حمایت پردرآمدها از کم‌درآمدهای هالیوود

هالیوود ریپورتر در این زمینه گزارش داده است که پردرآمدترین بازیگران هالیوود، از جمله مریل استریپ و اپرا وینفری، هر یک حداقل یک‌میلیون دلار به برنامه کمک‌رسانی اضطراری به اعتصاب‌کنندگان اهدا کرده‌اند. انجمن بازیگران به این ترتیب تاکنون بیش از ۱۵میلیون دلار از بازیگران پردرآمد هالیوود کمک مالی دریافت کرده تا به هنرمندانی که در جریان اعتصاب بازیگران با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند کمک کند. جورج کلونی، مت دیمون، لئوناردو دی‌کاپریو، هیو جکمن، دواین جانسون و نیکول کیدمن از جمله کسانی هستند که یک میلیون دلار یا بیشتر اهدا کرده‌اند.

جنیفر لوپز و بن افلک، رایان رینولدز و بلیک لایولی، جولیا رابرتز و آرنولد شوارتزنگر هم با کمک‌های مالی قابل‌توجه وارد میدان شده‌اند. انجمن بازیگران بنیادی غیرانتفاعی است که از سال ۱۹۸۵ تاسیس شده است و اکنون با حمایت بازیگران پردرآمد تلاش می‌کند اعتصابی که تولید در هالیوود را تا حد زیادی متوقف کرده، ادامه دهد. دواین جانسون نخستین چهره‌ای بود که قدم پیش گذاشت و پس از آن جورج کلونی و مریل استریپ به‌سرعت این راه را دنبال کردند.

استریپ با انتشار بیانیه‌ای نوشت: روزهایی را به یاد می‌آورم که به عنوان پیشخدمت، نظافتچی و تایپیست کار می‌کردم. حتی زمانی را به یاد می‌آورم که در خط بیکاری بودم. حالا خوش‌شانس هستم که می‌توانم از کسانی حمایت کنم که می‌خواهند مبارزه کنند. ما با هم در برابر این شرکت‌های قدرتمند که می‌خواهند انسانیت، کرامت انسانی و حتی انسان‌ها را از حرفه ما خارج کنند، خواهیم ایستاد. کلونی هم در بیانیه‌ای گفت: ما روی شانه‌های افرادی مانند بت دیویس و جیمی کاگنی ایستاده‌ایم و زمان آن رسیده که نسل ما هم تلاش خودش را بکند. اعضای انجمن بازیگران در ماه ژوئیه پس از اینکه نتوانستند با استودیوها و پخش‌کننده‌ها برای تنظیم قرارداد جدید به توافق برسند، مانند انجمن نویسندگان آمریکا وارد اعتصاب شدند.

 تلاش برای احیای همکاری

از آنجا که نخستین بار نویسندگان و فیلم‌نامه‌نویسان جرقه‌های اعتصاب را زدند، کمپانی‌های فیلمسازی امیدوارند شکستن این اعتصاب از طریق مذاکره با این صنف صورت بگیرد. به همین دلیل جسته‌وگریخته تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته که اگر چه کورسوی امیدی در آن وجود دارد اما در مجموع ناکام بوده است. به گزارش رویترز، انجمن نویسندگان آمریکا در بیانیه‌ای که پس از جلسه روز جمعه ۱۳ مرداد منتشر شد، اعلام کرد اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون آمادگی دارد پیشنهادهای خود را درباره حداقل حقوق تلویزیونی و بحث درباره هوش مصنوعی افزایش دهد، اما تمایلی برای مشارکت در مسائل مربوط به فیلم‌نامه‌نویسان و سایر پیشنهادها نشان نداده است.

در بیانیه انجمن نویسندگان آمده است: «علاوه بر پاسخ جامع اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون به پیشنهادهای ما در همه زمینه‌های کاری، باید به مسائل ناشی از اعتصاب از جمله تمدید بیمه سلامت و تامین مالی بیشتر برای آن، بازگشت نویسندگان اعتصابی به کار و داوری اختلافات ناشی از اعتصاب نیز رسیدگی شود.» از ماه مه، هزاران نفر از نویسندگان تلویزیونی و آثاری که توسط اعضای این انجمن‌ نوشته می‌شوند، به دلیل نگرانی در مورد حقوق و مزایا، و هوش مصنوعی که آینده شغلی آنها را به مخاطره انداخته است، اعتصاب کردند. این اعتصاب در ماه ژوئیه با پیوستن ده‌ها هزار بازیگر عضو انجمن بازیگران گسترش یافت و تقریبا تمام تولیدات هالیوود را متوقف کرده است.

 تجربه‌‌ گذشته

از سال ۱۹۶۰ که رونالد ریگان رئیس اتحادیه بازیگران بود، این اولین باری است که اتحادیه‌های نویسندگان و بازیگران همزمان اعتصاب می‌کنند. در ژانویه سال ۱۹۶۰، مانند امسال ابتدا اتحادیه نویسندگان اعتصابش را آغاز کرد. در آن زمان نویسندگان نگران پرداخت منصفانه دستمزدشان از پخش مجدد عناوین در تلویزیون بودند. چند ماه بعد و در تاریخ ۷ مارس سال ۱۹۶۰، اتحادیه بازیگران به رهبری رونالد ریگان نیز اعتصاب کرد. در آن زمان گزارش شد که ریگان سعی کرده با تهیه‌کنندگان به توافق برسد، اما شکست مذاکرات باعث شد در ماه فوریه اعضای اتحادیه برای اعتصاب توافق کنند. چند هفته بعد اولین اعتصاب دوگانه تاریخ هالیوود شکل گرفت.

اعتصاب اتحادیه بازیگران آوریل سال ۱۹۶۰ و اعتصاب اتحادیه نویسندگان ژوئن آن سال به پایان رسید. بنا بر گزارش وبسایت اتحادیه بازیگران، اعتصاب زمانی پایان گرفت که رهبری اتحادیه پذیرفت برای فیلم‌هایی که پیش از سال ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند دستمزدی برای پخش مجدد دریافت نکند. تهیه‌کنندگان از سوی دیگر پذیرفتند که ۲۵/ ۲میلیون دلار به اتحادیه بازیگران پرداخت کنند. نویسندگان در تاریخ ۱۲ ژوئن ۱۹۶۰ به اعتصاب پایان دادند. در وبسایت این اتحادیه آمده است که در آن زمان توافق شده بود که ۲/ ۱درصد از قرارداد پخش فیلم‌ها در تلویزیون و ۴درصد از پخش مجدد آنها در شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی به نویسندگان پرداخت شود. اتحادیه نویسندگان علاوه بر این موفق شد برای تامین بیمه سلامت مبلغ جداگانه‌ای دریافت کند.

وین فدرمن، بازیگر و نویسنده در سال ۲۰۱۱ در مقاله‌ای برای «آتلانتیک» نوشته بود که بازیگرانی چون میکی رونی و باب هوپ از ریگان انتقاد کرده بودند و تمایل داشتند دستمزدهایی برای پخش مجدد فیلم‌هایی که پیش از سال ۱۹۶۰ ساخته شده بودند دریافت کنند. حال باید دید آیا سرنوشت این اعتراضات و اعتصابات مانند ۶۳ سال پیش به‌سرعت به توافقی منصفانه می‌انجامد یا اینکه بزرگ‌ترین صنعت فیلمسازی جهان و پروژه‌‌های عظیم همچنان بر سر دستمزدها، معطل ادامه جلسات فرسایشی چانه‌زنی‌ خواهند بود.