گارد هنرمندان مقابل هوش مصنوعی

بازار موسیقی

رسانه «ورایتی» به تازگی درباره اقدامات حقوقی صورت‌گرفته در رابطه با نحوه استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی گزارشی منتشر کرده و نوشته است: گروه موسیقی «یونیورسال» بزرگ‌ترین شرکت حقوق موسیقی در جهان، از کنگره ایالات متحده برای مبارزه با نقض حق چاپ توسط افرادی که از فناوری جدید هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و آن را توسعه می‌دهند، درخواست کمک کرده است. طبق گزارش بخش  «Music Business Worldwide» شرکت یونیورسال از صاحبان کپی‌رایت درخواست کرده که از مدل‌های آموزشی هوش مصنوعی آگاهی داشته باشند و اینکه تمام «محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی» باید به این صورت درست و منظم برچسب‌گذاری شود.

«ورایتی» در ادامه نوشته است: صنعت موسیقی به‌سرعت به رشد سریع فناوری هوش مصنوعی و پیچیدگی‌های قانونی آن واکنش نشان داده است.پیش از این پل مک‌کارتنی، ترانه‌سرا و خواننده انگلیسی‌تبار، فاش کرده بود که از هوش مصنوعی برای پاکسازی یک ضبط قدیمی از جان لنون استفاده شده است تا به این واسطه آهنگ جدیدی از «بیتلز» بسازد. مک‌کارتنی این اثر در حال ساخت را آخرین نسخه اصلی گروه «بیتلز» می‌داند. «ورایتی» نوشت: تا به امروز آثار جعلی زیادی به واسطه هوش مصنوعی ساخته شده که مورد استقبال هم قرار گرفته‌اند. این احتمال وجود دارد که با فشار «یونیورسال» این آثار حذف شوند.

کمپینی برای هنر انسانی

«یونیورسال» یکی از چهل سازمانی است که با حضور در کمپین «Human Artistry» در پاسخ به صنعت موسیقی ایجاد‌شده بر اساس هوش مصنوعی واکنش نشان داده است. آکادمی ضبط، انجمن ملی ناشران موسیقی و صنعت ضبط برخی از اعضای این کمپین هستند. هدف از تشکیل کمپین «Human Artistry» اطمینان از به‌کارگیری درست هوش مصنوعی در موسیقی است. این تشکل خواهان استفاده از هوش مصنوعی در راستای فرهنگ و هنر انسانی است و از بهره‌گیری اصولی و به‌کار‌گیری بهترین شیوه‌های استفاده از هوش مصنوعی حمایت می‌کند. بیانیه پایانی هارلستون همچنین به برخی از نکات مثبت هوش مصنوعی اشاره و تاکید کرده که استفاده از شباهت شخصی «بدون مجوز» و بدون رضایت مولف به لحاظ اخلاقی به هیچ‌وجه کار درستی نیست.

هشدار نویسندگان

نگرانی‌ها اگرچه در حوزه موسیقی بیشتر است اما ادبیاتی‌ها، داستان‌نویسان، هنرمندان تجسمی و سینماگران نیز درباره گسترش بی‌رویه هوش مصنوعی بسیار نگران هستند. روز گذشته ۸ هزار نویسنده هالیوودی در نامه‌ای نسبت به گسترش این ابزار تکنولوژیک جدید هشدار دادند. نویسندگانی چون مارگارت اتوود، نویسنده سرشناس کانادایی، و فیلیپ پولمن، نویسنده بریتانیایی، و هشت‌هزار نفر دیگر نامه‌ای سرگشاده امضا کرده‌اند که در آن خواسته شده است در صورت استفاده از اثر یک نویسنده توسط هوش مصنوعی اجازه گرفته و غرامت داده شود.

این نامه سرگشاده که توسط انجمن نویسندگان، بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای نویسندگان آمریکا، ایجاد شده است، خطاب به مدیران عامل کمپانی‌های هوش مصنوعی چون Open AI ، Meta و... نوشته شده و از این رهبران هوش مصنوعی سه خواسته داشته است: «برای استفاده از مطالب دارای حق چاپ مجوز دریافت کنند، به نویسندگان بابت گذشته و استفاده مداوم از آثارشان به طور عادلانه غرامت پرداخت کنند و به نویسندگان برای استفاده از آثارشان در خروجی هوش مصنوعی غرامت عادلانه پرداخت شود، خواه این خروجی‌ها قانون فعلی را نقض کنند یا خیر.»

