روزهای ناامن کتاب‌خوان‌ها در کتابخانه ملی

تصاویر و گلایه‌هایی که از این موضوع در خبرگزاری ایرنا منتشر شده‌ نگران‌کننده است. گویی مدیریت نهادهای فرهنگی صرفا به دیوارها و محیط داخلی و کارمندان محدود شده است! درست شبیه چیزی که پیرامون بنا و مجموعه «تئاتر شهر» رخ می‌دهد و سال‌هاست که مورد اعتراض تئاتری‌هاست. داستان وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که بدانیم چند سالی است اعضای کتابخانه ملی، پیگیر نبود امنیت خودروهای خود در بلوار این کتابخانه هستند و پیگیری‌هایشان نتیجه نداشته و مدیران کتابخانه ملی می‌گویند، پارکینگ ندارند و مسوولیتی متوجه آنها نیست.

آرامش دزدها در حضور دیگران؟

بلوار سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مکانی است که مخاطبان این کتابخانه می‌توانند اتومبیل خود را در آن پارک کنند. با اینکه در برخی از نقاط کیوسک‌های حراست وجود دارد، اما مسوولان حراست در محیط گشت‌زنی نمی‌کنند. پارک اتومبیل در بلوار سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای همگان امکان دارد، اما به گفته اعضای این کتابخانه بیش از ۹۹ درصد اتومبیل‌های پارک‌شده در این بلوار به اعضای کتابخانه تعلق دارد، زیرا اعضای کتابخانه ملی نمی‌توانند از پارکینگ آن استفاده کنند. چند سالی است اتومبیل‌هایی که در بلوار سازمان اسناد و کتابخانه ملی پارک می‌شوند، مورد سرقت قرار می‌گیرند. مساله دزدی ادامه دارد و بیشتر هم شده است.

اعضای کتابخانه ملی از روزی حداقل دو مورد دزدی در این بلوار خبر می‌دهند. موارد هم متفاوت است؛ از ضبط تا کامپیوتر، از چهارچرخ اتومبیل تا کل یک وسیله نقلیه (۲۰۶ تا پراید، مزدا تری تا زانتیا) به سرقت می‌رود. این روند نشان‌دهنده اطمینان دزدها از امن بودن محیط برای فعالیتشان است، زیرا وقتی چهار لاستیک یک اتومبیل دزدیده می‌شود، به این معنی است که دزد در روز روشن زمان زیادی را صرف این کار کرده است.

افرادی که اتومبیل آنها از بلوار سازمان اسناد و کتابخانه ملی دزدیده شده است، وقتی از حراست کتابخانه خواستار ارائه فیلم دوربین‌های این محوطه شدند، متوجه شدند کیفیت فیلم‌ها خیلی پایین است و اگرچه به صورت کلی معلوم است که کسی در حال دزدیدن یک خودرو است، اما چهره دزد قابل‌تشخیص نیست. به گفته یکی دیگر از اعضای کتابخانه ملی، داخل این کتابخانه بیش از هزار دوربین مداربسته در سالن‌ها نصب شده است.

خفت گیری از اعضا، بیخ گوش کتابخانه

مشکلات اعضا در کتابخانه ملی همین‌جا تمام نمی‌شود، از صندلی‌های شکسته و پایین بودن درجه آب‌سردکن اگر بگذریم، برخی از اعضای کتابخانه ملی خبر از خفت‌گیری و آزار اعضای زن این کتابخانه در مسیر رفتن به متروی حقانی می‌دهند. تعدادی از اعضای زن این کتابخانه بعد از تکرار دزدی‌ها، با مترو به کتابخانه ملی می‌روند. کتابخانه ملی دو درِ شرقی و غربی دارد، درِ غربی روبه‌روی باغ کتاب باز می‌شود. به گزارش ایرنا، این مساله هم توسط اعضای کتابخانه ملی پیگیری شده است. آنها خواستند درِ غربی هم فعال باشد تا اعضا مجبور به دور زدن از پشت کتابخانه ملی نباشند و از داخل محیط کتابخانه به مترو حقانی بروند. اما هنوز به این درخواست هم رسیدگی نشده است. از طرفی مسوولان کتابخانه ملی قول ساخت اتاقک نگهبانی برای ایجاد محیط امن پشت کتابخانه را داده‌اند، این در حالی است که بعد ۵ تا ۶ ماه هنوز این اتاقک ساخته نشده است. بعد از شهریور سال گذشته اتاقک ۳۰متری ساخته شد اما هنوز داخل آن آماده فعالیت نشده است.

پاسخ مسوولان کتابخانه ملی

مسوولان کتابخانه ملی بعد از گسترش اعتراض‌ها و انتشار آن در فضای مجازی، اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کردند: «پس از انتشار خبر مبنی بر سرقت از خودروهای شخصی در خیابان‌های اطراف کتابخانه ملی و بیان این مطلب که این دزدی‌ها در پارکینگ این سازمان انجام شده ‌است، برای روشن شدن موضوع و رفع شبهات به استحضار افکار عمومی می‌رساند سازمان اسناد و کتابخانه ملی پارکینگ مخصوص اعضای محترم کتابخانه ندارد و محل توقف ماشین‌ها که در بلوارهای شهری و معابر عمومی قرار دارد مانند دیگر خیابان‌های عمومی شهر تهران است و سازمان اسناد و کتابخانه ملی اختیاری در خصوص این بلوار و معابر عمومی ندارد. البته با عنایت به دغدغه اعضای محترم کتابخانه ملی، در سنوات گذشته مکاتباتی با مسوولان انتظامی در خصوص ایجاد ایستگاه‌های پلیس در مجاورت کتابخانه انجام شده است.

خوشبختانه مدیریت محترم منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد، از سال گذشته احداث پارکینگ عمومی را که در ضلع شمالی ساختمان کتابخانه ملی قرار دارد آغاز کرده و عملیات عمرانی آن پس از سال‌ها وقفه با پیگیری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مدیریت محترم منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد و اهتمام شهردار محترم تهران هم‌اکنون در حال پیگیری است.»