تکرار تراژدی تایتانیک

در همین حال جیمز کامرون، کارگردان فیلم سینمایی «تایتانیک»، روز پنجشنبه گفت: پس از اینکه اطلاعات مشابهی را از منابع خود دریافت کرد، در آغاز جست‌جوی ۴روزه می‌دانست که این شناور از دست رفته است. کامرون به خبرگزاری رویترز گفت: زیردریایی منفجر شده است. او افزود: ظرف یک ساعت تایید شد؛ همزمان با از دست دادن ارتباطات صدای بلندی شنیده شده و همان موقع می‌دانستم چه اتفاقی افتاده است. کامرون در دهه ۱۹۹۰ که برای ساخت فیلم موفق «تایتانیک» در حال تحقیق بود به کاوشگری در اعماق دریا پرداخت و اکنون مالک بخشی از کمپانی تریتون است که زیردریایی‌هایی را برای تحقیق و گردشگری می‌سازد.

او گفت دوشنبه در ایمیلی به همکارانش گفت: تعدادی از دوستان خود را از دست دادیم. پنجشنبه پس از روزها جست‌وجو برای یافتن زیردریایی مفقودشده، گارد ساحلی آمریکا اعلام کرد اعضای زیردریایی تایتان احتمالا بلافاصله بر اثر یک انفجار فاجعه‌بار هنگام فرود آمدن بر لاشه کشتی تایتانیک در دومایلی زیر سطح اقیانوس اطلس کشته شده‌اند. تایتان از صبح یکشنبه و حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از غواصی دو‌ساعته تا معروف‌ترین کشتی غرق‌شده جهان ارتباطش را از دست داد و ناپدید شد. اکنون گارد ساحلی تایید کرده که ۵ قطعه اصلی تایتان ۷/ ۶متری را در میدان ناپدید شدنش یافته است.

پس از اعلام مرگ آنها، کامرون گفت ای کاش زودتر زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد. علت انفجار تایتان مشخص نشده است، اما کامرون می‌گوید او تصور می‌کند هشدار منتقدان مبنی بر اینکه لایه‌لایه شدن فیبر کربن و بدنه تیتانیوم که در طول زمان منجر به شکست تدریجی می‌شود، درست باشد. او افزود: من از شباهت این فاجعه به خود فاجعه تایتانیک متعجبم. آنجا هم بارها به کاپیتان درباره کوه یخ در جلوی کشتی هشدار داده شد، با‌این‌حال او در یک شب بدون ماه با سرعت تمام داخل یک میدان یخ شد و درنتیجه بسیاری جان باختند. برای ما این یک تراژدی است که رویدادی بسیار مشابه که در آن به هشدارها توجهی نشده و دقیقا در همان مکان اتفاق بیفتد. با وجود همه تجربه‌های زیردریایی‌ها در سراسر جهان فکر می‌کنم این واقعا سوررئال است.