فریدون جیرانی مجوز گرفت

پرسش و پاسخ فریدون جیرانی با یکی از مخالفان فیلم در جلسه افتتاحیه نمایش: جیرانی می‌گوید انتشار سخنانش ناجوانمردانه بود

فیلم جنجالی در صدر جدول فروش سینماها قرار گرفت

جلسه شورای صدور پروانه فیلمسازی ۳۵ میلیمتری برای ۴ پروژه سینمایی پروانه ساخت صادر کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، «دهلیز» به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی و کارگردانی بهروز شعیبی، «شمشیر و اژدها» به تهیه‌کنندگی شفیع آقا محمدیان (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) و کارگردانی محمد رضا اسلاملو، «زندگی دوگانه فیروز» به تهیه‌کنندگی رحمان سیفی‌آزاد و کارگردانی فریدون جیرانی و «موج کوتاه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مرتضی آتش زمزم عناوین پروژه‌هایی است که از این شورا پروانه ساخت دریافت کرده‌اند.

همچنین فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی درباره «من مادر هستم» به برخی از پرسش‌ها و ابهامات معترضان درباره «خیانت و عشق ضربدری»، «اشاعه منکر در فیلم»، «مشروب‌خواری در فیلم»، «تابو بودن صحنه‌های فیلم»، «انتشار گفت‌وگو با معترضان در سینما آفریقا» و... پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا فریدون جیرانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی معتقدند «من مادر هستم» تابوشکنی کرده است، ابتدا به حواشی اکران خصوصی «آدم برفی» و در عین حال چند سال بعد اکران سینمایی و نمایش تلویزیونی بدون مشکل آن، یادآور شد: این فیلم تابوشکنی نکرده است. این فیلم یک ملودرام است که من تاکید داشتم که حتما با پیام اخلاقی همراه باشد. می‌خواستم بگویم در این ملودرام که درباره یک خانواده از هم پاشیده است اگر آنها از سبک زندگی کاملا وارداتی استفاده نمی‌کردند با چنین فجایعی که می‌بینید، روبه‌رو نمی‌شدند.

کارگردان «من مادر هستم» درباره اینکه استناد برخی از معترضان به صحنه‌های مشروب‌خواری و... در فیلم است، تصریح کرد: تاکید من این است که ما برای اولین بار مشروب‌خواری را به نمایش نگذاشته‌ایم که یک تابوشکنی‌ در این زمینه کرده باشیم، من بر این موضوع تاکید دارم. در سریال «مرگ تدریجی یک رویا» یا سریال «در چشم باد»، می‌بینیم که خانواده‌های مرفه لاییک، مشروب می‌خورند. در همین سریال «کلاه‌پهلوی» هم می‌بینید که مشروب استفاده می‌شود. طبیعتا وقتی شما می‌خواهید بگویید که مشروب خوردن چیز بدی است و چه اتفاقات بدی را رقم می‌زند، باید نشان بدهید که مصرف می‌شود. ضمن آنکه در «من مادر هستم»، من اصلا استفاده ابزاری از مشروب‌خواری نکردم.

تمام حرفم درباره برخی از خانواده‌هاست

جیرانی با اشاره به هدفش از استفاده صحنه‌های مشروب‌خواری در فیلمش گفت: حرفی که می‌خواهم در فیلم بزنم این است که الان یکسری در خانواده‌هایشان مشروب‌خواری را عادی می‌دانند، اما ببینید که در همین خانواده‌هایی که این امر عادی است، براثر این مشروب‌خواری چه فجایعی پیش می‌آید. در هر صورت اکنون در جامعه ما برخی می‌گویند خوردن کمی مشروب هیچ اشکالی ندارد و عادی است. در واقع براساس زندگی خانواده اروپایی که در فیلم‌ها یا از نزدیک می‌بینند چنین چیزی را عادی می‌پندارند و می‌گویند دختر و پسر می‌توانند مثل یک خانواده اروپایی مشروب بخورند و... اما واقعا در جامعه ما چنین چیزی نمی‌شود و فاجعه به بار می‌آید. تمام حرف من به آن برخی از خانواده‌ها است.

انتشار گفت‌وگو ناجوانمردانه بود

مجری سابق برنامه‌ «هفت» در بخش دیگری از نشست ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره‌ رسانه‌ای شدن گفت‌وگویش با انصار حزب‌الله، توضیح داد: با صراحت همین‌جا می‌گویم. در گفت‌وگوی سینما «آفریقا» با معترضان، من اصلا مقصودم این نبوده که بگویم «اگر کم می‌خورد...». من در کل آن نوع زندگی و این رفتار را تقبیح کرده‌ام. وی همچنین درباره انتقادش از انتشار این گفت‌وگو اظهار کرد: انتشار آن گفت‌وگو به شدت هم در حق من و هم در حق آن دوستان معترض که با من صحبت می‌کردند، ناجوانمردانه بود. شب نمایش خصوصی فیلم در سینما «آفریقا»، دوستانی که خودشان را منتسب به انصار حزب‌الله و سایر گروه‌ها می‌کردند، دور من را گرفتند و یکسری سوالات را در فضای بسیار شلوغی پرسیدند و من هم در همان فضای شلوغ، پاسخ‌هایم را می‌دادم. مشکل آنجاست که اولا پرسش‌ها و پاسخ‌ها کامل منتشر نشد و به نوعی این‌کار به ذهن مخاطب جهت داد. ثانیا آن گفت‌وگوها بسیار خصوصی و در یک فضای بسیار عامیانه مطرح می‌شد. آن دوستان سوالاتشان را به صورت گفت‌وگوی محاوره‌ای، عامیانه و به شدت خصوصی با کارگردان مطرح می‌کردند و من هم به شدت محاوره‌ای، عامیانه و خصوصی برای آن دوست سوال‌کننده پاسخ می‌دادم. انتشار چنین گفت‌وگویی آن هم گزینشی کاری غیراسلامی بود.

نخستین آمار فروش فیلم‌های جنجالی اکران:

«من مادر هستم» با ۱۲۵ میلیون تومان در صدر جدول فروش

اکران‌های تازه سینمای ایران در میان اعتراض‌ها و تحریم‌ها آغاز شده و به نظر می‌رسد فیلم‌های اکران شده در ابتدای کار فروش مناسبی به دست آورده‌اند. به گزارش سایت کافه سینما و با گذشت کمتر از یک هفته از اکران سه فیلم بی‌خود و بی‌جهت، زندگی خصوصی آقا و خانم میم و من مادر هستم، فیلم تازه روح‌الله حجازی تا این لحظه ۵۰ میلیون تومان در سینماهای تهران فروخته است. بی‌خود بی‌جهت (یکی از فیلم‌های تحریمی حوزه) تا کنون ۷۰ میلیون تومان فروش داشته و فیلم جنجالی این روزها، من مادر هستم با ۱۲۵ میلیون تومان در صدر جدول فروش روزانه قرار گرفته است.