ضرب آخر استاد

نام کامل او «محمدعلی اسماعیلی متین» بود و ۴ شهریور سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. خانواده‌اش فرهنگی و هنردوست بودند. مرتضی و مصطفی گرگین‌زاده دایی‌هایش بودند که در آن روزگار نوازندگان شناخته‌شده‌ و معروفی به حساب می‌آمدند و به همین خاطر از همان ابتدای کودکی او را با موسیقی پرورش دادند و در ۱۷سالگی به حسین تهرانی معرفی‌اش کردند. اسماعیلی در سال ۱۳۳۷ در گروه‌های موسیقی وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد. از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی مشغول تدریس شد و در سال ۱۳۴۵ سرپرستی گروه تنبک وزارت فرهنگ و هنر آن زمان را عهده‌دار شد. در سال ۱۳۴۳ به سمت هنرآموز تنبک در هنرستان موسیقی ملی به جانشینی استاد خود آموزش تنبک را عهده‌دار شد. شیوه نوازندگی او شیوه حسین تهرانی بود و از امکانات سازش مانند چوب و گرفت‌های تنبک استفاده کامل می‌کرد. محمد اسماعیلی سابقه طولانی در تکنوازی و همراهی با ارکستر دارد.

 در دهه ۱۳۶۰ به سرپرستی فرامرز پایور گروه اساتید را تشکیل دادند و کنسرت‌هایی با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری اجرا کردند. او در تمام سال‌های زندگی‌اش کار کرد و با هنرمندان زیادی همکاری داشت. اسماعیل تهرانی، آهنگساز شناخته‌شده، در مراسم نکوداشت اسماعیلی گفته بود: بعد از استاد حسین تهرانی، استاد محمد اسماعیلی به ما احساس مسوولیت، باریک‌بینی، تیزبینی و دقت عمل، آداب رفتاری، پنداری و گفتاری، نظم و اخلاق هنری و در پایان همه اینها تکنیک یا همان فن نوازندگی تنبک را آموخت. ما دیدیم بعد از مدتی که از این کلاس‌ها گذشت بسیاری از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان در این عرصه حضور جدی پیدا کردند و رفته‌رفته کلاس محمد اسماعیلی در واحد تنبک چنان حجمی پیدا کرد که می‌توانم بگویم تمامی هنرمندان در این کلاس‌ها شرکت می‌کردند.

علی رهبری، موسیقیدان و رهبر ارکستر، در متنی در سوگ محمد اسماعیلی نوشته:‌ «استاد اسماعیلی، استاد بزرگ تنبک، معلم نوازندگی تنبک بنده و اکثر هنرجویان هنرستان عالی موسیقی ملی بودند... بعد از، از دست دادن استادانی همچون فرامرز پایور، محمدرضا شجریان، حسین دهلوی، مصطفی پورتراب، حسن ناهید و هوشنگ ظریف اکنون یکی از آخرین گنجینه‌های موسیقی ملی ایران را از دست دادیم.» به گزارش عصرگاه ، محمد اسماعیلی در وصیتی به سامان احتشامی، نوازنده پیانو، گفته بود: اگر به کسی اظهار محبت کردی، کلامت را به سامان و سرانجام برسان. این مهم‌ترین حرف و نصیحت است. پیکر این هنرمند فقید فردا چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح از مقابل خانه هنرمندان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع خواهد شد.