عیدی گرفتن از دست کامبیز درمبخش

درمبخش کاریکاتوریست، طراح و گرافیست ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال سابقه همکاری پیوسته با مطبوعات ایران و جهان داشت. او از نوجوانی همکاری خود را با نشریات ایرانی آغاز کرد و در نهایت کارهایش به مطبوعات داخلی و خارجی از جمله نیویورک تایمز، اشپیگل و... راه پیدا کرد. اولین طراحی‌ او در نشریه ارتش منتشر شد که گفته می‌شود پدرش سردبیر آن بود. زمانی که هنوز به هنرستان می‌رفت آثارش در نشریات مطرح زمان خود منتشر شد. طراحی‌های نوروزی درمبخش را هم می‌توان از جمله آثار شناخته‌شده او دانست. این هنرمند کاریکاتوریست، اولین هنرمند حوزه هنرهای تجسمی از ایران بود که نشان شوالیه را از سفارت فرانسه دریافت کرد (۱۳۹۳). او علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی متعدد، جوایز معتبری را هم در این حوزه دریافت کرده بود. در ۱۳۹۷ نیز در مراسم پایانی ششمین «جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح» یکی از چهار هنرمندی بود که نشان عالی «هنر برای صلح» را به خود اختصاص داد.

این استاد برجسته نقاشی همواره ایده‌های جالبی برای به نمایش گذاشتن عید و بهار در ذهن داشت و این ایده‌ها پس از رنگ گرفتن بر صفحات، پیش روی همه قرار می‌گرفت تا از دیدن آن لذت ببرند. درمبخش از معدود کسانی است که آثارشان مخاطب خاص و عام دارد و هر دو گونه مخاطب می‌توانند درک منحصربه‌فرد و نسبتا جامعی از اثر داشته باشند.

درمبخش با چند خط ساده هنرمندانه منظور خود را به مخاطبش ارائه می‌کرد. او «آدمک»‌های تشکیل‌شده از چند خطش را مانند یک هنرپیشه به بازی می‌گرفت و کار را می‌گرداند.

با وجود اینکه او مینیاتورهای سیاهی را که کشیده بود بسیار دوست می‌داشت اما هر یک از آثارش را می‌توان به نوعی منحصر‌به‌فرد دانست. او از طریق چشم‌ها صحبت می‌کرد و حرف‌هایش راز و رمزی داشت که با خطوطش به دست آورده بود. آثار نوروزی درمبخش هم از جمله آثار دوست‌داشتنی اوست.