کشف تماشاخانه امپراتور نرون در «واتیکان»

نام این سالن تئاتر از «نرون کلاودیوس سزار آگوستوس ژرمانیکوس» گرفته شده است که از سال ۵۴ پس از میلاد تا زمان مرگش در سال ۶۸ به عنوان امپراتور روم فعالیت کرد. مقامات، کشف این تماشاخانه را که درست در شرق شهر واتیکان قرار دارد، «استثنایی» توصیف کرده‌اند. بر اساس گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، ‌این تماشاخانه احتمالا همان جایی بود که «نرون» در آن شعر تمرین می‌کرد و تماشاگرِ اجراهای موسیقی بود.

«نرون» ‌بیش از هزار سال پس از مرگش، هنوز یکی از بدنام‌ترین فرمانروایان روم باستان است که متهم به نواختن ساز خود درحال آتش‌سوزی مهیب شهر است. با اینکه در مورد قساوت و ضعف در حکومت‌داری دوران فرمانروایی او مطالب زیادی نوشته شده است و او ظاهرا مادر و دو همسرش را کشته و پول‌های روم را با ولخرجی استفاده می‌کرده، اما از او به عنوان یک عاشق موسیقی و هنر نیز یاد می‌شود که در نهایت، اجراهای عمومی در تماشاخانه‌اش را پیشنهاد داد. این اقدامی بود که از اغلب اشراف‌زادگان انتظار نمی‌رفت. «نرون»‌ به‌ویژه شیفته نواختن «کیتارا» نوعی چنگ قابل حمل و نقل بود که از هفت زِه تشکیل شده بود.

زمانی که «گارد پرایتوری قدرتمند»، سربازان ویژه مسوول حفاظت از امپراتور، حمایت از «نِرون» ‌را سلب کردند، او جان خود را گرفت. کاوشگران انواع آثار باستانی را که در میان ویرانه‌های این بنا پراکنده شده بودند نیز کشف کردند. از جمله این آثار تاریخی به هفت جام نفیس قرون‌وسطایی، دیگ و خمره‌های سفالی، ظروفی برای پخت نان، چندین سکه، شانه‌های ساخته‌شده از استخوان و قطعات متعددی از آلات موسیقی می‌توان اشاره کرد.همچنین از بقایای ساختمان تماشاخانه، ستون‌های مرمرین و گچ‌های تزئینی مزین ‌شده با ورق طلا کشف شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این کشف زمانی رخ داد که کارگران در حال کار در «Della Rovere»، یک کاخ قرون‌وسطایی بودند تا در بخشی از آن یک هتل مجلل جدید ساخته شود. بقایای این تماشاخانه زیر باغ این کاخ کشف شده است.آثار تاریخی‌ای که اخیرا در این مکان کشف شده‌اند برای عموم مردم به نمایش گذاشته خواهند شد.