین کودکان ایرانی محبوبیت زیادی دارد با خرابکاری یک ناشناس تعطیل می‌شود. علی تلاش می‌کند پدرش را که ناامید شده است از این مخمصه نجات دهد...»

p32 copy

وضعیت بازار سینما

در روزهایی که سینما با افت شدید مخاطب روبه‌رو شده است سه فیلم سینمایی جدید اکران شدند تا شاید شروعی باشند برای اکران فیلم‌های مخاطب‌پسند و بازگشت تماشاگران به سینما. این فیلم‌ها شامل کمدی «طبقه یک و نیم»،  یک بیوگرافی از دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران به نام «بیرو» و انیمیشن «لوپتو» می‌شوند که در مجموع ۳۰۰میلیون تومان فروش در دو سه روز ابتدایی اکران خود کسب کرده‌اند. طبق آمار درج‌شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) که البته از شب گذشته با اختلال مواجه شده بود، فیلم «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی‌عباس‌میرزایی اکران خود را از ۱۱ آبان‌ماه آغاز کرده و تا کنون با حدود ۱۵۳ نفر تماشاگر، ۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروش داشته است.

فیلم کمدی «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی بیش از ۳۸۰۰ بلیت فروخته و درحالی‌که اکرانش از دهم آبان ماه شروع شده تا کنون حدود ۱۳۰میلیون تومان فروش داشته است. اما آمار فروش دیگر فیلم‌ها در روزهای گذشته افزایش چندانی نداشته و بسیاری از سینماداران به این امید هستند که با حمایت‌های سازمان سینمایی، فیلم‌های جدیدی به چرخه اکران اضافه شوند تا رکود سینما که شرایط سخت‌تری را نسبت به دوران کرونا تجربه می‌کند، کمتر شود.

اخیرا شورای صنفی نمایش اعلام کرد هر دو هفته نمایش فیلم‌های جدیدی که اکران شوند، یک هفته محاسبه خواهد شد و اگر فیلم‌هایی که همزمان با مسابقات جام جهانی روی پرده می‌روند با استقبال مخاطب روبه‌رو شوند تا پایان سال می‌توانند بدون محدودیت آیین‌نامه‌ای روی پرده باقی بمانند. همچنین قرار بر این بود از فیلم‌هایی که در این روزها اکران می‌شوند حمایت مالی شود ولی جزئیاتی از این حمایت مالی سازمان سینمایی تاکنون منتشر نشده و سینمادارها و تهیه‌کننده‌ها نیز اطلاعات چندانی از آن ندارند.