نویسندگان آمریکا در حالی نسبت به استفاده از آثارشان در هوش مصنوعی هشدار داده‌اند که انجمن نویسندگان سینمایی و تلویزیونی آمریکا و اتحادیه بازیگران آمریکا نیز درحال‌حاضر در اعتصاب به سر می‌برند و یکی از خواسته‌های اصلی آنها رسیدگی به نحوه استفاده از هوش مصنوعی است.

کامرون: نگران هسته‌ای هستم نه ادبیات!

همچنین برخی هنرمندان هم درباره استفاده از هوش مصنوعی در آثار هنری موضع‌های جالبی گرفته‌اند. جیمز کامرون، کارگردان برجسته هالیوودی، در مصاحبه‌ای درباره اینکه هوش مصنوعی بتواند «داستان خوبی» بنویسد، ابراز تردید کرده و گفته است: معتقد نیستم که یک ذهن بی‌جسم با توجه به آنچه در دیگر ذهن‌ها تجسم‌ یافته، بتواند درباره زندگی‌، عشق، دروغ، ترس و مرگ بنویسد. همه این مفاهیم به سالاد کلمات بدل می‌شوند و هرگز چیزی نمی‌شود که مخاطب را تهییج کند. برای نوشتن باید انسان بود. من کسی را نمی‌شناسم که حتی فکر کند هوش مصنوعی بتواند فیلم‌نامه بنویسد. کامرون افزود: بیایید ۲۰ سال صبر کنیم و اگر هوش مصنوعی برنده اسکار بهترین فیلم‌نامه شد، آن‌وقت آنها را جدی بگیریم.

در‌حالی‌که کامرون نسبت به تبدیل شدن ربات‌های هوش مصنوعی به فیلم‌نامه‌نویس مشکوک است، اما بیش از همه نگران است که هوش مصنوعی یک کشتار واقعی هسته‌ای را رقم بزند. او گفت: باید پول را دنبال کرد. چه کسی این چیزها را می‌سازد؟ یا آنها را برای تسلط بر سهام بازار می‌سازند که پس به آن حرص و طمع می‌آموزند، یا آن را برای اهداف دفاعی می‌سازند که پس به آن پارانویا می‌آموزند. فکر می‌کنم هوش مصنوعی مسلح بزرگ‌ترین خطر است. کامرون ادامه داد: من فکر می‌کنم که ما وارد مسابقه تسلیحات هسته‌ای با هوش مصنوعی خواهیم شد و مطمئنا افرادی هستند که این کار را انجام دهند … می‌توان یک هوش مصنوعی را در یک صحنه جنگی تصور کرد، همه‌چیز فقط توسط رایانه‌ها با سرعتی که انسان‌ها دیگر نمی‌توانند رقابت کنند، مبارزه می‌کنند و شما توانایی کاهش تنش را ندارید. وی در ادامه گفت: من سال ۱۹۸۴ هشدار دادم و شما گوش نکردید.

آنتونیو باندراس، بازیگر و کارگردان اسپانیایی، هم به‌تازگی در مصاحبه‌ای که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ساخته شدن «نقاب زورو» انجام داده، از هشداری که اسپیلبرگ به وی داده بود یاد کرد. این فیلم ماجراجویی به کارگردانی مارتین کمبل که توسط آمبلین اینترتینمنت به مدیریت استیون اسپیلبرگ ساخته شد در سال ۱۹۹۸ موفق شد فروشی ۲۵۰‌میلیون دلاری را ثبت کند. باندراس یادآوری می‌کند که در صحنه‌ای از فیلم اسپیلبرگ هم حضور داشت و با او در مورد آینده بازی واقعی در برابر بازی با استفاده از CGI صحبت کرد. باندراس گفته است: یک بار وقتی داشتیم فیلم‌برداری می‌کردیم استیون اسپیلبرگ به من گفت این احتمالا یکی از آخرین وسترن‌هایی است که مثل وسترن‌های قدیم، با صحنه‌های واقعی با اسب‌های واقعی و در مکانی واقعی فیلم‌برداری شده است. همه‌چیز تغییر خواهد کرد. آنها تغییر خواهند کرد و به‌سرعت هم تغییر خواهند کرد و به همین دلیل تو باید به این فیلم افتخار کنی.