بهار کم‌رونق سینما

در همین رابطه روح‌الله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، گفت با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان شرایط اکران نوروزی متفاوت‌تر از سال‌های قبل بوده و تمایل برخی صاحبان آثار به اکران همزمان با عید سعید فطر، کار چینش فیلم‌ها و رعایت تنوع مضمونی و محتوایی آثار را کمی سخت کرد که با همکاری تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم‌ها و شورای صنفی، چینش آثار برای اکران نوروز به شکلی مناسب انجام شد. سهرابی ادامه داد: انتظار می‌رود با ترکیب فیلم‌ها در ژانرهای مختلف همچون دفاع مقدس، اجتماعی و کمدی در ایام نوروز و البته ایام ماه مبارک و بالاخص شب‌های این ماه مبارک شاهد رونق بیشتر سینماها و استقبال مخاطبان باشیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی با بیان این نکته که فضای اکران نوروزی باید به گونه‌ای باشد که اقشار مختلف مردم بتوانند اثر موردنظر خود را در آن بیابند، خاطرنشان کرد: تعداد محدودی از فیلم‌های فعلی روی پرده که شامل آثاری با مضامین اجتماعی، کودک و نوجوان و کمدی‌ است، چنانچه کف فروش خود را حفظ کنند تا عید فطر روی پرده خواهند بود تا رنگ‌بندی اکران نوروز هم تا حد امکان رعایت شود. فیلم سینمایی «غریب» ساخته محمد‌حسین لطیفی تنها فیلم اکران نوروزی است که در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درآمده و یشترین سیمرغ‌ها را گرفت. این فیلم در بخش‌های جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین فیلم از نگاه ملی، چهره‌پردازی، طراحی صحنه و بازیگر نقش اول زن (پردیس پورعابدینی) موفق به دریافت سیمرغ شد و در بخش مقاومت نیز جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.

«غریب» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را روایت می‌کند. بابک حمیدیان، مهران احمدی، رحیم نوروزی، هژیر سام احمدی، پردیس پورعابدینی، محمد‌رسول صفری و سام کبودوند بازیگران این فیلم هستند. فیلم «ملاقات با جادوگر» به تهیه‌کنندگی حمید اعتباریان و کارگردانی جمشید بهرامیان یکی دیگر از فیلم‌های اکران نورزوی است که سال گذشته در دولت جدید دوباره بررسی شد و توانست پروانه نمایش بگیرد. تهیه‌کننده‌  این فیلم سال قبل گفته بود چون این فیلم کمدی شاد در سبک فیلم سینمایی «سن‌پطرزبورگ» است بنابراین مناسب اکران نوروزی است. در خلاصه داستان آن آمده است: جناب سرهنگ برادری کن ما رو بگیر، من از خجالتت درمیام! امیرمهدی ژوله، مانی حقیقی، هستی مهدوی، نسیم ادبی، علیرضا خمسه و... در این فیلم بازی کرده‌اند.

گزینه دیگر نوروزی فیلم «عروسی خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی است که سال ۹۹ ساخته شده و در دولت جدید، مورد بررسی دوباره قرار گرفت و توانست پروانه نمایش بگیرد. این اثر به تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا درباره خانواده‌ای است که در خانه‌ای قدیمی در دل خیابان فرشته که متعلق به دایی خانواده است زندگی می‌کنند. هر یک از اعضای خانواده از فضای این خانه به نحوی ارتزاق می‌کنند. محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، علیرضا جعفری، فهیمه رحیمیان، سام نوری، پوریا پورسرخ، حسام نواب‌صفوی، کمند امیرسلیمانی، شقایق فراهانی، رامین ناصرنصیر و فهیمه رحیم‌نیا در این فیلم بازی کرده‌اند. آخرین گزینه اکران نوروز هم فیلم عجیب «فسیل» است که اطلاعاتی درباره‌اش منتشر نشده اما می‌گویند به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان ساخته شده است.

گفته می‌شود این فیلم یک کار کمدی است که داستانش در دهه‌های قبل از انقلاب اتفاق می‌افتد. اطلاعات رسمی از بازیگران و دیگر عوامل فیلم منتشر نشده است. آرمین طهماسبی، علی باطنی و کریم امینی به طور مشترک فیلمنامه این فیلم‌ سینمایی را به نگارش درآورده‌اند. کریم امینی کارگردان «فسیل» پیش از این «دشمن زن» و «گربه سیاه» را ساخته اما بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می‌شود. او نخستین بار سال ۱۳۹۲ در فیلم «خواب‌زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی بازی کرد و بعد از آن بازی‌اش در سریال «پرده‌نشین» ساخته بهروز شعیبی به چشم آمد. او بازیگری در سینما را به طور جدی با نقش اصلی فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» در سال ۱۳۹۴ به کارگردانی حسین فرح‌بخش آغاز کرد. حالا قرار است فیلم ناشناخته او در نوروز امسال اکران شود که روزگاری آرزوی سینماگرها نمایش کارشان در این مقطع زمانی بود.