«فسیل»؛ رکورددار فروش

 بر اساس اطلاعات سایت سمفا، فسیل در حال حاضر با ۵۴۰ سالن سینما و ۳۵هزار و ۷۷۴سانس بیش از ۱۰۱میلیارد تومان فروش کرده است. تعداد مخاطبان این فیلم حدود دومیلیون و دویست‌هزار نفر است. بر اساس سالنامه‌ آماری سینمای ایران که هر ساله توسط سازمان سینمایی منتشر می‌شود، فیلم اخراجی‌های ۲،  با بیش از ۵میلیون نفر مخاطب، در سال ۱۳۸۸ با متوسط قیمت بلیت ۱۶۷۰ تومان، ۷میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان فروش کرد. به تعبیری اگر این فیلم در حال حاضر اکران شده بود، با متوسط قیمت بلیت ۴۵هزار تومان، بیش از ۲۳۹ میلیارد تومان فروش داشت. بعد از این فیلم، «آدم برفی» ساخته داوود میرباقری با بیش از ۴میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب در سال ۱۳۷۶ مقام دوم را از نظر تعداد بیننده فیلم‌های کمدی در تاریخ سینمای ایران دارد. بعد از این، «خواستگاری» و «کلاه قرمزی و پسرخاله» نیز با جمعیت بالای ۴میلیون نفر از پرمخاطب‌ترین‌ها هستند. سپس نوبت به «هزارپا» می‌رسد که از میان فیلم‌های کمدی دهه اخیر جزو فیلم‌های پرمخاطب است که بالای ۴میلیون نفر مخاطب داشته و در سال ۹۷ توانست ۳۸میلیارد تومان فروش کند.

البته فیلم «عقاب‌ها» را هنوز پرمخاطب‌ترین فیلم کل تاریخ سینمای ایران می‌دانند. این فیلم در سال ۱۳۶۴ توانست با بیش از ۳میلیون نفر تماشاگر، ۲۸میلیون تومان فروش داشته باشد اما اکران این فیلم به خاطر استقبال فوق‌العاده از آن تا چند سال ادامه پیدا کرد و در نهایت تا سال ۱۳۶۹ بیش از ۸میلیون نفر بیننده داشته است. البته بر اساس سالنامه آماری فروش سینمای ایران این فیلم باز به طور پراکنده در سینماهای کشور اکران داشت و تا سال ۱۳۸۵ هم نمایش داشته که جمع کل فروش این فیلم در همه این سال‌ها به عدد ۱۵۶,۶۰۲,۴۵۶ تومان و تعداد بینندگان آن هم به ۱۰,۱۸۰,۵۶۷ نفر می‌رسد. بنابراین دو فیلم در ژانر دفاع مقدس، عقاب‌ها و اخراجی‌ها ۲، به عنوان پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شوند.

منتقدان یکی از دلایل پرمخاطب شدن فیلم «فسیل» را علاوه بر ژانر کمدی آن، جذابیت داستانی و ایجاد حس نوستالژی در بینندگان دانسته‌اند. داستان فیلم به روایت زندگی سه خواننده در دهه ۵۰ می‌پردازد که گروهی با هم تشکیل داده و در پی کسب شهرت هستند. اما روزگار آنها را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند که باید با آنها کنار بیایند. بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا، الناز حبیبی، الهه حصاری، بابک کریمی، سیدجواد هاشمی و غلامرضا نیکخواه از بازیگران این فیلم هستند.