ایستگاه پایانی «زیر‌زمینی‌ها»

«زیرزمینی‌ها» اولین بار سال ۹۶ با نام «به علت ضیق مکان» در مشهد روی صحنه رفت و اتفاقا در این شهر هم با استقبال روبه‌رو شد و پس از پنج سال وکیلی تصمیم گرفت با گروهی متفاوت اثرش را در تهران هم روی صحنه ببرد. داستان این تئاتر درباره وضعیت زندگی خانواده‌ای از قشر ضعیف جامعه است که با فروش تمام دارایی خود خانه‌ای را پیش‌خرید کرده و مجبور می‌شوند برای مدتی در زیرزمینی بسیار کوچک زندگی کنند.

امیر کربلایی‌زاده که در این نمایش نقش پدر خانواده را بازی می‌کند گفت: برای من تفاوت نقشم با کارهای قبلی‌ام خیلی اهمیت دارد. سال ۱۴۰۱ در نمایش «شام خداحافظی» حضور داشتم و نقش یک کاراکتر خارجی را بازی می‌کردم. نمایش‌نامه خارجی بود و من نقش ناشری را داشتم که مشکلاتی در زندگی زناشویی و با رفقایش داشت. امسال حضور در نمایش «زیرزمینی‌ها» به لحاظ تفاوت شکل و شمایل و نوع کمدی‌اش همان چیزی بود که در این زمان نیاز داشتم. او افزود: حامد وکیلی در کارگردانی بسیار طناز و همراه است و سعی می‌کند محیطی به وجود بیاورد که بازیگرها با آرامش و تعامل به نتیجه دلخواهشان برسند و من از کار کردن کنارش لذت بردم. کربلایی‌زاده «زیرزمینی‌ها» را اثری کمدی‌تراژیک معرفی کرد و افزود: این نمایش داستانی جدی است در موقعیتی کمدی. یکی از جذابیت‌های متن این است که تراژدی در عین کمدی و کمدی در عین تراژدی دارد. کربلایی‌زاده افزود: نمایش باید مخاطب خود را علاوه بر خنداندن به اندیشیدن نیز دعوت کند. اثری که تماشاگر را با بطن جامعه روبه‌رو می‌کند، مخاطب را با خود همراه کرده و به دل قصه می‌برد.

 چنین نمایشی ارزش دیدن دارد و «زیر‌زمینی‌ها» از جمله این نمایش‌هاست. او با اشاره به تعداد اندک اجراها در نمایش‌های حرفه‌ای گفت: ماحصل چند ماه تمرین گروه‌های نمایشی صرفا به ۳۰ اجرا یا کمتر محدود می‌شود. امیدوارم شرایطی ایجاد شود که کارها تعداد اجرای بیشتری داشته باشند و مخاطب‌های بیشتری بتوانند نمایش‌ها را ببینند. از طرف دیگر شرایطی پیش آید که تئاتر هم بتواند تبلیغات مناسب داشته باشد و جزو اولویت‌های خانواده‌ها و در سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد. نقش مسوولان در این اتفاق خیلی مهم است که امیدوارم این مسائل را مورد توجه قرار دهند. حامد وکیلی، امیر کربلایی‌زاده، مرضیه صدرایی، جواد خواجوی، مهسا سرخوش، هانیه کریمی و آیناز آقاسی به عنوان بازیگر در نمایش «زیرزمینی‌ها» حضور دارند که امروز چهارشنبه و فردا پنج‌شنبه ساعت ۱۹:۳۰ آخرین اجراهایش در مجموعه «تئاتر شهرزاد» روی صحنه خواهد رفت.