آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره ونیز، می‌گوید: «تاکنون تنها فیلم‌سازی که قطعا در ونیز حضور نخواهد داشت، بردلی کوپر است، زیرا او علاوه بر کارگردانی، ایفاگر نقش اصلی در درام «مایسترو»، بر اساس زندگی لئونارد برنشتاین است. او با من تماس گرفت و گفت که شدیدا می‌خواهد فیلم در ونیز باشد، این رویای او محقق می‌شود، اما او نمی‌خواهد در مقابل اعتصاب قرار گیرد. من البته این موضوع را درک می‌کنم.» اما جشنواره امسال ونیز حاشیه‌های دیگری هم دارد. ترکیب فیلم‌های امسال جشنواره ونیز به دلیل گنجاندن فیلم‌هایی از رومن پولانسکی، وودی آلن و لوک بسون، با توجه به اتهامات سوء‌رفتار جنسی علیه آنها، جنجال‌برانگیز بوده است.

پولانسکی در سال ۱۹۷۸پس از اعتراف به تجاوز به یک دختر ۱۳ساله از ایالات متحده گریخت و اخیرا با اتهامات تجاوز جنسی از سوی پنج زن دیگر مواجه شده است که آنها را رد می‌کند. باربرا در مورد تصمیم به حضور این کارگردان که فیلم قبلی او نیز در سال ۲۰۱۹ در ونیز اکران شد، می‌گوید: «پولانسکی یکی از آخرین استادان بزرگ سینمای اروپاست. او ۵۰ سال پیش اشتباهات بزرگی مرتکب شد. او تشخیص داد که در پرونده مربوط به این نوجوان ۱۳ساله مقصر است و خواستار بخشش شد و فرد شاکی او را بخشید.» او همچنین می‌گوید وضعیت وودی آلن با پولانسکی کاملا متفاوت است: «این فیلم‌ساز به تجاوز جنسی به دخترخوانده‌اش متهم شده است، او هرگز محکوم نشده و همیشه ابراز بی‌گناهی کرده است.

آلن تحت دو تحقیق توسط یک کلینیک سوء‌استفاده جنسی از کودکان و همچنین خدمات اجتماعی قرار گرفت که هیچ مدرک معتبری مبنی بر تخلف وی پیدا نکرد. پس از گذشت تقریبا ۲۵ سال، چرا باید به ممنوعیت فیلم‌های او ادامه دهیم؟ اکنون غیرممکن است که فیلم‌های او را در ایالات متحده اکران کنیم، که این موضوع کاملا باورنکردنی است.» هشتادمین جشنواره فیلم‌ ونیز از ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) در ایتالیا برگزار خواهد شد و طبق اعلام پیشین، دیمین شزل، کارگردان فیلم «لا لا لند»، ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی ونیز ۲۰۲۳ را بر عهده خواهد داشت.