زنده شدن نقاشی‌های کودکانه با طراحی مبلمان

این پروژه نام خود را از اصطلاح Art Brut به معنای «هنر خام» گرفته است که در دهه ۱۹۴۰ توسط ژان دوبوفه ابداع شد. او در تلاش برای کشف چیزی جدید و مطالعه جوامع به‌حاشیه‌رانده‌شده، برای هنر و طراحی بود.

دوبوفه در مورد آرت بروت نوشت: «آن آثاری که از تنهایی و انگیزه‌های خلاقانه خالص و اصیل خلق شده‌اند و در آن‌ها نگرانی‌های رقابت، تحسین و ارتقای اجتماعی دخالت نمی‌کند، بسیار واقعی و ارزشمندتر از تولیدات حرفه‌ای‌ها هستند.»

بنیانگذاران پروژه «Design Brut» از فلسفه دوبوفه الهام گرفته‌اند تا از طریق کارگاه‌های جمعی و همکاری‌های پایدار، راه‌هایی برای ایجاد ارتباطات، تاملات و گفتمان‌ها در مورد طراحی بیایند که فراتر از قرارداد‌های آکادمیک باشد. برای نسخه افتتاحیه این ابتکار، کارگاهی در طول تابستان با دانش‌آموزان شش و هفت‌ساله یک مدرسه در روستایی فرانسوی برگزار شد تا آن‌ها را با مفاهیم طراحی مبلمان و مجسمه‌سازی آشنا کند. کودکان تحت هدایت معلم خود و دو طراح، با کشیدن اشکال و نوشتن‌ ایده‌های خود برای طرح‌های کاربردی و مجسمه‌سازی شروع کردند. آن‌ها صندلی، میز‌های بزرگ و کوچک، قفسه‌، رخت‌آویز و... را در نقاشی‌هایی بدون محدودیت‌های فنی و نشانگر‌های فرهنگی تصور کرده و می‌کشیدند. سپس طراحان از این نقشه‌ها به عنوان طرح‌های اولیه برای ایجاد نمونه‌های فیزیکی و ارائه به سازندگان استفاده کردند.

این نمایشگاه نمونه‌هایی جذاب از مبلمان را ارائه می‌دهد و بر امکانات مجسمه‌سازی و طراحی که از ذهن‌های آموزش‌ندیده و باز، همراه با تسلط طراحان معاصر و صنعتگران ماهر ناشی می‌شود، تاکید می‌کند.