تصویر تار ساکت

اصل ماجرا

مطابق برنامه اعلام‌شده، کیوان ساکت جزو اولین سخنرانان برنامه یادشده بود و قرار بر این بود تا ساعت ۱۱ سخنرانی خود را ارائه کند، اما مشکل از جای دیگری آغاز شد. به کیوان ساکت که استاد سازهای ایرانی است اجازه داده نمی‌شود تا تار خود را روی صحنه ببرد. بنابراین برگزارکنندگان تد تلاش می‌کنند با به تاخیر انداختن سخنرانی او مشکل را با مدیران مجموعه برج میلاد حل کنند، تا این سخنرانی مطابق آنچه وعده داده شده است، اجرا شود؛ اما در بر همان پاشنه می‌چرخد. درنتیجه سخنرانی به آخرین ساعت‌های اجرای برنامه موکول می‌شود. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به کیوان ساکت انتقاد کرده‌اند که چرا در چنین شرایطی سالن را ترک نکرده است. کیوان ساکت در پاسخ به این انتقادها گفته است: به احترام مخاطبی که برای شنیدن ساز و دستاوردهای نو که وعده ارائه آن را داده بودم، آمده بود، هفت ساعت ماندم تا بلکه مشکل حل شود؛ اما این اتفاق نیفتاد.

برای آنکه ابهامی نباشد و مخاطب بداند من نمی‌خواستم وعده خودم را به‌ جا نیاورم، پایه ساز را با خودم به روی صحنه بردم، من فقط پروانه و اجازه بردن پایه سازم را داشتم و آن را بردم. مخاطبان قطعا برای شنیدن صدای ساز و شنیدن دستاوردهای نو به آنجا آمده بودند، اما این امر محقق نشد و ناگزیر شدم بدون ساز مبحث دیگری را پیش بکشم و درباره وام‌دار بودن فرهنگ موسیقی جهان به فرهنگ موسیقایی کهن ایرانی بگویم. هرچند که این سرفصل نیازمند یک گستره زمانی بسیار بزرگ‌تری است اما در حد همان زمان این امر مهم را بازگو کردم اگرچه اثبات این مبحث نیازمند زمان بسیاری است.

همچنان که گفته شد این اتفاق، انتقادهای بسیاری به دنبال داشت و گستره واکنش‌های عمومی به آن، بیش از فضای مجازی بود. برخی از کاربران و همچنین کارشناسان موسیقی گفته‌اند: اگر دلیل منع ساکت برای بردن ساز روی صحنه، سوگواری ایام محرم است، بهتر بود که پیش از این برنامه از قبل گفته می‌شد که چنین اجازه‌ای وجود ندارد و کل برنامه به یک زمان دیگر موکول می‌شد. پیش از این هم تعطیلی و لغو چند کنسرت، انتقادهای بسیاری برانگیخته بود. حمله برخی افراد ناشناس با خشونت بسیار به برخی کنسرت‌های موسیقی در شهرهای مختلف کشور از جمله به کنسرت گروه لیان در تالار وحدت نگرانی‌های بسیاری را درباره امنیت اجرای برنامه‌های هنری در کشور ایجاد کرده بود.