یاد استاد‌

حامد بهداد، ‌‌‌‌‌‌‌ بازیگر مطرح در بخشی از این نشست که در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر برپا شده بود گفت: معجزه‌‌‌‌‌‌‌ای است که کسی چون او راه را برای درک همه گروه‌های سنی از تئاتر باز‌می‌گذارد، کسی که این‌چنین درباره درام می‌دانست و درک عمیق خود را از هنر تئاتر به همه مخاطبان منتقل می‌کرد. بهداد با اشاره به بازیگران پرشماری که از شاگردان سمندریان بوده‌‌‌‌‌‌‌اند، افزود: از زیر دستش‌هزاران بازیگر درآمدند. چگونه با چنین دانشی، این همه هنرجو را تحمل کرد و قطره‌چکانی به آنها تئاتر یاد داد. این صبر او در آموزش بسیار است. رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون نیز با ابراز خوشنودی از حضور جوانان در این نشست گفت: از حضور این همه جوان بسیار حیرت زده‌‌‌‌‌‌‌ام. خیلی از شما ممکن است استاد سمندریان را ندیده باشید اما حضورتان در این برنامه، به این معناست که حمید سمندریان زنده است. 

این بازیگر که در چند نمایش سمندریان بازی کرده است، اضافه کرد: او همیشه حیرت‌‌‌‌‌‌‌زده بود. حیرت یکی از وجوه آفرینش و خلق اثر هنری است. وقتی به همه‌چیز جهان عادت کنیم، دیگر حیرت‌‌‌‌‌‌‌زده نمی‌شویم، درحالی‌که جهان سرشار از شگفتی است و سمندریان یکی از بزرگ‌ترین الگوها در این زمینه بود. او همیشه حیرت می‌کرد و عادت نمی‌کرد و مثل یک جوان همیشه شور و حال داشت.  این دانشجوی سابق سمندریان ادامه داد: بهتر است به‌جای توصیف خوبی‌‌‌‌‌‌‌های او که همه انجام می‌دهند، از ایشان انتقاد کنیم. یکی از بزرگانی که اجازه نقد او را نداشتیم، استاد سمندریان بود در حالی‌که خود او انتقادپذیر بود و همچنان از کار جهان حیرت می‌کرد.کیانیان با ذکر برخی انتقادات از شیوه کار سمندریان، تاکید کرد: اگر امروز غولی در جهان دیده نمی‌شود، به این دلیل است که پر از غول هستیم و همه خیلی چیزها را می‌دانیم.

امروزه مهم‌ترین نکته این است که چگونه از آگاهی‌‌‌‌‌‌‌های خود خلاقانه‌‌‌‌‌‌‌ترین استفاده را داشته باشیم. کاوه سمندریان فرزند حمید سمندریان و هما روستا نیز در بخشی از «شب حمید سمندریان» گفت: پدرم مرا بر آن داشت تا رشته‌‌‌‌‌‌‌ای غیر‌هنری بخوانم و شغلی به‌جز کار هنری داشته باشم. او همیشه می‌‌‌‌‌‌‌گفت در فضای هنری کار با شرافت خیلی سخت است. او افزود: توصیه پدرم به من، حفظ آکادمی سمندریان بود تا‌ سنت آموزشی آن از بین نرود. امروز خوشحالم که او نمرده بلکه در شاگردانش تکثیر شده و گوشه‌‌‌‌‌‌‌هایی از عشق او به تئاتر در آنها وجود دارد. این هنر در آنها زندگی می‌کند و امیدوارم هریک از ما یک پله آن را به جلو ببریم.  احمد ساعتچیان ومحمودرضا رحیمی از دیگر هنرمندانی بودند که در این مراسم درباره ویژگی‌های شخصیتی و هنری سمندریان سخن گفتند.