معادلات بازار اکران در اولین هفته 2023

«آواتار: راه آب» در پایان سومین هفته اکران و در مقایسه با هفته اول تنها ۸درصد فروش کمتر داشت؛ اما در طول سه روز آیین‌های سال نوی میلادی به فروش ۸/ ۶۶میلیون‌دلاری دست یافت که نسبت به هفته پیشین افزایش ۴درصدی را نشان می‌دهد.

این دنباله، از «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» و فصل دوم «هری پاتر و یادگاران مرگ» پیش است. با گذشت تنها سه هفته «آواتار: راه آب» در زمان حاضر آماده است تا فروش گیشه «تاپ گان: ماوریک» پارامونت با بازی تام کروز با فروش ۴۸۸/ ۱میلیارد دلار را که به پردرآمدترین فیلم اکران‌شده در سال ۲۰۲۲ تبدیل شد پشت‌سر بگذارد.

همچنین «گربه چکمه پوش: آخرین آرزو» که دنباله‌ای در دنیای شرک است، ۵/ ۲۲میلیون دلار در تعطیلات سال نو فروش داشت که ۱۷درصد بیشتر از هفته گذشته است. این پویانمایی خانوادگی تاکنون ۹/ ۶۶میلیون دلار فروش داشته است.

«پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» هم سومین جایگاه را بعد از «گربه چکمه‌پوش» به خود اختصاص داد. این فیلم ۵/ ۶میلیون دلار فروش داشت و مجموع فروش داخلی خود را به ۴۳۹میلیون دلار رساند. این فیلم در سراسر جهان ۸۲۰میلیون دلار فروخته است. فیلم اصلی یعنی «پلنگ سیاه» در سال ۲۰۱۸ در مجموع ۳/ ۱میلیارد دلار فروش داشت.

«می‌خواهم با یکی برقصم» و «بابلیون» هم در جایگاه‌های چهارم و پنجم گیشه قرار گرفتند. اولی بین جمعه تا دوشنبه ۸/ ۴میلیون دلار به دست آورد و در مجموع فروش آن در آمریکای شمالی به ۴/ ۱۵میلیون دلار رسید.

«بابلیون» هم به کارگردانی دیمین شزل، ۳/ ۳میلیون دلار در تعطیلات آخر هفته سال نو فروش داشت که مجموع فروش آن را به ۷/ ۱۰میلیون دلار رساند. این میزان فروش در حالی است که هزینه ساخت آن با بازی مارگو رابی و برد پیت به عنوان ستاره‌های سینمایی ۸۰میلیون دلار بوده است.