بحران قیمت گذاری بلیت سینما

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما و مدیر سینما عصر جدید و مدیر موسسه پویا عصرفیلم که یکی از موافقان  افزایش قیمت بلیت سینماست در این زمینه می‌گوید: «برای بررسی این موضوع که قیمت بلیت سینما تا چه حد باید افزایش داشته باشد یا اصلا نیازی به افزایش قیمت نیست، باید مسائل بسیاری را در نظر گرفت اما به طور کل باید بگویم که قیمت بلیت در سینمای ایران از همان ابتدا افزایش منطقی نداشته است.»

وی می‌افزاید: «اگر بخواهیم نگاهی سطحی و مقطعی داشته باشیم باید بدون در نظر گرفتن مسائلی که باعث شده سینما در این شرایط رکود قرار بگیرد با افزایش قیمت بلیت مخالفت کنیم؛ اما باید بدانیم ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. سینماگران تنها قشری هستند که با قیمت روز اثرشان را تولید می‌کنند و بسیار کمتر از میزان قیمتی که نسبت به تورم منطقی است، محصولشان را می‌فروشند. برای مثال زمانی بلیت در سینماهای لاله‌زار ۳ تومان بود و در سینمای آزادی ۴ تومان و در همان منطقه، شما با همان قیمت یا نهایتا کمی بیشتر از بلیت سینما می‌توانستید یک چلوکباب برگ به عنوان نهار میل کنید. من مثال دقیق زدم و اسناد این قیمت‌ها را دارم و می‌توانم منتشر کنم؛ الان قیمت بلیت سینما در لاله‌زار و همان سینما آزادی اگر ۴۵هزار تومان باشد،‌ همان رستوران همان غذا را ۲۵۰ تا ۴۰۰هزار تومان می‌فروشد. بنابراین اگر قرار بود از همان ابتدا بر اساس تورمی که در کشور ما وجود دارد،‌ قیمت بلیت سینما را افزایش دهیم امروز بلیت سینما باید ۳۰۰ هزار تومان می‌شد.»

شاید ارائه چنین قیمتی برای بلیت سینما کمی عجیب به نظر برسد، اما علی‌ سرتیپی تهیه‌کننده و دارنده چندین پردیس سینمایی نیز نظری مشابه دارد. وی می‌گوید: «با تورمی که این روزها با آن مواجه هستیم قیمت معقول برای بلیت سینما ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان است ولی نمی‌توان چنین قیمت‌گذاری را انجام داد. با این حال دولت باید کمک کند با تعیین قیمتی مناسب، سالن‌های سینمایی به حیات خود ادامه دهند.»

مقایسه با همسایگان

سرتیپی بدون اشاره به تفاوت درآمد مردم ایران با کشورهای دیگر توضیح می‌دهد: در همین همسایگی‌ ما قیمت بلیت سینما در کشور امارات ۱۱ و ۱۲ دلار است ولی در ایران کمتر از یک دلار است؛ یعنی ما ۷۰ تا ۸۰ سنت بلیت سینما را می‌فروشیم، در‌حالی‌که هزینه‌های ما با آن‌ها یکی است؛ مثلا امکاناتی که در ایران‌مال یا پردیس کورش داریم با آنچه در دوبی‌مال هست، فرقی ندارد ولی قیمت بلیت آن‌ها چقدر است و قیمت بلیت سینماهای ما چقدر! وی یادآور می‌شود: علاوه بر این، در همان سینماهای امارات فیلم‌های خارجی هم امکان نمایش دارند و در منطقه پخش می‌شوند ولی ما در بخش تولید فقط با یک محصول بومی طرف هستیم و فیلم‌هایی مثل «آواتار» را نمی‌توانیم اکران کنیم. سرتیپی با اشاره به افزایش قیمت برخی دستگاه‌های لازم برای نمایش فیلم که به عنوان مثال در گذشته ۳۰ میلیون تومان بود ولی الان به ۴۵۰میلیون تومان رسیده است، می‌گوید: ما در مخمصه‌ای گیر کرده‌ایم. شخصا معتقدم حداقل قیمتی که می‌توانیم برای سال آینده تعیین کنیم تا بدون هیچ سودآوری سینما فقط بتواند خرج خود را بگذراند ۸۰هزار تومان است.

چشم به دست دولت

سرتیپی درباره وضعیت سال آینده سینما پیش‌بینی می‌کند: هزینه‌ها و درآمدها با هم نسبتی ندارند و ترازهای مالی سینماها همه منفی است. اگر کمک شود تا سوبسیدی روی بلیت سینما گذاشته شود و مردم هم از سینما استقبال کنند به سال آینده امیدوار خواهیم بود، در غیر این صورت ادامه کار بسیار سخت خواهد بود. علیخانی دیگر تهیه‌کننده نیز بر این باور است که راه برون‌رفت صنعت سینما از مشکلات اقتصادی در کوتاه‌مدت بدون دخالت دولت ممکن نیست و می‌گوید: سال‌های قبل سازمان سینمایی به شکل‌های مختلف به سینماها کمک می‌کرد ولی مدتی است که حمایتی صورت نمی‌گیرد. اگر سینما تعطیل شود وزارت ارشاد و سازمان سینمایی چه خواهند کرد؟ وزارت ارشاد تنها نهادی برای نظارت و برخورد با سینما نیست و باید از سینما حمایت کند. در این شرایط بدون شک اگر وزارت ارشاد حمایتی نکند، هم ثابت ماندن قیمت بلیت و هم افزایش آن به ضرر سینما تمام می‌شود و می‌تواند آن را به تعطیلی بکشاند.