مادر عروسک‌ها رئیس شد

ابتدای شهریور بود که خبر رسید منوچهر شاهسواری از مدیرعاملی خانه سینما استعفا کرده؛ خبری که انتشار آن حکایت از علنی شدن یک‌سری اختلاف‌ درون هیات‌مدیره داشت و حتی به استعفای رئیس هیات‌مدیره هم منجر شد. پس از آن محمدعلی نجفی، رئیس هیات‌مدیره خانه سینما، از این سمت استعفا کرد و دلیل استعفای خود و مدیرعامل این نهاد صنفی را دوگانگی و تشتّت مستمر در تصمیم‌گیری‌های هیات‌مدیره و همچنین شائبه دخالت‌های فراقانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

نجفی در متن استعفای خود تاکید کرده بود که نمی‌تواند با کارشکنی اقلیت جریان‌های متاثر از دخالت‌های خارج از صنف و مخالف موجودیت فراگیر خانه سینما همراهی کند. او در ادامه نوشت که برخی از اعضای هیات‌مدیره خانه سینما تمایلی به برگزاری انتخابات ندارند و در عین حال ابراز امیدواری کرد که انتخاباتی مستقل و عاری از تاثیرات خارج از صنف در خانه سینما برگزار شود تا «هیات‌مدیره‌ای صاحب اراده صنفی» بر سر کار آید. حرف‌های محمدعلی نجفی در آن موقع درست از آب درآمد. پس از حاشیه‌های فراوان و یک بار لغو انتخابات در مردادماه، نهم شهریور ۱۴۰۱ انتخابات خانه سینما برپا و هفت عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل این هیات براساس تعداد آرای کسب‌شده، مشخص شدند. اما این انتخابات زودهنگام قرار بود خانه سینما را مهیای انتخابات اصلی کند؛ اگرچه خانه سینما طبق اساسنامه حدود ۹۰ روز برای انتخاب مدیرعامل فرصت داشت ولی با توجه به شرایط اجتماعی و ناآرامی‌های اخیر کشور که سینما را هم تحت‌تاثیر قرار داد، انتخاب مدیر جدید با سختی‌های دو‌چندانی روبه‌رو شد.

در این زمینه به طور رسمی و غیررسمی گفته می‌شد که در شرایط فعلی کمتر کسی حاضر به پذیرش این منصب است، آن هم اگر حضورش تایید شود. البته از نخستین روز‌های شهریور ۱۴۰۱ که منوچهر شاهسواری، مدیرعامل پیشین خانه سینما، استعفا کرد و هیات‌مدیره تازه انتخاب شد و در ادامه ریاست هیات‌مدیره به محمدمهدی عسگرپور سپرده شد، برای دوره‌ای شش‌ماهه خانه سینما فاقد مدیرعامل بود؛ هرچند در این مدت مدیرعامل پیشین خانه سینما اسناد مالی خانه را امضا می‌کرده، تا امور صنف روی زمین نماند.

با همه این موانع سرانجام روز گذشته این ماجرای پرسروصدا به پایان رسید تا یک نام شناخته‌شده و محبوب به عنوان مدیر این نهاد صنفی انتخاب شود. نخستین مدیرعامل زن خانه سینما در ایران، خالق نوستالژی‌های دوران کودکی؛‌ مرضیه برومند! مرضیه برومند از محبوب‌ترین زنان سینمای ایران چه در میان مخاطبان سینما چه در میان سینماگران است و انتخاب او به عنوان مدیرعامل خانه سینما برای طیفی از سینماگران ایرانی امیدی دوباره برای رونق این نهاد صنفی و سر و سامان دادن به وضعیت فیلمسازی و اکران ایجاد کرده است. آنها معتقدند این سینماگر استخوان‌خردکرده می‌تواند این نهاد صنفی را از پس توفان‌ها عبور دهد و به ساحل آرامش برساند.

دیروز پس از انتخاب او خانه سینما متنی را منتشر کرد و نوشت: مرضیه برومند با بیش از چهل سال سابقه فعالیت، در تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران یکی از مهم‌ترین زنان تاثیرگذار ایرانی است. هیات‌مدیره خانه سینمای ایران به نمایندگی از جامعه اصناف سینمایی با ابراز خشنودی از پذیرش این پیشنهاد از سوی خانم مرضیه برومند، امیدوار است این انتخاب زمینه بهبود وضعیت جامعه سینماگران ایران را فراهم سازد.

این ولی همه ماجرا نیست. مرضیه برومند اگرچه سینماگر و چهره محبوبی است اما انتخابش مخالفانی نیز داشته است. در همین رابطه سایت «تابناک» نوشته به تعداد قابل‌توجهی از مدیران پیشنهاد مدیرعاملی شده؛ اما هیچ‌‌یک از این گزینه‌های مطلوب حاضر به پذیرش مدیرعاملی خانه سینما نشدند و هیات‌مدیره روی دیگر گزینه‌ها به توافق نمی‌رسیدند و به همین دلیل، انتخاب مدیرعامل جامعه اصناف سینمای ایران به درازا کشید. این پیچیدگی انتخاب مدیرعامل نیز به دلیل مجموعه بحران‌هایی است که سینمای ایران در یک سال اخیر با آن دست به گریبان بوده است؛ از یک سو وضعیت اقتصادی بحرانی سینما که تولید را با چالش جدی مواجه کرده و از سویی دیگر حوادث اخیر که سینماگران را بیش از هر صنف دیگری درگیر کرد، مدیریت صنف را بسیار پیچیده کرده است.

رسیدن به یک نقطه بینابینی میان مطالبات سینماگران با دیگر مجموعه‌ها و نهادها، به گونه‌ای که امور با حداقل تنش پیش برود، دشوارتر از قبل شده است. علاوه بر این، در شرایط کنونی کشور، جذب اعتبارات برای جامعه اصناف به قصد پوشش حتی امور عادی نیز به مراتب سخت‌تر شده است. بنابراین مدیرعامل خانه سینما علاوه بر آنکه باید از توان مدیریت بالایی برخوردار باشد و اصناف نیز از او حرف‌شنوی داشته باشند، باید اعتبار بالایی در فضای غیرسینمایی نیز داشته باشد و پشت در مدیران ارشد کشور نماند؛ اتفاقی که در دوره پیشین شاهدش نبودیم.

سایت تابناک در ادامه نوشته است: اکنون مرضیه برومند پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران، این کرسی حساس را با انتخاب هیات‌مدیره خانه سینما در دست گرفته و باید پاسخگوی مطالباتی باشد که منوچهر شاهسواری با وجود ارتباطات بیشتر چه در سطح صنوف، چه در نهادهای سینمایی و چه در مجموعه‌های غیرسینمایی نتوانست پاسخگویش باشد و سیلی از انتقادها متوجهش شد. البته با توجه به آنکه حساسیت نسبت به برومند کمتر است، به نظر می‌رسد جریان مخالف مدیرعامل پیشین خانه سینما که در هیات‌مدیره قبلی بودند و اکنون در صنف فعال‌اند، اکنون موضع سختی در قبال او نخواهند گرفت.