قطار فیلم‌سازان مغلوب

بعد از کرونا تقریبا همه‌چیز به هم ریخت و معادلات تغییر کرد. از ابتدای تابستان امسال، رونق بازار اکران بسیار قابل‌توجه بود اما ناگهان از نیمه فصل، رکود بازار را در بر گرفت. فارغ از گرما و تعطیلات محرم و ایام عزاداری، گفته می‌شد که ترکیب فیلم‌های روی پرده جذابیت خود را از دست داده است. از هفته گذشته با اکران چند فیلم جدید، باز هم اتفاقی رخ نداد و در بازار راکد، ‌آب از آب تکان نخورد. گویی رخوت و رکود در بازار سینما به هم آمیخته است تا ردیفی از شکست‌ها در اکران برای برخی فیلم‌ها رقم بخورد.

شکست اسامی بزرگ

نکته قابل‌توجه این است که نام فیلم‌سازان مطرحی در کنار فیلم‌های شکست‌خورده در اکران دیده می‌شود. از رضا میرکریمی تا کیومرث پوراحمد، از محمد‌حسین لطیفی تا هاتف علیمردانی، از کمال تبریزی تا سامان سالور. حاصل فروش ۱۰ فیلم سینمایی تازه‌اکران‌شده، طی هفته گذشته و در سراسر کشور چندان قابل توجه نیست. فیلم سینمایی «یقه‌سفیدها» به کارگردانی شهرام مسلخی با فروش ۴ قطعه بلیت کم‌مخاطب‌ترین فیلم هفته اخیر بود. «فصل ماهی سفید» قربان نجفی نیز با فروش ۸۴ قطعه بلیت در سراسر کشور رتبه دومین فیلم کم‌مخاطب هفته اخیر را از آن خود کرد. «میان صخره‌ها» مختار عبداللهی تنها ۱۵۲ قطعه بلیت فروخت و در رده سوم فیلم‌های کم‌مخاطب قرار گرفت و «بابا سیبیلو» با فروش ۱۸۳ قطعه بلیت در رده چهارم فیلم‌های کم‌مخاطب هفته ایستاد.

بر اساس آمار اعلام‌شده در سمفا تا عصر جمعه سوم شهریورماه «غریب» محمدحسین لطیفی ۲۲۲ قطعه بلیت فروخت و «نگهبان شب» رضا میرکریمی ‌نیز به فروش تنها ۲۷۶ قطعه بلیت رضایت داد. بر همین اساس سایر فیلم‌های روی پرده نیز فروش بسیار اندکی‌ داشتند و بار دیگر زنگ خطر ورشکستگی و تعطیلی کامل سالن‌های سینما را به صدا درآوردند؛ به نحوی که «تصور» علی بهراد ۲۹۴ قطعه بلیت به فروش رساند و «شهرک» علی حضرتی تنها به فروش ۳۱۷ قطعه بلیت رضایت داد.

«پرونده باز است»، آخرین ساخته سینمایی کیومرث پوراحمد، نیز تنها ۳۲۱ قطعه بلیت فروخت و «ستاره‌بازی»، جدیدترین فیلم سینمایی اکران‌شده هاتف علیمردانی، به فروش ۱۲۹۵ قطعه بلیت رضایت داد تا حاصل فروش ۱۰ فیلم سینمایی در حال اکران طی هفته گذشته و در سراسر کشور به رقم متاثرکننده و ناچیز ۳۱۴۸ قطعه بلیت برسد؛ یعنی به صورت میانگین هر فیلم سینمایی طی هفته اخیر تنها حدود ۳۱۰ نفر مخاطب داشته است که با احتساب جمعیت ۸۵‌میلیون نفری کشور، رقمی فوق‌العاده ناچیز و اندک محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش «ستون ۱۴» امیرحسین همتی تنها ۱۸۲۵ قطعه بلیت به فروش رساند و «سه کام حبس» سامان سالور نیز ۲۶۴۸ مخاطب داشت. «مصلحت» حسین دارابی ۳۵۲۶ نفر مخاطب را به سالن‌های سینما جذب کرد و «معجزه عشق» محمدرضا ممتاز نیز حدود ۳۹۰۰ تماشاگر داشت. ناگفته نماند سایر فیلم‌های در حال اکران نیز فروشی ناچیز داشتند؛ «دست‌انداز» کمال تبریزی تنها ۳۸۰۰ مخاطب داشت و «بعد از رفتن» رضا نجاتی نیز به ۳۹۰۰ مخاطب رضایت داد.

صدرنشینان قدیمی بازار

سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت با احتساب فروش همه فیلم‌های روی پرده، در مجموع میزبان ۴۰۵هزار مخاطب بود و توانست ۱۶میلیارد و ۶۲۹میلیون و ۵۸هزار تومان فروش داشته باشد؛ این آمار نسبت به هفته گذشته، روند نزولی داشت. علاوه بر فیلم‌‌های یادشده، فیلم کمدی «فسیل» به تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان و کارگردانی کریم امینی که از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ روی پرده سینما‌های سراسر کشور است، همچنان پرمخاطب‌ترین فیلم سینماهاست. «فسیل» این هفته با فروش ۱۴۳هزار بلیت به ارزش ۵میلیارد و ۹۶۴میلیون تومان، در صدر جدول فروش سینما‌ها قرار گرفت. «فسیل» روایتگر داستان یک خواننده پیش از انقلاب است که سعی می‌کند خودش را به شاه نزدیک کند و افتخار و موقعیتی برای خود دست و پا کند، اما از بد روزگار، او به مدت ده سال به کما می‌رود و در دوره پیروزی انقلاب اسلامی به هوش می‌آید.

فیلم سینمایی «شهر هرت» کاری از کریم امینی است که با فروش ۱۰۹هزار بلیت سینما توانست ۴میلیارد و ۶۳۲میلیون تومان بفروشد و در رتبه دوم جدول فروش سینما‌ها قرار گیرد. «شهر هرت» به موضوع مفاسد اقتصادی مرتبط است. در «شهر هرت» عده‌ای اختلاسگر با کار‌های خلاف و سوءاستفاده‌هایی که انجام می‌دهند باعث می‌شوند عده‌ای در مضیقه قرار بگیرند و زندگی برایشان دشوار شود. «نارگیل دو» به کارگردانی سیدداود اطیابی است که این هفته با فروش ۵۲هزار بلیت توانست دومیلیارد و ۵۳میلیون تومان بفروشد و در رتبه سوم جدول فروش گیشه قرار گیرد.